پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف اشیای سنگی پنجاه هزار ساله در فارس

یادمان

کشف اشیای سنگی پنجاه هزار ساله در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از آغاز فصل چهارم کاوش‌ها در غار سیده خاتون ارسنجان استان و کشف اشیای سنگی ۵۰ هزار ساله خبر داد‌.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

به گزارش فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، فریدون فعالی در حاشیه بازدید از ادامه کاوش‌ها در این غار اظهار داشت: غار تاریخی سیده خاتون در سال ۸۵ به ثبت رسیده است و فصل اول کاوش آن در مهرماه سال ۹۰ آغاز شده که ادامه آن طی فصل دوم در اسفندماه ۹۰ و فصل سوم در بهار ۹۱ صورت گرفته و این فصل تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: این پروژه به صورت مشترک بین ایران و ژاپن با مجوز پژوهشکده میراث فرهنگی کشور صورت گرفته است.

فعالی تصریح کرد: در این فصل از کاوش با راه‌اندازی کارگاهی درون غار، پس از انجام پاکسازی‌های لازم در دهانه ورودی غار و برداشت دیواره خشکه چین موجود، کاوش آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اهمیت و جایگاه این مکان در دوره‌های مختلف تاریخی خاطرنشان کرد: آثار به دست آمده در کاوش‌ها مبین سکونت انسان‌های دوره پارینه سنگی و نوسنگی در این منطقه بوده که قدمت بیش از ۵۰ هزار سال را نشان می‌دهد و شامل بخشی از بقایای جانوری فسیل شده و آثاری از سنگ بوده که در گذشته به عنوان ادوات جنگی از آن استفاده می‌شده است.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر حمایت اداره کل میراث فرهنگی فارس از این گونه فعالیت‌ها گفت: دور چهارم کاوش‌ها اسفند‌ماه سال جاری آغاز می‌شود که امیدواریم با اطلاعات و اکتشافات حاصل از این دوره، شاهد تکمیل اطلاعات کاوش‌ها باشیم.

به گزارش فارس، غار سیده خاتون در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان واقع شده و قدمت آن به پیش از تاریخ برمی‌گردد.

نام این غار برگرفته از نام شخصی بوده که سال‌ها پیش در این مکان زندگی می‌کرده است.

این اثر در فاصله چهار کیلومتری جاده ارسنجان به آباده طشک قرار دارد.

دهانه این غار ۴۲ م‌تر، عمق آن ۳۲ متر و ارتفاع دهانه این غار ۴۰ متر است.

غار سیده خاتون به شماره ۱۶۰۳۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین مجازات اسلامی تصرف و یا تخریب آن پیگرد و مجازات قانونی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه