سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طلسم درهای بسته خانه مشروطیت امسال هم نشکست - انباری تاریخ در بن بست مدرس

یادمان

طلسم درهای بسته خانه مشروطیت امسال هم نشکست - انباری تاریخ در بن بست مدرس

طلسم خانه مدرس امسال هم نشکست. 8 سال از تصویب اعتبارات یک میلیارد و 150 میلیون تومانی این خانه از سوی مجلس می‌گذرد. خانه اما سال‌هاست که انبار کتاب است. اعتبارات چه شد؟ هیچ مسئولی پاسخ درستی به این ابهام نداد. خانه‌ای که می‌توانست موزه مشروطه شود، در تلخ کامی خود در بن بست مدرس هر روز فرسوده‌تر می‌شود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | AspennigeriaShops , Air Jordan 1 Mid 'Wolf Grey Aluminum' (W) , nike mercurial high top purple pants girls wear

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- پنجره‌های آهنی خانه آجر سه سانتی در بن بست مدرس همچنان کور است. درهای خانه با معماری پهلوی اول بسته است. نام‌اش خانه مدرس و امروز انبار کتاب است.
 
8 سال پیش، مجلسی‌ها برای خریداری و ساماندهی این خانه اعتبارات کلانی اختصاص دادند، خانه اما هرگز خریداری و ساماندهی نشد. پیگیری‌ها رسانه‌ها، نشان از خطای کارشناسان سازمان میراث فرهنگی داشت که خانه دیگری به نام خانه نصیرالدوله را به جای خانه مدرس خریداری کردند.
 
 
 اینجا خانه مدرس است. این خانه اگرچه اعتبارات یک میلیارد و 150 تومانی داشت اما هرگز سامان نگرفت

 
اما نه خانه نصیرالدوله ساماندهی و مرمت شد و کاربری جدیدی پیدا کرد و نه خانه مدرس؛ هر دو این خانه‌ها که در بن بست مدرس در محله قدیمی عودلاجان هستند، سرنوشت تلخی پیدا کردند.
 
خانه نصیرالدوله که یکی از نمونه‌های نادر با معماری شاخص قاجاری است، نصف و نیمه مرمت و بعد به حال خود  رها شد تا دوباره همه مرمت‌ها رو به ویرانی برود و خانه مدرس انبار کتاب شد.
 
 
بن بست مدرس همینجاست. بن بستی که تاریخ بعدها در مورد بی توجهی به آن قضات می کند

حالا در سالگرد مجلس، بار دیگر به سراغ مالکان این خانه رفتیم تا از سرنوشت خانه جویا شویم، با این امیدواری که شاید مسئولان فعلی سازمان میراث فرهنگی یادی از این خانه کرده و برای نجات بخشی و تبدیل آن به موزه اقدامی جدید کرده باشند.
 
اما صدای سرد و خشک "جلال کتابچی"، مالک خانه و از نوادگان مدرس همه امیدواری را در لحظه اول از بین برد: «خانه همچنان انباری است.»
 
او به CHN گفت که کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری حتی یک سر به خانه نزدند که وضعیت آن را جویا شوند.
 
 
خانه مدرس فرسوده است. انباری است. از تاب افتاده است. این خانه می‌توانست یکی از مهمترین جاذبه‎های توریستی تهران و خانه مشروطه باشد

به گفته او، دو خانه مجاور منزل مدرس که پیشتر همه با هم یکپارچه بودند، فروخته و ساخته شدند ولی ما همچنان خانه را به حالت گذشته حفظ کردیم اما متاسفانه در این چند سال هیچ کدام از سازمان‌ها و ارگان‌ها مربوطه سری به خانه نزدند تا ببینند وضعیت بنا چگونه است.
 
او از گذشته گفت؛ از حدود چهار پنج سال پیش که مکاتبات و رفت و آمدهای بسیار با سازمان میراث فرهنگی و شهرداری انجام دادند. تلاش‌هایی که هرگز نتیجه نداد. سازمان میراث فرهنگی بهانه‎اش این بود که اعتبارات ندارد و باید شهرداری این خانه را بخرد و شهرداری می‌گفت بودجه ندارد، خانه را بخرد در اختیار سازمان میراث فرهنگی بگذارد.
 
کتابچی گفت که آنقدر به دنبال خریداری این خانه برای تبدیل آن به موزه مشروطیت تلاش کرده است که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه این راه ندارد.
 
 
مالکان خانه مدرس دیگر انگیزه‎ای برای پیگیری شرایط این خانه از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری را ندارند

 
او و سایر برادرانش که مالکان این خانه هستند، نه تنها هیچ برنامه‌ای برای تغییر کاربری این خانه ندارند، بلکه دیگر پیگیر خریداری این خانه هم نشدند.
 
خانه مدرس نه تنها از نظر معماری، بلکه به دلیل وقوع اتفاقات مهم تاریخی و تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز برای ملت که در این بنا رخ داده، اهمیت بسیار مهمی‌ برای مردم ایران دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه