پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تفکیک زباله در کنار پاکسازی طبیعت در همدان

زیست بوم

تفکیک زباله در کنار پاکسازی طبیعت در همدان

نسرین زندی

برنامه پاکسازی طبیعت انجمن دوستان زمین با همراهی انجمن‌ها و علاقه‌مندان محیط زیست همدان انجام شد.

برنامه پاکسازی طبیعت که هر دو هفته یکبار توسط اعضای انجمن دوستان زمین انجام می شود. جمعه گذشته 25 مردادماه 1392 با همراهی و گردهمایی چند انجمن دوستدار محیط زیست به دعوت انجمن دوستان زمین همدان در تپه عباس آباد انجام شد. از جمله این انجمن‌ها می توان به موسسه هستی سازان الوند، پویش گران سفر پاک، بهار ثمین الوند و تعدادی از اعضای اتاق فکر محیط زیستی و گردشگری همدان اشاره کرد. در این برنامه که بیش از چهل نفر شرکت داشتند حدودا 3 ساعت به طول انجامید و ضلع غربی تپه پاکسازی شد.

 

این هفته هم مانند هفته‌های گذشته کودکان دوستان زمین را همراهی کردند که حضور کودکان در پاکسازی و علاقه آن ها به محیط زیست از طرفی موجب خوشحالی و دلگرمی سایر اعضای گروه بود و از طرفی اعضای گروه نگران سلامتی کودکان بودند و مایهٔ تاسف است که افرادی هستند که با خودخواهی و شاید هم به خاطر تنبلی خود باعث به وجود آمدن چنین منظره و فضایی می شوند و به زشتی عمل خود پی نمی برند.

 

سمیرا ورمزیار درباره حضور کودکان در برنامه های پاکسازی گفت: حضور کودکان در این برنامه ها و آگاهی و علاقه ی آن ها نسبت به محیط زیست موجب دلگرمی اعضای گروه و تاثیرگذاری بیش تر این برنامه ها می شود و به نظر من باید آموزش های لازم درمورد محیط زیست را مانند سایر آموزش ها از سنین کودکی شروع کرد به امید این که در آینده شاهد انداختن هیچ زباله ای روی زمین و ایجاد چنین منظره هایی نباشیم و نیازی هم به برنامه های پاکسازی نداشته باشیم و همه با زمین دوست باشیم.

 

مریم پاک بر درباره حضور در برنامه های پاکسازی اظهار نگرانی کرد و گفت: وجود اجسام تیز و برنده ، سرنگ های آلوده، حشرات ناقل آلودگی ها و بیماری ها،آلودگی ها و گازهای متصاعد شده از شیرابه زباله ها که در فصل گرما افزایش می یابد ممکن است برای سلامتی افراد خطرآفرین باشد و مخصوصا حضور کودکان در پاکسازی ها ریسک بزرگی است اما علاقه ی دوستان به محیط زیست و طبیعت و نگرانی آن ها در مورد محیط زیستی که در آینده به فرزندان خود تحویل خواهند داد باعث می شود با وجود این خطرات دست از فعالیت برنداشته و حتی مصمم تر از قبل به فعالیت های خود ادامه دهند.
یکی از تجربه های مثبت این هفته تفکیک زباله های مختلف بود که با پیشنهاد محمد اسدی  و با گروه بندی شرکت کنندگان با موفقیت انجام شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه