پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ساخت سدهای زیر زمینی در هرمزگان

زیست بوم

ساخت سدهای زیر زمینی در هرمزگان

 

افت سطح آبهای زیرزمینی تا 29 متر در دشت های هرمزگان
سدهای زیرزمینی در هرمزگان ساخته می شود

سبزپرس- گروه محیط انسانی: کمتر از یک ماه از ریاست زیرراهی به عنوان مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان می گذرد. اما او در اولین نشست خبری خود از شیوه جدیدی برای ذخیره آب در این استان خبر داد. او راه حل عبور از بحران نشست دشتهای آبی و دخیره آب در این استان را ساخت سدهای زیرزمینی در هرمزگان دانست.

 به گزارش سبزپرس، به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای هرمزگان، زیرراهی با اشاره به وضعیت فعلی سدهای این استان گفت: وقتی در هرمزگان  شاهد هستیم از حجم آب 20 میلیارد متر مکعبی 16 میلیارد مترمکعب تبخیر می شود، باید به سمت استفاده از ظرفیت های مخازن زیرزمینی در جهت احداث سدهای زیرزمینی برویم. او درباره شرایط ساخت این نوع از سد گفت: آبرفت های درشت دانه با ضخامت های بالایی در استان وجود دارد که یک ظرفیت استثنایی در کشور محسوب می شود. احداث سدهای زیر زمینی می تواند در به حداقل رساندن تبخیر آب موثر باشد.او درباره مکان ساخت این نوع سدهای زیر زمینی گفت: تمامی نقاط استان به خصوص مناطق مرکزی و شرق هرمزگان دارای ظرفیت ایجاد این گونه سدها هستند.

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان ادامه داد: با توجه به خشکسالی های 10 ساله اخیر در هرمزگان و افت شدید سطح آب، برداشت آب از 28 دشت استان ممنوع شده است. همچنین مابقی دشتها به خاطر افت شدید و هجوم آب های شور اطراف در حالت محدود قرار دارند.

او میزان آب های زیرزمینی را حدود یک میلیارد و 355 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با برداشت یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب آب از این سفره های زیرزمینی سالیانه 95 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از این مخازن زیرزمینی صورت می گیرد.

زیرراهی ادامه داد:  دشتهای کهورستان، توریان قشم و دشت های غربی استان هرمزگان با افت شدید سطح آب روبه رو شدند. حتی در برخی از مواقع سطح آب های زیرزمینی به میزان 29 متر افت کرده است.

زیرراهی خاطرنشان کرد: ادامه این روند در آینده باعث نشست دشت های آبی استان خواهد شد و هرمزگان را با مشکل تامین آب از طریق سفره های زیرزمینی روبرو خواهد کرد.
او دلیل اصلی افت آب های زیر زمینی را برداشت های غیرمجاز و اضافه برداشت کشاورزان اعلام کرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه