دوشنبه, 10ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زیست‌بوم تالاب گندمان زیر سم گاومیشها

زیست بوم

زیست‌بوم تالاب گندمان زیر سم گاومیشها

برگرفته از خبرگزاری مهر

برهم خوردن تعادل اکولوژِیک تالاب گندمان که سال گذشته با آتش سوزی گسترده در این منطقه بین المللی آغاز شده بود اینبار با هجوم گاومیشها و چرای مراتع آن سرنوشتی به مراتب غم انگیزتر برای این تالاب رقم زده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در پی اعتراض فعالان محیط زیست و جوامع محلی شهرستان گندمان در استان چهار محال و بختیاری به ورود گاومیشها و چرای آنها در تالاب گندمان، حکم خروج گاومیشها با شکایت اداره محیط زیست و دخالت دستگاه قضائی صادر شد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تائید حضور گاومیشها و چرا در این تالاب بین المللی از صدور حکم خروج از سوی دادگاه استان خبر داد و گفت: این گاومیشها با مجوز اداره امور دام و محیط زیست خوزستان به گندمان کوچانده شده بودند.

داود شیوندی تاکید کرد: محیط زیست دستور خروج گاومیشها از تالاب را از مراجع قضائی گرفته و صاحبان این حیوانات باید هر چه زودتر گاومیشها را از تالاب خارج کنند.


گاومیشها به دستور اداره امور دام خوزستان وارد تالاب گندمان شده اند

در حالی این مقام مسئول از دستور مقامات قضائی برای خروج گاومیشها در تالاب گندمان خبر داده که صبح امروز اهالی روستاهای اطراف تالاب بین المللی گندمان در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کردند چرای گاومیشها در گندمان همچنان ادامه دارد.

تالاب گندمان که در سالهای اخیر با مشکل کم آبی و آتش سوزی طولانی مدت و همین طور چرای مفرط دام مواجه است بار دیگر با حضور گاومیشها حیات شکننده اش تهدید شد تا آنجا که اهالی گندمان در پی بی توجهی نهادهای مسئول به چرای گاومیشها در این تالاب بین المللی به دستگاههای دولتی شکایت کرده اند.

تالاب گندمان با مساحتی حدود ‌‌٩٨٠ هکتار در ارتفاع دو هزار و ‌‌٢١٩ متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای شیبی ملایم و بدون پستی و بلندی قابل ملاحظه است. به طور کلی گندمان سردسیر و دارای زمستان‌های سرد و سخت است به گونه‌ای که دمای هوا در زمستان گاه به ‌‌٣٠ درجه سانتی گراد زیر صفر و در تابستان به ‌‌٣٠ درجه بالای صفر می‌رسد.

منابع آبی تالاب نزولات جوی و آب رودخانه آق بلاغ است که از ضلع شمالی تالاب وارد و از مشرق آن از محلی به نام اشکفت زلیخا خارج شده و به رودخانه‌ کرار کبک سنتی می‌ ریزد و همچنین چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک و گل بزرگ، مردان شیربرنجی و نصیر آباد را نام برد.
پوشش گیاهی این تالاب عمدتا گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهند. از آن جمله می‌توان به درختان بید، سرخ، جگن، سازو من، لوئی، زنبق، آلاله‌های آبی، هزار من، بارهنگ آبی و ... اشاره کرد. گونه‌های جانوری غالب را پرندگان به خود اختصاص می‌دهند که شامل خانواده‌های لک لک، شکارچی، حواصیل، باکیان، مرغابی سانان، یلون و سلیم است.
 
همچنین انواع مار‌ها، قورباغه‌ها، لاک پشت و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، گرگ، خفاش ، روباه، خرگوش و نیز ماهی گوره خر و سفید کولی از دیگر گونه‌های جانوری این تالاب به حساب می آیند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه