پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چنارهای خیابان ولیعصر؛ هر روز کمتر از دیروز

زیست بوم

چنارهای خیابان ولیعصر؛ هر روز کمتر از دیروز

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ آنچه خیابان ولیعصر را از دیگر خیابان‌های ایران متمایز کرده، نه اماکن فرهنگی چون تئاتر و سینماست و نه پاتوق‌های تفریحی چون رستوران و پارک و مراکز خرید، که از این دست جاذبه‌ها در دیگر نقاط کشور نیز یافت می‌شود. نمود متفاوت خیابان ولیعصر چنارهای تاریخی هستند که در راستای هم قد کشیده اما چند سالی که به دلایل مختلف از تعدادشان کم می‌شود.
 
آلودگی هوا، شرایط نامناسب زیستی و طرح‌های عمرانی از برجسته‌ترین عوامل آسیب دیدن چنارهایی خیابان ولیعصر است. چنارهایی که بدون آنها برای این خیابان تاریخی تهران نمی‌توان هویتی قائل شد.
 
یک کارشناس محیط زیست شهری با تاکید بر روند رو کاهش تعداد چنارهای خیابان ولیعصر به CHN گفت: 24 هزار اصله درخت در سال 1324، 12هزار اصله در سال 1374 و امسال 8288 اصله، آمار چنارهای خیابان ولیعصر در 67 سال گذشته است. حال چنانچه روند کنونی خشک و قطع شدن درختان خیابان ولیعصر ادامه یابد، باید در سال‌های نه چندان دور منتظر خیابان ولیعصری بدون درخت باشیم.
 
حسن پیراسته درمورد وضعیت درختان چنار خیابان ولیعصر تصریح کرد: خشک شدن درختان خیابان ولیعصر، در مقابل برخی برجها و مراکز تجاری بزرگ به وضوح قابل مشاهده است، بدین صورت که جلوی این برجها، همه درختها از بین رفته یا رو به زوال است اما درختان بالا دست و پایین دست کاملاً سرحال هستند.
 
وی تاکید کرد: درختان این خیابان در برخی نقاط بسیار اسف بار و نگران‌کننده‌است و بسیاری از درختان در اثر کم آبی یا آبیاری بوسیله آب آلوده خشک شده و یا در حال خشک شدن هستند. آب جوی‌های خیابان ولیعصر از سرچشمه مشکلی ندارد اما در مسیر عبور آن به طور پنهانی و بدون رعایت حداقل ضوابط بهداشتی و زیست محیطی، به وسیله پساب خروجی برخی مجتمع‌های مسکونی و تجاری آلوده می‌شود.
 
پیراسته همچنین با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در توجه به وضعیت درختان خیابان ولیعصر گفت: انتظار می‌رود طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها با متخلفان و متعرضین به درختان این خیابان برخورد شود اما متاسفانه به علت یکسری غفلت‌ها، اقدامات قاطع و قانونی در این زمینه انجام نمی‌شود.
 
او در مورد تلاش برای احیا درختان نیز توضیح داد: به علت عدم رعایت اصول حفظ درخت در برخی عملیات ‌های توسعه شهری مانند فاضلاب و زیباسازی، این اقدامات آن‌گونه که باید و شاید، مثمر ثمر نیست. همچنین درختان که جدید کاشته می‌شوند به دلیل عواملی مانند سختی زمین و یا سایر تنش‌های محیطی متاسفانه به سادگی دوام نمی‌آورند.
 
وضعیت چنارها از زمان کاشت نامساعد بوده است
مشاور شهردار تهران در امور فضای سبز در پاسخ به چرایی کاهش پرتعداد درختان خیابان ولیعصر طی 10 تا 15 گذشته گفت: شرایط محیطی درختان خیابان ولیعصر از زمان کاشت تاکنون نامساعد بوده و به همین دلیل پیش بینی می شود عمر مفید درختان این خیابان بسیار کمتر از حد معمول باشد.
 
غلامرضا پزشکی راد تصریح کرد: درختان خیابان ولیعصر جز گنجینه های زیست محیطی شهر تهران محسوب می‌شود اما کاشت و نحوه نگهداری آنها علمی نبوده و آبیاری نامناسب، سوء تغذیه، آلودگی هوا، نامناسب بودن خاک و اجرای عملیات عمرانی متعدد در طول زمان باعث شده این درختان از سلامتی مناسب برخوردار نباشند.
 
وی افزود: درختان خیابان ولیعصر درآستانه دوره انحطاط و مرگ قرار گرفته اند و در صورتیکه در نحوه نگهداری و حفاظت آنها تغیراتی اساسی صورت نگیرد عمرشان بسیار کوتاه تر از حداکثر عمر مفید درختان چنار خواهد بود.
 
سنگ‌فرش شدن کف جوی‌ها، خشک شدن چنارها را سرعت بخشیده است
اسماعیل کهرم، کارشناس ارشد محیط زیست در مورد وضعیت نگران‌کننده درختان چنار خیابان ولیعصر به CHN گفت: یکی از دلایل خشک شدن درختان چنار خیابان ولیعصر سنگ‌فرش بودن و در برخی نقاط آسفالت شدن کف جوی‌های این خیابان است که این کف سنگی یا آسفالتی اجازه نمی‌دهد که آب به خاک در قسمت ریشه درختان چنار نفوذ کند. همچنین محل رشد درختان چون به وسیله سنگ‌چین و مواد مقاوم و نفوذناپذیر پوشیده شده اجازه رشد را از تنه و ریشه درختان می‌گیرد و موجب می‌شود تا درخت نتواند آزادانه رشد کند.
کهرم افزود: با عریض‌تر کردن نهرها و جایگزینی خاک به جای سیمان و سنگ می‌توان به حیات بهتر درختان کمک کرد. البته پیر شدن و مرگ درختان یک اصل طبیعی است بنابراین باید درختان بیمار را شناسایی و قطع کرده و درختان جوان و شاداب را جایگزین کنیم.
 
کهرم گفت: استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در صنعت فضای سبز که درختان کهنسال و بیمار را در فصل زمستان که درخت در خواب است و قابلیت انتقال دارد می‌تواند در بهبود بخشیدن وضعیت خیابان ولیعصر موثر باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید