جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب 100 جزیره «هشیلان» کرمانشاه به عنوان رامسر محوطه معرفی می‌شود

زیست بوم

تالاب 100 جزیره «هشیلان» کرمانشاه به عنوان رامسر محوطه معرفی می‌شود

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25908، یکشنبه 8 تیر 1393

خبرنگار اطلاعات: تالاب هشیلان تا پایان امسال به عنوان رامسر سایت معرفی خواهد شد.

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان مطلب بالا، افزود: شعار امسال هفته محیط‌زیست «به نشانه گرمای زمین صداها را بالا ببریم، نه آب دریاها را» است و تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی کنونی جهان است.

وی افزایش 2 درجه‌ای دمای زمین در چند سال گذشته را صنعتی شدن جوامع، دخالت بی‌جان انسان در محیط‌زیست، افزایش جمعیت و خشکسالی اعلام کرد.

به گفته او، اگر روند گرم شدن زمین تا 15 سال آینده ادامه داشته باشد، بخش بیشتری از یخ‌های قطبی آب خواهد شد، سطح آب‌ دریاها و اقیانوس‌ها بالا می‌رود و بسیاری از سواحل اکوتون و جزایر زیر آب خواهند رفت.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه، کم‌آبی، خشکسالی و چالش آب را دغدغه دیگر محیط‌‍‌‍‌زیست دانست و گفت: برای مقابله با این دغدغه‌ها نیاز به حضور و مشارکت همه مردم است.

وی همچنین درباره ویژگی‌های زیست‌محیطی کرمانشاه گفت: کرمانشاه در حوزه محیط‌زیست سرشار از سوژه‌های مختلف است و می‌توان گفت از نظر تنوع زیستی و گونه‌ها از بسیاری از استان‌های دیگر کشور بالاتر است.

او گفت: گوزن مینیاتور یکی از گونه‌های مهم شاخص استان کرمانشاه و غرب کشور است و آهوی ایرانی نیز از دیگر گونه‌های مورد توجه در کرمانشاه است که در منطقه قراویز جمعیت خوبی از این گونه وجود دارد.

همتی ادامه داد: شوکای ایرانی، قوچ و میش از دیگر گونه‌های شاخص کرمانشاه است.

وی با اشاره به برنامه‌های محیط‌زیست برای مدیریت گونه‌های جانوری به ویژه گونه‌های در معرض خطر، افزود: برنامه ویژه‌ای برای حفاظت از شوکای غرب کشور داریم.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان موزاییکی از جزایر سبز است که با وجود بیش از صد جزیره کوچک در نوع خود در دنیا نظیر ندارد.

به گفته همتی، برای همین منظور نسبت به رفع تعارضات موجود در این تالاب اقدام شده و تاکنون 22 پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی وسعت مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه را 300هزار هکتار اعلام کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری این مناطق تا پایان سال خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه ادامه داد: پنج منطقه شکار ممنوع، چهار منطقه حفاظت شده و دو اثر طبیعی ملی در کرمانشاه وجود دارد که تا پایان سال تعداد این مناطق دو برابر خواهد شد.

همتی گفت: برنامه داریم ذخیره‌گاه لاله واژگون در منطقه اورامانات را نیز به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت برسانیم.

او گفت: تا اسفند پارسال شش سمن فعال در حوزه محیط‌زیست استان کرمانشاه وجود داشت که این رقم به هشت سمن رسیده و هشت سمن دیگر نیز در دست ثبت است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه