پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم راه‌اندازی درمانگاه تمساح مردابی در چابهار

زیست بوم

راه‌اندازی درمانگاه تمساح مردابی در چابهار

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: درمانگاه (کلینیک) تخصصی تمساح پوزه کوتاه ایرانی (مردابی) با هدف حفاظت از این گونه در معرض خطر در چابهار راه‌اندازی خواهد شد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خسرو افسری به راه‌اندازی درمانگاه تخصصی تمساح پوزه کوتاه ایرانی اشاره کرد و گفت: طرح مطالعاتی به منظور راه‌اندازی این درمانگاه تخصصی در کنار مرکز تحقیقات تمساح پوزه کوتاه ایرانی انجام شده که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد احداث و راه اندازی این کلینیک باشیم.


وی تاکید کرد: راه‌اندازی این درمانگاه تخصصی نخستین گام در راستای حفاظت از این گونه با ارزش اکولوژیکی است.


افسری ادامه داد: مرکز تحقیقات تمساح پوزه کوتاه ایرانی هم اکنون به عنوان نخستین مرکز نگهداری و حفاظت از تمساح در کشور، در پارکی به وسعت 10 هکتار واقع در شهرستان چابهار مشغول به فعالیت است.


وی با اشاره به اینکه این مرکز فعالیت خود را از دو سال پیش آغاز کرده است، گفت: طی دو سال گذشته شاهد اقدامات قابل توجهی در نگهداری و حفاظت از گونه با ارزش انجام شده است. تمساح پوزه کوتاه ایرانی(مردابی) که زیستگاه طبیعی آن استان سیستان و بلوچستان است، به شدت در معرض خطر است.


مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت و احیای گونه و کمک به اکوتوریسم ضمن پیش بینی اعتبارات لازم در سال جاری پیرامون ایجاد سایت مرکز تحقیقات تمساح مردابی در شهرستان چابهار، برنامه های حفاظتی نیز برای این گونه در نظر گرفته است.


به گفته وی، این برنامه‌ها بر دو بعد حفاظت از زیستگاه و حفاظت از جمعیت تاکید دارد که برای رسیدن به این اهداف برنامه‌هایی در دو فاز مطالعاتی و اجرایی در نظر گرفته شده است.


این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: فاز مطالعاتی شامل بررسی خصوصیات گونه، ویژگی‌های زیستگاه، محدودیتهای اکولوژیکی، شناسایی و معرفی زیستگاه‌های جدید و انجام ارزیابی زیستگاه از طریق بررسی‌های کارشناسی است.


افسری بیان کرد: در فاز اجرایی محل‌هایی برای نگهداری موقت از تمساحهایی که در شرایط مختلف از زیستگاه اصلی خارج شده‌اند و یا باعث ایجاد مزاحمت در روستاهای اطراف می‌شوند، در نظر گرفته شده که در حال حاضر این قابلیت برای گونه‌های بالغ و نوزادان در منطقه وجود دارد.


به گفته وی، در حال حاضر در مرکز تحقیقات تمساح پوزه کوتاه ایرانی، زیستگاه مصنوعی با در نظرگرفتن تمام عواملی محیط طبیعی ایجاد شده است. در ابتدا، این مرکز تحقیقات با بیش از 15 تمساح بالغ آغاز به کار کرده است. سال گذشته نخستن گروه نوزدان در این زیستگاه مصنوعی متولد شدند.


این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان،گفت: با حفاظت مناسب از نوزدان، می‌توانیم هر ساله شاهد افزایش چشمگیر تعداد تمساح‌های پوزه کوتاه ایرانی در این مرکز تحقیقات باشیم.


به گزارش ایسنا، زیستگاه اصلی تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان سرباز قرار دارد. این مناطق با نام منطقهٔ حفاظت شدهٔ گاندو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارند.


بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی (در جنوب استان سیستان و بلوچستان) متمرکز هستند. تعداد این گونه در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ رأس برآورد می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه