جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فک خزری در حال انقراض

زیست بوم

فک خزری در حال انقراض

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یکی از گونه‌های جانوری که جمعیت آن رو به کاهش است جمعیت فک خزری است که در حال حاضر فقط صد هزار قلاده فک خزری در دریاچه خزر زندگی می‌کنند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

محمدرضا برجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات امروز دریای خزر، از بین رفتن ذخایر آبزیان آن است. برخی از این گونه‌های آبزیان در معرض تهدید هستند و همچنین برخی دیگر از گونه‌ها در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.


وی با بیان اینکه آلودگی‌های نفتی که بیشترین مسبب آن کشور آذربایجان است به شدت خزر را رنج می دهد، تصریح کرد: برای نجات این دریا از آلودگی‌ها توسط کشورهای حاشیه آن، فقط اقداماتی در حد کنوانسیون و نه به صورت کامل انجام می‌دهند که اصلا کافی نیست.


مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه از سوی کشور ایران نیز انواع فاضلابهای خانگی، کشاورزی و صنعتی وارد خزر می‌شوند، تاکید کرد: وضعیت خزر در مجموع بحرانی است.


وی درباره وضعیت خود پالایی خزر برای نجات از آلودگی‌های خود، گفت: این خود پالایی زمانی درست انجام می‌شود که در آلودگی ها در حد استاندارد باشد، اما با وجود آلودگی‌های زیادی که هم اکنون در خزر وجود دارد خود پالایی خزر پاسخگوی حفظ ذخایر آبزیان این اکوسیستم ارزشمند نیست.


برجی با بیان اینکه به صورت گسترده در تدارک برنامه‌هایی به مناسبت روز جهانی دریای کاسپین هستیم، اظهار کرد: در آستانه روز جهانی دریای کاسپین (خزر) قرار داریم و مفاد کنوانسیون تهران در قالب یک کنوانسیون منطقه‌ای و به منظور حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن و پس از چند سال تلاش و با همکاری کشورهای منطقه محقق شده است.


وی افزود: در تاریخ 21 مرداد 1385 این کنوانسیون لازم الاجرا شد و این روز، روز دریای خزر یا کاسپین نامگذاری شد. هر ساله به منظور بزرگداشت این روز برنامه‌هایی در حاشیه این دریا و توسط کشورهای حاشیه آن برگزار می‌شود و امسال نیز در سطح استان و به صورت گسترده برنامه‌هایی در همین راستا تدارک دیده شده است که بزودی اعلام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه