پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم الزام کشورها به توقف جنگل زدایی تا ۱۵سال دیگر

زیست بوم

الزام کشورها به توقف جنگل زدایی تا ۱۵سال دیگر

برگرفته از همشهری آنلاین

سران شرکت‌کننده در اجلاس سرانه تغییرات آب و هوای سازمان ملل هفته گذشته متعهد شدند تا روند جنگل‌زدایی را تا سال ۲۰۲۰به نصف‌برسانند و در دهه ۲۰۳۰به این روند خاتمه دهند.
بان کی‌مون با انتشار بیانیه‌ای درباره این طرح گفت که جنگل تنها بخش مهمی از راه‌حل آب و هوا نیست بلکه مزایای متعددی برای تمام اعضای جامعه دارد.این بیانیه درباره توقف جنگل‌زدایی، یک توافق سیاسی غیرقانونی الزام آور است که بر ترمیم بیش از 350میلیون هکتار جنگل تأکید می‌کند.

مقابله با جنگل زدایی از آن رو اهمیت دارد که تخریب جنگل‌ها عامل مهمی در تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود. برای مثال درختان که کربن ذخیره می‌کنند زمانی که براثر جنگل زدایی قطع می‌شوند دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند و دی اکسید کربن آزاد شده در تغییر اقلیم نقشی مؤثر دارد. بر همین اساس، اگر مفاد بیانیه اجلاس تغییرات آب وهوا ازسوی کشورها رعایت شود تا سال 2030هر سال از انتشار 4/5تا 8/8میلیون تن دی اکسید کربن پیشگیری خواهد شد. این میزان برابر است با از بین بردن دی‌اکسیدکربن منتشره از میلیاردها خودرو که در حال حاضر در جاده‌های جهان حرکت می‌کنند.

سران شرکت‌کننده در اجلاس تغییرات آب و هوای سازمان ملل همچنین متعهد شدند که برای کمک به مهار تلاش‌های تغییر آب و هوا و انتقال به سمت یک اقتصاد پایدار جهانی اقدام کنند.

برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، به تازگی یک ابتکار جدید را برای سرعت بخشیدن به دستیابی لوازم و تجهیزات کارآمدتر به‌منظور کاهش تقاضای انرژی جهان، کاهش تغییرات آب و هوا و بهبود دسترسی به انرژی اعلام کرد. هدف از این برنامه جمع کردن سازمان‌های بین دولتی و غیردولتی، تولید‌کنندگان لوازم و تجهیزات، خدمات شهری، بانک‌های توسعه بین‌المللی و مؤسسات مالی برای ارائه کمک‌های مناسب به دولت در مورد چگونگی تسهیل انتقال دائم به سمت تولید محصولات کم‌مصرف است. دانشمندان پیش از نشست آب و هوایی سازمان ملل در نیویورک اعلام کردند: غلظت دی اکسید کربن در سال 2014به رکورد بالای جدیدی در اتمسفر خواهد رسید. طبق مطالعاتی که در مجله‌های Nature Climate Change و Nature Geoscience منتشر شده ، انتشار جهانی دی اکسید کربن امسال به 44میلیارد تن افزایش می‌یابد که 2/5درصد نسبت به سال 2013بیشتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه