سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دستهای «بختگان» به سوی آسمان بلند است - تالاب خشکیده منتظر باران

زیست بوم

دستهای «بختگان» به سوی آسمان بلند است - تالاب خشکیده منتظر باران

خبرگزاری مهر: گنبدهای نمکی دریاچه خشکیده بختگان این روزها مانند دستان دریاچه هستند که به سوی آسمان بلند شده اند، بختگان منتظر باران پاییزه است بارانی که مرهمی بر زخمهای نمک پاشیده اش باشد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | adidas jumpsuit womens wide jeans - H02579 - Buy now adidas Y - 3 Y - 3 YOHJI STAR

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها خشکیدگی تالابهای فارس چیز تازه‌ای نیست که کسی از آنها یادی کند. بستر تالاب بختگان خیلی وقت است که کاملا خشک شده و سطح آن به شوره زاری تبدیل شده که انگار هیچوقت در آن آبی جریان نداشته است.

شوره زارهای تالاب همچون زخمی قدیمی بر بستر تالاب نشسته اند و شاید امسال بارانی ببارد تا این زخمهای نمک پاشیده را بشوید.

گنبدهای نمکی که در تالاب روییده اند این روزها مانند دستانی هستند که به سوی آسمان بلند شده اند و منتظر آغاز بارشی هستند تا دوباره حیات به بختگان خشک بازگردد.

دریاچه بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار دارد و در دوره پر آبی مساحتش به ۱۵۰ هزار هکتار می رسید.
دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

تالابهای طشک و بختگان پیش از خشکی نقش بسیاری مهمی را در بقای تنوع ژنتیکی و اکولوژیکی کشور ایفا می کردند و به همین دلیل این دو تالاب در فهرست تالابهای بین المللی کشور قرار گرفته اند

دریاچه بختگان که بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور ایران است این روزها با خشکسالی دسته و پنجه نرم می کند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به احتمال بروز خطر طوفانهای نمکی در اطراف این دریاچه به خبرنگار مهر گفت: به طور طبیعی تا قبل از بارش باران و در فصل پاییز تمام بسترهای تالابها به طور کامل خشک هستند از این رو شرایط بالقوه ای برای بروز طوفانهای نمکی وجود دارد.

علمدار علمداری افزود: در این فصل به دلیل وزش بادهای شدید رسوبات نمکی ته نشین شده در تالاب خشک بختگان به همراه وزش باد جابه جا شده از این رو شاهد وقوع طوفانهای نمکی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دریاچه به یک دشت نمک تبدیل شده و تمام شرایط برای ایجاد طوفان نمکی در منطقه وجود دارد، اظهار داشت: با هر جریان بادی در منطقه بختگان نمکهای کف تالاب بلند شده و در زمینهای اطراف می نشیند که این امر مشکلاتی را به همراه داشته است.

این کارشناس حوزه محیط زیست بیان کرد: در این خصوص آلاینده ها شامل کودهای شیمیایی تخلیه شده در دریاچه به همراه دیگر رسوبات در رسوبات نمکی دریاچه تجمع پیدا کرده به همین دلیل با وزش باد جابه جا می شوند و حتی می تواند وارد سیستم حیاتی مردم شده و خطراتی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه خطر وقوع طوفانهای نمکی در بختگان نگران کننده است، گفت: بستر دریاچه ها به ویژه دریاچه بختگان از مواد ریز و نمک پر است و به دلیل اینکه از مواد ریزی تشکیل شده اند تحت تاثیر کوچکترین وزش بادی جا به جا می شوند.

علمداری با اشاره به اینکه میزان نمک دریاچه بختگان بالاست، بیان کرد: با وزش باد لایه های آغشته به نمک نیز از سطح دریاچه بلند می شوند که این امر  برای مردم منطقه خطرآفرین است.

وی در ادامه خواستار احیای این دریاچه شد و گفت: متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی برای احیای این دریاچه و پرداخت حقابه آن صورت نگرفته است به گونه ای که شادهد بروز مشکلات عدیده ای ناشی از خشک شدن این دریاچه هستیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: در این راستا ضروری است که مسئولان امر هر چه سریعتر نسبت به احیای این دریاچه اقدام کنند در غیر این صورت در آینده احیای آن با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.

علمداری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون گنبدهای نمگی بختگان نیز گفت: این گنبدهای نمکی یک پدیده زمین شناسی است که در حوزه آبخیز وجود دارد.

وی گفت: دریاچه بختگان شامل دو بخش بختگان و طشک است که قسمت بختگان به طور کامل خشک شده و فقط دریاچه طشک که حدود ۵۰ هزار هکتار است نزدیک به چهار هکتار آن هم در قسمت شمالی آبدار است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه دریاچه بختگان در حال نابودی است، بیان کرد: این دریاچه همچنان خشک است به همین دلیل  کماکان خطر گنبدها و سونامی نمک نیز بختگان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه گنبدهای نمکی طی چندین میلیون سال به وجود می آیند، افزود: این گنبدها یک پدیده طبیعی است و چنانچه آب به طور طبیعی وارد دریاچه شود هیچگونه مشکلی را به وجود نمی آورد اما در صورت خشک شدن دریاچه مشکل آفرین است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید