پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مشاهده کبوتران مهاجر در پارک ملی گلستان

زیست بوم

مشاهده کبوتران مهاجر در پارک ملی گلستان

مأموران محیط بانی «تنگه گل» پارک ملی گلستان، ورود کبوتران مهاجر را که هر سال اوایل پائیز وارد مناطق ‏جنگلی پارک می‌شوند، گزارش دادند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کبوتران جنگلی همه ساله در اوایل پائیز بمنظور زمستان گذرانی از سیبری به این مناطق مهاجرت و در اوایل ‏بهار به سمت سیبری برمی‌گردند.

این پرنده 41 سانتی‌متر طول دارد و از دیگر کبوتران پرجثه‌تر و بزرگ‌تر است ‏و پرواز این پرنده، آرام‌تر و سنگین‌تر از دیگر کبوترهاست.

کبوتر مهاجر پرنده اجتماعی است و اغلب در غیرفصل تولید مثل در ‏گروه‌های بزرگ دیده می‌شود.

صدای این پرنده بلند و شبیه(کو،کوه - کو،کوه،کوه) شنیده می‌شود و زیستگاه ‏این پرنده در اغلب مناطق، جنگلی و گاهی درون‌شهرها، کشتزارها و مناطق درختی به سر برده و داخل پرچین‌ها ‏و لانه‌های متروک آشیانه می‌سازد.

در ایران، پائیز و زمستان‌ها به وفور دیده می‌شود و به تعداد نسبتاً فراوان نیز ‏تولید مثل می‌کند و چنین به نظر می‌رسد که این پرنده در زمان حاضر به جز حفاظت از مناطق جنگلی، تولید مثل ‏و کنترل، نیازی به اقدامات ویژه حفاظتی ندارد.‏

حفاظت محیط زیست گلستان همچنین اعلام کرد: با تلاش کارشناسان اداره نظارت بر حیات وحش، یک قلاده روباه معمولی و یک ‏حلقه کفچه مار به زیستگاه‌های خود بازگردانده شدند‎.

یک قلاده روباه معمولی 15 روز پیش در تماس تلفنی یک همیار محیط زیست در روستای «نودیجه» گرگان به محیط زیست این شهرستان تحویل و پس از اعزام به اداره‌کل و انجام مراقبت‌های لازم و حصول اطمینان از سلامت حیوان، در زیستگاه طبیعی در جنگل‌های ناهارخوران رهاسازی شد.

همچنین یک حلقه کفچه مار که هفته گذشته در روستای «مرزنکلاته» گرگان توسط همیاران محیط زیست زنده‌گیری شده بود و به مدت یک هفته تحت نظر کارشناسان اداره حیات وحش قرار داشت پس از بهبودی کامل در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع «صوفی کم» بازگردانده شد.

یک بهله پرنده دلیجه نیز که توسط همیاران محیط زیست ‏روستای «سیدمیران» گرگان به اداره تحویل شده بود، با داشتن وضعیت سالم جسمانی، در زیستگاه جنگلی در منطقه حفاظت شده «جهان‌نما» رها‏سازی شد.‏

حفاظت محیط زیست گلستان از شهروندان دوستدار حیات وحش خواست: در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از شکار، صید و تخریب طبیعت یا هر حیوان مصدوم و زخمی مراتب را با شماره تلفن 01732545463 به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه