پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پیامد ذوب شدن یخچال های طبیعی اورست

زیست بوم

پیامد ذوب شدن یخچال های طبیعی اورست

به گفته دانشمندان تا پایان قرن حاضر در حدود ۵۵۰۰ یخچال طبیعی منطقه کوهستانی اورست آب شده و از بین می روند که این وضعیت تاثیرات شدیدی بر کشاورزی و تولید برق خواهد داشت.

به گزارشر مهر، طبق اعلام گروهی از دانشمندان بین المللی، حجم حدود ۵۵۰۰ یخچال طبیعی در منطقه هندوکش و هیمالیا تا سال ۲۱۰۰ بین ۷۰ تا ۹۹ درصد کاهش می یابد که پیامدهای مهلکی بر کشاورزی و جریان تولید برق منطقه خواهد داشت.

به گفته «جوزف شی»، هیدرولوژیست یخچال های طبیعی در نپال و سرپرست تیم تحقیق، احتمال از دست دادن حجم بسیار بزرگی از یخچال های طبیعی طی سالیان آتی با توجه به افزایش دمای کره زمین وجود دارد.

محققان با مطالعه منطقه ایی در نپال که محل بسیاری از قله های مرتفع دنیا همانند اورست و همچنین یخچال های طبیعی به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع بوده دریافتند یخچال های تحتانی سریع تر آب می شوند چراکه میزان انجماد با افزایش دما در ارتفاعات بالای کوهستانی افزایش می یابد. این ارتفاع اکنون چیزی در حدود ۳۲۰۰ متر در دی ماه تا ۵۵۰۰ متر در شهریور ماه است.

بر اساس اندازه گیری های حرارتی در طول تاریخ و پیش بینی های انجام شده در مورد افزایش دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ به ارتفاع ذکر شده چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر اضافه خواهد شد و این بدان معناست که برای یافتن نقاط سردتر باید به مناطق مرتفع تر صعود کرد.

این افزایش نه تنها باعث کاهش تجمع برف در یخچال ها می شود بلکه ۹۰ درصد یخچال های موجود را در طول ماه های گرم سال در معرض ذوب شدن قرار می دهد.

همچنان عدم قطعیت در مورد میزان اثر گازهای گلخانه ای روی دمای کره زمین و مقدار بارش برف و باران وجود دارد و همچنین تعداد معدودی از یخچال ها برای اندازه گیری اثر این گازها مورد مطالعه قرار گرفته اند اما افزایش نرخ ذوب شدن برف و یخ و تغییر الگوی بارش از برف به باران به ویژه در مناطق و ارتفاعات بحرانی یخچال ها بی شک مرتبط با این تغییرات بوده و توجه به این الگوها امری حساس تلقی می شود.

پیش بینی می شود بخش های کشاورزی و همچنین نیروگاه های تولید انرژی آبی در پایین دست قله های رشته کوه هیمالیا به شدت تحت تاثیر این تغییرات قرار بگیرند و در نتیجه زندگی بیش از یک میلیارد نفر از ساکنان قاره آسیا که از آب رودخانه های بوجود آمده در اثر ذوب یخچال ها استفاده می کنند دست خوش تغییرات عمده شود. در ابتدا ذوب یخ ها باعث افزایش جریان آب رودخانه ها می شود اما با تداوم این روند شاهد کاهش جریان آب بویژه در ماه های گرم سال خواهیم بود.

از دیگر پدیده هایی که در اثر کاهش حجم یخچال های طبیعی و عقب نشینی آنها مشاهده می شود بوجود آمدن دریاچه های متعددی بوده که توسط یخ های به جا مانده از یخچال ها محصور می شوند. لازم به ذکر است در صورت وقوع بهمن و یا زلزله همانند یخ های محصورکننده دریاچه ها شکسته شده و سیل های عظیمی در منطقه ایجاد می شود.

طی پروژه ای که توسط گروهی از دانشمندان نپالی در دانشگاه میلان انجام شد محققان دریافتند که حدود ۱۳ درصد از حجم یخچال های رشته کوه هیمالایا در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته و حتی حجم بعضی از یخچال ها در مقایسه با سال ۱۹۶۰ به کمتر از نصف رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه