پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ادامه عملیات غیرقانونی انتقال آب در جنگل ابر

زیست بوم

ادامه عملیات غیرقانونی انتقال آب در جنگل ابر

در جنگل ابر با بولدوزر به جان جنگل هیرکانی افتاده‌اند و در حال زدن چاه‌هایی هستند که به صورت قنات به هم متصل و تمامی چشمه‌های فرعی و سفره‌های زیرزمینی ما را به داخل خط انتقال آب هدایت کرده‌اند و هیچ‌کس هیچ کار موثری انجام نمی‌دهد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

با اینکه معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که طرح انتقال آب شیرین زرین گل به شاهرود از بالادست جنگل‌های ابر، از اساس غیرکارشناسی و غیرقانونی است و سبب نابودی بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌های سرخداری ایران می‌شود، عملیات خاکبرداری و لوله‌گذاری و تخریب جنگل ابر توسط شرکت آب منطقه‌ای سمنان به‌طور مخفیانه در دل جنگل ابر همچنان ادامه دارد و

آب بالادست زرین گل سال‌هاست به‌طور غیرقانونی به شاهرود منتقل می‌شود. این در حالی است که براساس نقشه‌های تهیه شده توسط مراکز مسوول، وضعیت آب در شاهرود نرمال بوده اما گلستان از خشکسالی بسیار شدید رنج می‌برد.

به گزارش اعتماد، در همین حال شهروندان شرق گلستان به این انتقال به‌شدت معترض بوده و تجمعی را در روز پنجشنبه گذشته مقابل استانداری گلستان ترتیب داده‌اند؛ تجمعی که از ورود خبرنگاران در آن جلوگیری شد. با این همه اما مسوولان سازمان جنگل‌ها از اجرای این عملیات در منطقه تحت مدیریت خود اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

نابودی ذخیره‌گاه‌های جهانی سرخدار

دبیر«ستاد مردمی بازگشت چشمه‌های زرین گل» در این باره به «اعتماد» گفت: «از آنجایی که یک چشمه شور در منطقه وجود دارد برداشت و انتقال آب شیرین چشمه‌های زرین گل به شاهرود باعث افزایش شوری رودخانه زرین گل شده و جنگل ابر و ذخیره‌گاه‌های سرخداری «پونه آرام» و «افراتخته» را در منطقه به خطر انداخته است.»

عیسی اسفندیاری گفت: «متاسفانه به علت بردن چشمه‌های آب شیرین بالادست، EC آب رودخانه زرین گل بسیار فراتر از حد استاندارد مصارف شرب دام و همچنین کشاورزی شده و امکان استفاده از این منابع برای کشاورزی و دامداری از بین رفته است. به گونه‌ای که زندگی و معیشت کشاورزان و دامداران منطقه، با مشکل جدی مواجه شده و علاوه بر آن، طبیعت و جنگل‌های باستانی ابر نیز مورد آسیب

جدی قرار گرفته‌اند. هم‌اکنون بخش عظیمی از اراضی کشاورزی به کلی خشکیده و اگر برای حل این معضل فکری نشود بحران‌زا خواهد شد.»

دبیر «ستاد مردمی بازگشت چشمه‌های زرین گل» در ادامه گفت: «برابر مستندات و نقشه‌های انتشار یافته توسط وزارت نیرو و سازمان هواشناسی کشور، استان سمنان نه‌تنها به هیچ‌وجه مشکل آب شرب ندارد بلکه در بهترین شرایط کنونی کشور قرار دارد و در مقابل، گلستان جزو چهار استان مرده اول کشور به لحاظ منابع آبی محسوب می‌شود. در حالی‌که سال‌هاست به ما گفته‌اند شاهرود مشکل آب شرب دارد

و جالب است که در بازدید دوستان ما از این شهر مشاهده شد که آب برده شده از گلستان برای گسترش کشاورزی در مناطق پشت بسطام که اصلا مناسب کشت نبوده و تاکنون نیز زراعت در آنها صورت نگرفته مصرف شده است. بعد کشاورز گلستانی که سال‌هاست شغلش این بوده باید مزرعه‌اش خشک و زندگی‌اش فلج شود! حال سوال ما از مسوولان محترم این است که چرا با توجه به حیاتی بودن این آب برای بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه سرخدار جهان و حفظ حیات وحش و رودخانه زرین‌گل و نیز معیشت کشاورزان زحمتکش، جلوی دست اندازی و اجرای این طرح غیرکارشناسی گرفته نمی‌شود؟!»

اسفندیاری هشدار داد: «امروز تمامی زراعت‌ها در کنار رودخانه زرین گل در حال نابودی است و ما شاهد اعتراض کمرنگ و بی‌اثر مسوولان‌مان هستیم. آقایان در جنگل ابر با بولدوزر به جان جنگل

هیرکانی افتاده‌اند و در حال زدن چاه‌هایی هستند که به صورت قنات به هم متصل و تمامی چشمه‌های فرعی و سفره‌های زیرزمینی ما را به داخل خط انتقال آب هدایت کرده‌اند و هیچ‌کس هیچ کار موثری انجام نمی‌دهد. آیا با این همه تاکیدهای مقام معظم رهبری درباره حفظ جنگل و آب و خاک باید این‌گونه عمل کرد؟»

گلستان، استان بحران آبی

براساس نقشه‌های پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در سطح دو استان گلستان و سمنان که توسط مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در مردادماه ١٣٩٤ به چاپ رسیده است استان گلستان در سه نقطه علی‌آباد کتول و آق قلا و بندرترکمن شرایط خشکسالی بسیار شدید، شدید و در برخی نقاط نیز متوسط آبی به سر می‌برد. این در حالی است که حتی یک نقطه از سراسر استان سمنان در شرایط خشکسالی بسیار شدید و شدید نبوده و اغلب نقاط نرمال و در یک نقطه کوچک از بسطام، خشکسالی خفیف گزارش شده است. این درست همان نقطه‌ای است که آب گلستان تشنه به آنجا می‌رود.

از سوی دیگر نقشه طبقه‌بندی استان‌های کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب طی مهر لغایت فروردین در سال آبی ٩٤– ٩٣ که توسط «دفتر مطالعات پایه منابع آب» تهیه و منتشر شده است و چهار وضعیت «کمبود آبی»، «تنش شدید آبی»، «تنش آبی» و «قابل تحمل» را تعیین کرده است، گلستان را دچار کمبود آبی یعنی وخیم‌ترین وضعیت و همتراز با استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان و سمنان را در وضعیت «قابل تحمل» و «نرمال» یعنی بهترین وضع مشخص کرده است.

با این همه اما باید پرسید چرا و چگونه شرکت‌های آب منطقه‌ای به‌سادگی و تنها با اصرار و لابی یک نماینده مجلس، بدون توجه به نقشه‌های پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی و مراکز تحقیقاتی وزارت نیرو، طرحی را که نه مجوز سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی را داشته و نه تایید سازمان حفاظت محیط زیست را و نیز مشاوران خودشان ردکرده و غیرعلمی و پرآسیب شمرده‌اند، به اجرا درآورده‌اند.

سازمان جنگل‌ها: بررسی می‌کنیم!

تمام موارد برشمرده اما این نکته را کتمان نمی‌کنند که متولی منطقه فوق سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور بوده و طی مدت هشت سال، دست کم یکی از ماموران این سازمان در منطقه ابر، راجع به این انتقال غیرقانونی، حتی کلمه‌ای گزارش به مافوقان خود در استان نداده است و اگر گزارشی دراین‌باره داده شده چرا تاکنون با آن برخوردی نشده است. در همین حال به نظر می‌رسد هنوز هم این مسوولان محترم تسلط کافی بر این مناطق نداشته و اخبار و اطلاعات به درستی به آنان منتقل نمی‌شود. به گونه‌ای که بعد از گذشت تنها دو هفته پس از دستور توقف عملیات از سوی معاون سازمان جنگل‌های کشور، عملیات خاکبرداری و لوله‌گذاری در جنگل ابر همچنان ادامه داشته و البته مدیران از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. بهزاد انگورج، معاون سازمان جنگل‌ها در پاسخ به روزنامه اعتماد درباره ادامه این عملیات متوقف شده، گفت: «براساس گزارش‌های ما، عملیات در این منطقه متوقف است.» او پس از مشاهده مستندات و تصاویر ارسال شده از سوی خبرنگار «اعتماد» در پاسخ به این پرسش که با متخلفان چه برخوردی صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: «به فوریت ظرف هفته جاری بررسی می‌کنیم که آیا واقعا پس از دستور توقف عملیات، لوله‌گذاری همچنان ادامه یافته است یا نه و نتیجه را در هفته آینده اعلام خواهیم کرد.»

با انتقال آب در حوضه‌های آبریز مخالفیم!

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با تاکید بر اینکه هرگونه انتقال آب از حوضه آبریز به هر حوضه‌ای دیگر از نظر علمی اشتباه بوده و می‌تواند باعث بروز بحران‌های اکولوژیکی جدی بشود به «اعتماد»

گفت: «مجوزهای وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها برای انتقال آب حوضه زرین گل به هیچ عنوان وجاهت علمی و اکولوژیکی ندارد.» اسماعیل مهاجر هشدار داد: «این مجوزها باید هرچه سریع‌تر لغو شده و چشمه‌های آب زرین گل روال طبیعی خود را بپیماید تا اکوسیستم‌های جنگلی پایین دست به زندگی طبیعی ادامه داده و حفاظت شوند.» مهاجر تاکید کرد که به محض انتقال مدیریت منطقه ابر به عنوان منطقه حفاظت شده، بدون درنگ و قاطعانه با متخلفان برخورد خواهد شد.

استمداد از مسوولان استان و تجمع مقابل استانداری

پنجشنبه گذشته جمع بزرگی از مردم شرق استان و علی‌آباد کتول و روستاهای اطراف، در مقابل ساختمان مرکزی استانداری گلستان تجمع استمدادجویانه‌ای تشکیل دادند و با در دست گرفتن پارچه‌نویس‌هایی از مسوولان درخواست کردند تا ماجرا را برای آنها پیگیری و با متخلفان انتقال غیرقانونی آب، مقابله کنند. مسوولان استانداری گلستان قول دادند طی یک هفته مشکل را حل کنند و مردم نیز قبول کردند که برای حل این معضل یک هفته صبر کنند تا تکلیف زندگی، کشاورزی و دامداری‌شان روشن شود. آنها با امضای یک تومار ١٠ متری درخواست کردند که طرح غیرقانونی انتقال آب به شاهرود برای همیشه ملغی شود و تاکید کردند که اگر مسوولان کاری نکنند خود دست به کار خواهند شد. همچنین از ورود خبرنگاران و عکاسان خبری به این جلسه که در ساختمان استانداری برگزار شد، ممانعت به عمل آمد که جای شگفتی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید