سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در آستانه فاجعه زیست محیطی؛ مخالفت بیش از ۱۹۰ سازمان مردم نهاد با ساخت و ساز در آشوراده

زیست بوم

در آستانه فاجعه زیست محیطی؛ مخالفت بیش از ۱۹۰ سازمان مردم نهاد با ساخت و ساز در آشوراده

با وجود مخالفت‌ها و هشدارهای فعالان محیط زیستی و جامعه مدنی کشور، طرح تجاری شدن طبیعت بکر آشوراده آماده شد. یکشنبه 25 دی‌ماه 1394 طرح گردشگری آشوراده توسط «ره شهر» نهایی و آماده تقدیم به هیأت دولت برای گرفتن مصوبه واگذاری برای اجرای طرح گردشگری شده است.

با آغاز دولت یازدهم تلاش‌های فروانی برای تبدیل جزیره به منطقه گردشگری انجام شد. پس از اعتراض فعالان محیط‌زیست به قرار گرفتن نام این جزیره در فهرست مناطق نمونه گردشگری که ذخیره‌گاه زیست کره و از مناطق حفاظت شده طبیعی ایران است، اعلام شد که طرح گردشگری آشوراده پس از تأیید کارشناسان اجرایی می‌شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که پیش تر و در دوران احمدی نژاد با تعدی به آشوراده مخالفت کرده بود با چرخشی ۱۸۰ درجه به یکی از جدی ترین حامیان تبدیل این منطقه حفاظت شده به منطقه گردشگری بدل شد.

این درحالی است که با اعلام واگذاری جزیره آشوراده برای اجرای طرح گردشگری، علاوه بر فعالان و کارشناسان محیط‌زیست، دکتر اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و شماری از بدنه کارشناسی این سازمان با اجرای این طرح مخالفت کردند. خردادماه ۹۴هم دکتر احمدعلی کیخا، معاون وقت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست که تفاهمنامه اجرای گردشگری در آشوراده را امضا کرده بود، با اعلام اینکه طرح واگذاری آشوراده یک اشتباه مدیریتی بود به جمع مخالفان این طرح پیوست.

حسین آخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و فعال حوزه محیط زیست در جریان سفر استانی دولت به آشوراده نوشته بود: «ما و سمن‌های فعال به خصوص در ستاد مردمی نجات آشوراده هر کاری می توانستیم کردیم تا جلوی این عمل نابخردانه را بگیریم. من حتی شخصاً در روز اعطای جایزه ملی محیط زیست به آقای رئیس جمهور گفتم که این کار را نکنند. ولی تقدیر چنین شد که این تلاش ما نتیجه نداد. فقط امیدواریم کسانی در دستگاه قضایی و یا دستورات مافوق بتوانند جلوی تخریب این جزیره را در آخرین روزها بگیرند. خبرها حاکی است که آشوراده برای بسیاری از رسانه های تأثیرگذار به خط قرمز تبدیل شده است. آقای جهانگیری فکر نکنید با تغییر آشوراده به منطقه گردشگری می توانید منبع درآمدی برای دولت از محل توریست های خارجی به دست آورید. امروز دنیا رفتار تخریب گرایانه را تحمل نمی کند.»

پس از امضای تفاهم‌نامه، ستادی به نام ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) تشکیل شد. ١٩٠ سازمان مردم‌نهاد از سراسر ایران به این ستاد پیوستند. از دوست‌داران طبیعت، فرهنگ و تاریخ این سرزمین کهن تا کوه‌نوردان و استادان دانشگاه، به سمنا پیوستند و برای نخستین‌بار از سازمان‌های قضائی تقاضای رسیدگی شد. سازمان بازرسی کل کشور با بررسی اسناد و مدارک یک سال توقف در انجام کار را اعلام کرد.

با این حال با پایان یافتن این مهلت یکساله و تدوین طرح گردشگری این جزیره در آستانه بروز فاجعه زیست محیطی قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید