سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 6 هزار سال زندگی در کلاردشت

زیست بوم

6 هزار سال زندگی در کلاردشت

برگرفته از فر ایران

کلاردشت که تا همین چند سال پیش, بهشت ایران خوانده می‌شد, نشانه‌های6 هزارسال زندگی انسان را در دل تپه‌های خود جای داده‌ است, تپه‌هایی که اگر باستان شناسان و سازمان‌های مسوول نگاهبانی از یادمان‌های فرهنگی و تمدنی دیر بجنبید, به سرنوشت زمین‌های کشاورزی کلاردشت تبدیل می‌شود و بدل به ویلاهای جدید می‌گردد .

کسانی‌که طرح ناکام آزاد راه تهران ـ شمال را پنهانی تهیه کرده بودند, پیش از اعلام طرح, زمین‌های کشاورزی و حتی پهنه‌های طبیعی این منطقه را خریدند, قطعه قطعه کردند و در پی راه انداختن یک جنجال تبلیغاتی, آن‌ها را به بهای گزاف فروختند.
در همین اوان, گروهی از باستان شناسان شروع به کاویدن تپه‌های این منطقه کردند و تاکنون به نتایج جالب توجه و کم نظیری دست یافته‌اند.
حسن ظهوری, خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی درباره‌ی این یافته‌ها نوشته است :
 هیات باستان شناسی تپه کلاردشت در حالی دومین فصل مطالعات علمی خود را آغاز می‌کند که اکنون 6 هزار سال استقرار در این تپه باستانی اثبات شده است و احتمال می‌رود شواهدی از زندگی انسان در دوره نوسنگی و پارینه سنگی نیز در تپه و اطراف آن کشف شود.
“مهدی موسوی“، سرپرست هیات باستان شناسی در تپه کلاردشت با اعلام این خبر گفت: «دومین فصل کاوش‌های باستان شناسی تپه کلاردشت از امرداد امسال آغاز می شود که علاوه بر لایه نگاری و کاوش افقی تپه، طرح پژوهشی گسترده‌ای نیز برای شناسایی و کشف استقرار انسان در دوره های نوسنگی و پارینه سنگی محوطه باستانی کلاردشت نیز آماده شده است. پیش از این چندین غار و پناهگاه از دوره پارینه سنگی و نوسنگی در بررسی منطقه کلاردشت شناسایی شده است. به همین علت قصد داریم تا با مطالعه دقیق این غارها، حضور انسان در منطقه را تاریخ گذاری کنیم.»
اواخر سال گذشته آخرین نتایج آزمایش‌های کربن 14 دانشگاه آکسفورد روی نمونه‌های ذغال و استخوان تپه “کلار“ کلاردشت سابقه استقراری 6000 ساله برای این تپه را نشان داد.
این نتیجه بیان‌گر تحولی مهم در مطالعات باستان‌شناسی منطقه شمال کشور است, زیرا تا کنون با توجه به مطالعات انجام شده و کاوش‌هایی که در برخی از مناطق گیلان و مازندران صورت گرفته است، تاریخی فراتر از عصر آهن اواسط هزاره دوم پیش از میلاد( 3500 سال) را برای این مناطق پیشنهاد نشده است.
موسوی هم‌چنین گفته است : «کلاردشت یک دشت میان کوهی است. ما در فصل گذشته با استفاده از آزمایش های کربن 14 تا دوره کلکلوتیک میانی را در این تپه باستانی شناسایی کردیم و تاریخ گذاری آن تا 6 هزار سال پیش اثبات شد. اعتقاد ما بر این است که با توجه به لایه‌های باقی مانده که حدود 4 متر است به احتمال زیاد تا دوره نوسنگی را در خود تپه شناسایی و کشف خواهیم کرد.»
سرپرست هیات باستان شناسی در تپه کلاردشت پیش از این اعلام کرده بود که طرح جامع "از غار تا دشت" با حضور متخصصان مختلفی به اجرا در می‌آید.
موسوی هم‌چنین اظهار امیدواری کرده بود که با تصویب این طرح و ادامه کار لایه‌نگاری و کاوش در تپه کلار و هم‌چنین گمانه‌زنی و لایه‌نگاری در یکی از غارها و محوطه‌های دوره نوسنگی بتوان سیر تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان این ناحیه را از پیش از تاریخ تا دوران‌های میانه اسلامی مورد بررسی قرار داد.
 
سرپرست هیات باستان شناسی در تپه کلاردشت هم‌چنین گفت: « ما با انجام مطالعات باستان شناسی در اطراف این تپه سعی می‌کنیم دوره‌های پیش از نوسنگی را نیز در اطراف آن شناسایی کنیم. به احتمال زیاد از دوره پارینه سنگی شواهدی وجود خواهد داشت. به همین منظور با تیم کاملی که برای این فصل تدارک دیدیم وضعیت باستان شناسی کلاردشت را مشخص خواهیم کرد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه