پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم علت اصلی نابودی چنارهای خیابان ولی‌عصر

زیست بوم

علت اصلی نابودی چنارهای خیابان ولی‌عصر

به نقل از میراث آریا: بتن‌ریزی در بستر جوی، راه یافتن پسماندهای مواد شمیایی به منابع آب زیرزمینی، سنگ‌فرش بودن کف جوی‌ها و استفاده تعمدی از سموم برای خشکاندن ریشه درخت‌ها، از مهم‌ترین عوامل نابودی درخت‌های چنار خیابان ولی‌عصر (عج) تهران است. air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD
یک کار‌شناس ارشد محیط زیست در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا (chtn)، بتن‌ریزی شرکت متروی تهران در کف جوی این خیابان و رهاسازی پسماند مواد شمیایی در سطح زمین و جوی‌ آب این محدوده را از مهترین عواملی دانست که باعث از بین رفتن درخت‌های چنار این محدوده شده است.

«اسماعیل کهرم»، در این‌باره گفت: این بتن‌ریزی‌ها که برای جلوگیری از نفوذ آب به سطوح زیرزمینی صورت می‌گیرد مانعی برای رسیدن آب به ریشه‌های درخت‌ها بوده و به مرور زمان باعث از بین رفتن درخت‌ها شده است. در کنار این عامل، پسماند‌های مواد شیمیایی که در کارگاه‌های مترو استفاده می‌شود در مواردی پس از رهاسازی با منابع آب زیر زمینی ارتباط برقرار کرده و باعث خشکاندن ریشه چنار‌ها شده است.

این کار‌شناس محیط زیست سنگفرش بودن کف جوی‌ها در این خیابان قدیمی پایتخت را از دیگر عوامل نابودی و خشک‌شدن درخت‌های خیابان ولیعصر دانسته و افزود: یکی از دلایل خشک‌شدن درختان چنار خیابان ولیعصر سنگ‌فرش بودن و در برخی نقاط آسفالت شدن کف جوی‌های این خیابان است که این کف سنگی یا آسفالتی نیز اجازه نمی‌دهد که آب به خاک در قسمت ریشه درختان چنار نفوذ کند.

به اعتقاد این کار‌شناس مسائل زیست محیطی همچنین محصور کردن محل رشد درختان به وسیله سنگ‌چین و مواد مقاوم و نفوذناپذیر را از دیگر موانعی می‌داند که اجازه رشد را از تنه و ریشه درختان گرفته و موجب شده تا درختان نتوانند آزادانه رشد کنند و در ‌‌نهایت خشک شده‌اند.

«کهرم» همچنین از بعضی مغازه‌داران قست‌های شمالی خیابان ولی‌عصر (عج) به عنوان عاملان دیگر نابودی این درخت‌های قدیمی نام برده و اضافه کرد: در بعضی از قسمت‌های شمالی این خیابان، به راحتی می‌توان خشک‌شدن درخت‌ها را در برابر مغازه‌ها یا مجتمع‌های تجاری مشاهده کرد، آن هم در شرایطی که این درخت را تنها با استفاده از سموم شیمیایی می‌توان به این حال و روز انداخت و امکان رخ‌دادن طبیعی چنین وضعیت تاسف‌باری وجود ندارد.

این کارشناس، در پایان با اشاره به راه‌ حلی برای کمک به حیات درخت‌های چنار افزود: با عریض‌تر کردن نهر‌ها و جایگزینی خاک به جای سیمان و سنگ می‌توان به حیات بهتر درختان کمک کرد. البته پیر شدن و مرگ درختان یک امر طبیعی است بنابراین باید درختان بیمار را شناسایی و قطع کرده و درختان جوان و شاداب را جایگزین کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه