جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مشاهده یوزپلنگ آسیایی پس از 30 سال در منطقه خوش ییلاق

زیست بوم

مشاهده یوزپلنگ آسیایی پس از 30 سال در منطقه خوش ییلاق



وی افزود: جایگاه محیط زیست هر کشور یکی از فاکتورهای پیشرفتگی محسوب می شود و با توجه به اینکه کشور ما از نظر تنوع اقلیمی و آب و هوایی بسیار مطلوب است نباید سرمایه گذاری در زمینه محیط زیست را چرخ پنجم توسعه دانست بلکه باید از اولین اولویت ها در کشور باشد.

صدوق با بیان اینکه نه تنها مسئولان، مردم هم بایستی در زمینه حفاظت از محیط زیست همکاری کنند، افزود: در حال حاضر سازمان محیط زیست به تنهایی از عهده حفاظت از حیات وحش به ویژه یوز بر نمی آید و نیازمند کمک بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه این کمک ها بایستی عملی باشد تصریح کرد: اینکه شرکتی مانند شرکت سایپا به ظاهر خود را حامی گونه ای مانند آهو معرفی کند ولی در عمل هیچ کمکی انجام ندهد دردی را دوا نمی کند.

به اعتقاد صدوق، یکی از مهمترین مشکلات زیستگاههای یوز کمبود علوفه در این زیستگاهها به دلیل خشکسالی است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه بخش عظیمی از هزینه ها صرف رساندن آب و علوفه به زیستگاههای یوز می شود، افزود: در حال حاضر با کمبود اعتبار در این بخش مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ حمایت از حیات وحش توسط اسپانسرهای خصوصی در کشور ما بایستی نهادینه شود، افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا بخش اعظمی از بودجه های مورد نیاز برای حفاظت از حیات وحش توسط بخش خصوصی تامین می شود.

صدوق میزان اعتبار پروژه حفاظت از یوز در فاز اول این پروژه را 725 هزار دلار در طی هفت سال عنوان کرد و افزود: یعنی در واقع اعتبار به کار گرفته شده برای این پروژه سالی هزار دلار بوده که با توجه به 6.5 میلیون هکتار وسعت این زیستگاهها این اعتبار بسیار ناچیز است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه افزایش اطلاعات و آگاهی دادن به همین تعداد محیط بان در رابطه با حیات وحش بسیار مهم است افزود: تا چند سال پیش محیط بانان فقط حفاظت از حیوانات حلال گشت را ضروری می دانستند و در بسیاری از مواقع توجهی به گوشت خواران که در بالای هرم زنجیره غذایی هستند و حفاظت از آنها بسیار ضروری است نداشتند.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست پروژه ای برای تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی دارد تاکید کرد: ما با تکثیر در اسارت این گونه کاملا مخالف هستیم و اینکه گفته می شود یوزپلنگی که در منطقه دلبر دیده شده است را قرار است برای جفت گیری در کنار کوشکی یوزی که در بجنورد نگهداری می شود قرار داده شود شایعه است.

صدوق با اشاره به اینکه تکثیر در اسارت گوشت خواران طرحی شکست خورده و فانتزی است، افزود: این گونه طرح ها فقط جاذبه های توریستی دارند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه این روزها کسانی که الفبای اکولوژی را نمی دانند در زمینه محیط زیست اظهار نظر می کنند گفت: گوشتخواران در راس هرم زنجیره غذایی هستند و در صورت عدم حفاظت از آنها زنجیره غذایی کوتاه شده و محیط بسیار ناپایدار می شود.

صدوق در پایان از تعریف پروژه های جدید برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد و گفت: این پروژه ها هنوز نهایی نشده اما در صورت نهایی شدن از حمایت سازمان های بین المللی برخوردار می شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه