پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بحران آلودگی هوا در چهارمحال وبختیاری - تشدید آلودگی توسط تالابها

زیست بوم

بحران آلودگی هوا در چهارمحال وبختیاری - تشدید آلودگی توسط تالابها

خبرگزاری مهر: ورود گرد و غبار کشور عراق به چهارمحال و بختیاری در کنار وضعیت نامناسب تالابهای این استان که به کانون محلی گرد و غبار تبدیل شده اند، چهارمحال و بختیاری را در شرایط بحرانی قرار داده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

به گزارش خبرنگار مهر، گرد و غبار، میهمان ناخوانده کشورهای همسایه برای ایران که سوغات آن خارش، انواع بیماریهای تنفسی و پوستی و حسرت زندگی در یک هوای معمولی برای مردم به شمار می رود.

گرد وغبار زندگی برای مردم استان چهارمحال و بختیاری مثل رنگش، تیره و تار کرده به گونه ای که در چند روز مردم هر روز صبح شاهد حضور گرد غبار در آسمان هستند و دیگر زمانی که مردم در اول صبح زندگی عادی را شروع می کنند کوه ها و دشت ها را به وضوح مشاهده نمی کنند زیرا که هاله گرد و غبار دشت ها و کوه ها را  پنهان کرده است.

این در حالی است که حل مسئله گرد و غبار که سال به سال استانهای بیشتری از کشور را درگیر خود کرده و استان های جنوبی بیشتر از همه استانها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

 

چند روزی است که مردم استان چهار محال و بختیاری همانند دیگر استانهای جنوبی و وغربی میزبان مهمان ناخوانده گرد و غبار هستند.

با توجه به اینکه این استان در کشور جزو استانهای پاک کشور شناخته شده بود اما در این چند روز دیگر نمی توان این استان را جزو پاکترین استانها نام برد زیرا که در این مدت پدیده گرد و غباربه این استان رسیده و مردم کم و بیش با این مشکل مواجه  شدند.

گرد و غبار موجود در هوای این استان موجب شده که کسانی که دارای بیماری قلبی و تنفسی هستند، کودکان و سالمندان دچار مشکلاتی شوند.

ازسوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد واز طرفی در دراز مدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می کند.

از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است، ریه سالمندان از کار کرد طولانی و تغییر در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است.

آلودگی هوا درختان باغات سامان را آفت زده کرد

یکی از کشاورزان بخش سامان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آلودگی هوا در این مدت باعث شده که درختان حاشیه زاینده رود دچار آفت شوند، اظهار داشت: این موضوع باعث می شود کیفیت محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند.

شیرزاد مرادی افزود: درختان بعد از شکوفه دادن باید آفتاب ببینند، اما با توجه به آلودگی هوا در این مدت درختان این منطقه آفتاب خوبی دریافت نکرده اند.

وی بیان داشت: آلودگی هوا و بدی هوا باعث می شود که تولیدات محصول کاهش پیدا کنند، در حال حاضر بیشتر درختان بادام وهلو این منطقه آسیب دیده اند.

عدم رعایت حق آبه تالاب هورالعظیم منشا گرد و غبار

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آلودگی هوا در این استان در حال حاضر 20 استان کشور را در برگرفته، اظهار داشت: آلودگی هوا نه تنها در این استان بلکه استانهای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است ومنشاء این آلودگی هوا و ریز گرد ها در آسمان ازخشک شدن تالاب بزرگ هور العظیم در کشور عراق است.

هومان خاکپور افزود: سد سازی و عدم ریاعت حق آبه باعث شد که تعادل منطقه تالاب بزرگ هور العظیم از بین برود و این تالاب که یک زمانی نعمت منطقه بود الان به یک بلا تبدیل شود و منشاء تولید گرد و غبار در کشور عراق  و کشور های هماسیه و استان های جنوبی و جنوب غربی شود.

 

تشدید آلودگی توسط وضعیت نامناسب تالابهای چهارمحال و بختیاری

خاکپور با اشاره به اینکه آلودگی این استان علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن ریزگرد های عربی، تحت تاثیر وضعیت نامناسب تالاب ها نیز قرار گرفته، بیان داشت: وضعیت نامناسب تالابهای استان آلودگی هوا را در این استان در چند سال اخیر تشدید کرده است.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه ازجمله تالابهای استان که به نوعی دچار بیابان زدایی در استان شده می توان به مرغزار شهرکرد، تالاب گندمان و دهنو اشاره کرد، اذعان داشت: با برداشت بی رویه منابع زیر زمینی در مرغزار شهرکرد  و .... این منطقه با افت شدید سطح آب مواجعه شده و سطح این منطقه دچار فرونشست شده و در این منطقه با بیابان زایی مواجه شده ایم که با یک وزش باد ملایم هوای خوب و مطبوع مرکز استان تحت تاثیر قرار می گیرد.

وضعیت نامناسب تالابهای گندمان و دهنو درچهارمحال و بختیاری

خاکپور با اشاره به اینکه تالابهای گندمان و دهنو از وضعیت خوبی در استان بهره مند نیستند و وضعیت این تالاب ها به مراتب از مرغزار شهرکرد نامناسبت است، تصریح کرد: احداث چاه های غیر مجاز، برداشت آبهای زیر زمینی و ... موجب شده که این تالابها به کانونهای گرد و غبار در استان تبدیل شوند.

 

تالاب گندمان

وی با بیان اینکه تالاب های استان یکی از ارزشمند ترین اکوسیستم های طبیعی در استان هستند، یاد آور شد: با مدیریت نادرست  در بخش تالابها موجب شده ایم که این تالاب ها به یک کانون فرسایش بادی تبدیل شوند.

این فعال محیط زیست در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارکرد تالابهای استان 150 برابر کارکرد های کشاورزی در سطح استان است، بیان داشت: از بین رفتن تالاب ها موجب شده که تعادل زندگی گونه های جانوری و گیاهی و آب و هوایی در منطقه از بین برود.

هومان خاکپوربا بیان اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد خسارتهای سرما زدگی زیادی در سطح استان و به خصوص  محصولات کشاورزی نزدیک تالاب ها بوده ایم، بیان داشت: دلیل خسارت سرما زدگی در استان به دلیل از بین رفتن تعادل اب وهوایی است.

 

تاثیر آلودگی ذرات معلق بر روی گیاهان و باغات

وی با اشاره به اینکه ریزگردها موجود در هوا هم در حوزه انسانی و حوزه گیاهی و جانوری باعث بروز بیماری های می شود، بیان داشت: ریزگردها موجب طغیان بیماری در گیاهان و درختان می شود.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی درچهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گرد و غبار موجب می شود که عمل فتوسنتز در گیاهان به خوبی صورت نگیرد و ضعف کلی در اندام گیاهان به وجود آید.

وی با بیان اینکه آفات و بیماری در شرایط عادی برای گیاهان و درختان آسیبی ندارد، بیان داشت: در این شرایط آفات و بیماری بری گیاهان و درختان استان یک تهدید و خطر به شمار می آید.

هومان خاکپور بیان داشت: ریزگرد ها موجب می شوند که گیاهان در انجام تنفس، رشد و شرایط فیزیکی دچار اختلال شوند و گیاهان در مقابل آفات و بیماری مقاومت کمتری داشته باشند.

وی بیان کرد: گرد و غبار موجب می شود که سلامت درختان و گیاهان در استان دچار خسارت شوند.

.....................................

گزارش : زهرا مرادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید