پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تولید سوخت زیستی از جلبک/ کشت بهترین میکروجلبک دنیا در خلیج فارس

زیست بوم

تولید سوخت زیستی از جلبک/ کشت بهترین میکروجلبک دنیا در خلیج فارس

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس از آغاز اجرای طرح تولید سوخت زیستی از جلبک خبر داد و گفت: با جدا سازی میکروجلبک‌های خلیج‌فارس، سوخت زیستی تولید می‌شود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

دکتر مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، ایران را جز کشورهای تولید کننده گاز دی‌اکسید کربن (Co2) دانست و افزود: هر چه بتوانیم میزان تولید این گاز سمی را کاهش دهیم امتیاز بیشتری را می‌توانیم کسب کنیم به گونه‎‌ا‌ی که به ازای حذف هر تن CO2 از محیط سوخت به میزان 25 دلار جایزه دریافت می‌کنیم.

وی در عین حال با اشاره به جریمه کشورهای تولید کننده CO2، ادامه داد: در مقابل این جایزه کشورهایی که تولید کننده دی اکسید کربن باشند به میزان 60 دلار جریمه می‌شوند.
 
محمدی با بیان اینکه با این رویکرد طرح تولید بیودیزل از جلبک تعریف و در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در این راستا طرح "تولید سوخت زیستی از جلبک" از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اعتبار 18 میلیارد تومان تصویب و از سوی پارک علم و فناوری خلیج‌فارس در بوشهر اجرایی می‌شود.
 
رئیس پارک علم و فناوری خلیج‌فارس با اشاره به جزئیات اجرای این طرح خاطرنشان کرد: برای این منظور 170 ریز جلبک در انداره‌های میکرونی موجود در خلیج فارس جدا سازی و مطالعاتی بر روی آنها انجام شد.
 
وی با اشاره به نتایج این تحقیقات، توضیح داد: ماده اولیه سوخت زیستی چربی است و نتایج این تحقیقات نشان داد که بیش از 55 درصد حجم سلولهای میکروجلبک‌ها از چربی تشکیل شده است که این نشان از ظرفیت بالای کشور در تولید سوخت‌های زیستی از جلبک دارد.
 
محمدی به بیان نحوه تولید بیو دیزل از جلبک پرداخت و یادآور شد: در این طرح استخرهایی برای کشت میکروجلبک‌ها احداث می‌شود و با استفاده از آب دریا و گردش طبیعی گاز Co2 در استخرها، اقدام به کشت میکرو جلبک می‌شود.
 
وی با بیان اینکه گاز دی‌اکسید مورد نیاز در این طرح از طریق گازهای خروجی نیروگاه‌ها تامین می‌شود، اضافه کرد: این گاز پس از خنک سازی وارد این استخرهای پرورش جلبک می‌شود به این ترتیب ضمن جلوگیری از انتشار گاز Co2 به محیط زیست از آن برای کشت جلبک برای تولید بیو دیزل استفاه می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خیلج فارس، از واگذاری 10 هزار هکتار زمین برای کشت میکروجلبک‌ها خبر داد و افزود: جلبک هایی که برای این طرح جداسازی و کشت می‌شوند نسبت به سایر میکرو جلبک‌های موجود در دنیا از راندمان بالایی برخوردار است.
 
وی به مشارکت بخش خصوصی در این طرح اشاره کرد و گفت: شرکت "دانا انرژی" با تقاضای دریافت 500 هکتار زمین آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه تحقیقاتی اعلام کرده است.
 
محمدی همچنین یادآور شد: توجیه این طرح این است که از جایزه کاهش تولید CO2 برای توسعه این پروژه استفاده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید