ادبیات
با نگرشی بر دو مثنوی «اسرار خودی» و «رموز بیخودی» - اندیشۀ «خودی» در آثار اقبال ـ بخش اول
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 26 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 5039
این مقاله تحلیلی ادبی – اجتماعی از دو مثنوی «اسرارخودی» و « رموز بخودی» اقبال است که در پنج بخش و با عناوین: شناسه، آراء، خودی، بیخودی و نمایه تنظیم شده است.
بازگشت ادبی - بخش سوم و پایانی
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 05 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 4936
دوره دوم (ساده نویسی): عصر قاجاریه و به تعبیر دقیق، دوره سلطنت فتحعلی شاه (1212 ـ 1250ق) تا پایان دورۀ سلطنت ناصرالدینشاه (1313ق /1895م) دورۀ دوم بازگشت وعصر سادهنویسی است.
بوستان، آرمانشهر سعدى - بخش دوم و پایانی
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 05 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 5089
حکما در بحث از تدبیر منزل از 5 یا 7 مسأله سخن گفتهاند؛ اما سعدى بربنیادیترین مسائل این فن و براساسىترین رکن منزل که «زن» است، تأکید میورزد، تا اعلام کند که اگر در انتخاب زن دقت بشود، کار منزل به سامان خواهد بود.
بوستان، آرمانشهر سعدى - بخش اول
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 05 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 5812
بوستان، یا سعدینامه، هنریترین و شاعرانهترین مثنوى حکمى ـ اخلاقى در ادب فارسى، سروده سعدى، شاعر پرآوازه ایران در سده 7ق/ 13میلادی است. با آنکه سعدى به نام کتاب دیگر خود گلستان تصریح کرده است؛ اما به نام این مثنوى که از آن با تعبیر «نامبردار گنج» یاد میکند (بوستان، بیت 114)، اشارهاى نکرده است.
غزلسرایی مولانا و سوررئالیسم اروپایی
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 04 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 9388
جلال الدّین مولوی، چه از جهت زندگی و چه از جهت سبک شعر، با سرایندگان دیگر ایران تفاوت دارد. خوشبختانه چون کسانی ـ از جمله پسرش سلطانولد و افلاکی و سپهسالارـ زندگی او را روایت کردهاند، سیمای او آشکارتر از دیگران مینماید و تطابق آن با آثارش آسانتر است.
اشعر شعرای عجم کیست
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 02 خرداد 1391
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 8568
اساتید سخن و علم وادب فارسی در این مقام گرچه به اختلاف سخن راندهاند ولی نسبت به چند نفر از اساتید و متقدمین میتوان اتفاق ادبا را در تقدم و فضیلت به دست آورد.