پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها برگزاری گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و آغاز ششمین سال فعالیت انجمن چارسوق کویر اردکان

انجمن‌ها

برگزاری گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و آغاز ششمین سال فعالیت انجمن چارسوق کویر اردکان

همزمان با فرارسیدن هفته گرامیداشت میراث فرهنگی که هر ساله از 28 اردیبهشت تا 2 خرداد برگزار می شود، مراسمی به همت انجمن چارسوق کویر اردکان برگزار گردید. پنجشنبه شب گذشته مصادف با اول خرداد ماه 1393، خانه تاریخی سنایی در مرکز بافت تاریخی اردکان میزبان مراسمی بود که انجمن چارسوق کویر به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و همچنین آغاز ششمین سال فعالیت های این انجمن و اختتامیه ششمین دوره اردکان شناسی برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور مسولان استانی و شهرستانی، میراث دوستان و علاقمندان بافت تاریخی و صدالبته اعضاء انجمن چارسوق کویر برگزار شد در ابتدا محمد پورروستایی اردکانی که به تازگی سمت مدیرعاملی انجمن را برعهده گرفته است ضمن خیرمقدم به حضار و تشکر از حضور مدعوین به بیان اهمیت میراث فرهنگی و همچنین مختصری از رویکردهای آینده انجمن چارسوق کویر پرداخت. در ادامه برنامه نمآهنگی از فعالیت های پنج سال گذشته انجمن پخش گردید که به صورتی موجز و گذرا برخی از مهمترین فعالیت های انجمن را به تصویر کشیده بود. رضا ملاحسینی اردکانی مدیرعامل سابق انجمن نیز سخنران بعدی بود که در صحبت های خود اشاره ای داشت به فعالیت های انجمن در سالهای گذشته و نقش جایگاه فعالیت های غیردولتی و مردم نهاد در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی. ملاحسینی ضمن تشکر از مسولان حاضر در مراسم از آنان خواست که به فعالیت های غیردولتی توجه ویژه داشته باشند و از این به بعد نیز همچنان از فعالیت های انجمن چارسوق کویر حمایت نمایند.

مهندس احمدی معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد دیگر سخنران مراسم بود که در سخنان کوتاهی ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی از فعالیت های انجمن چارسوق کویر تقدیر نمود. آقای اسماعیلی فرماندار شهرستان اردکان هم در سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته ی میراث فرهنگی، میراث به جا مانده از گذشتگان را چراغ راهی برای آیندگان دانست و گفت: همانگونه که از آثار و ابنیه ی تاریخی گذشتگان محافظت می کنیم باید از فکر و اندیشه و اعمال و کردار انسان های گذشته درس عبرت بگیریم و از آنها برای آینده استفاده کنیم. وی سپس به لزوم برنامه ریزی در حوزه میراث اشاره و افزود: باید با برنامه ریزی و هدف گذاری به مقوله ی میراث در سطح کشور نگاه شود و باید با برخی تنگ نظری ها و سوء مدیریت ها که به مجموعه ی میراث کشور لطمه می زند، برخورد شود. وی با اشاره به آغاز ششمین سال فعالیت های انجمن چارسوق کویر، این انجمن را از فعال ترین انجمنها دانست و خواستار تداوم این فعالیت ها و ارتباط بیشتر آن با مسولان شد.
حجت الاسلام منصوریخواه رئیس شورای اسلامی شهر اردکان سخنران بعدی برنامه بود که ضمن ارج نهادن به فعالیت های سالهای گذشته انجمن چارسوق کویر آن را نمونه بارزی از فعالیت های شهروندان اردکانی در مباحث فرهنگی و هویتی دانست و در ادامه به بیان گوشه ای از مصوبات شورای اسلامی شهر و همچنین فعالیت های شهرداری اردکان در ماههای گذشته در اربتباط با حفظ و احیاء بافت تاریخی پرداخت. از جمله موارد مورد اشاره وی می توان به اختصاص بودجه مناسب جهت احیاء بافت تاریخی، تملک و بازسازی خانه تاریخی صدرالفضلا و همچنین جلوگیری از فعالیت ساخت بانک قوامین در ورودی بافت تاریخی و جنب دروازه بازارنو اشاره کرد.
 جناب آقای جوادیان مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان خود از انجمن چارسوق کویر به عنوان یکی از فعال ترین سمنهای استان یاد کرد و ضمن تقدیر از اعضاء این انجمن خواستار معرفی هرچه بیشتر این فعالیت های به سایرین شد. جوادیان خاطر نشان کرد: توسعه ی صرفا صنعتی به بن بست رسیده و توسعه ی بر محور فرهنگ و ارزش های یک جامعه همان توسعه ی مشارکتی-میراثی است که مبتنی بر میراث مادی و معنوی گذشتگان است و باید بیشتر بدان توجه شود. اجرای موسیقی سنتی توسط گروه باربد از دیگر بخشهای برنامه بود که مورد توجه حضار قرار گرفت و حال و هوای مراسم را دگرگون نمود.

 در ادامه این مراسم انجمن چارسوق کویر از برخی فعالان میراثی و حامیان انجمن تقدیر به عمل آورد: در بخش نخست انجمن چارسوق کویر از آقایان مهندس کمالی فرماندار سابق اردکان، مهندس مروتی شهردار سابق اردکان و مهندس مشتاقیان رئیس سابق اداره میراث فرهنگی اردکان به پاس زحمات و حمایت هایشان از انجمن تقدیر نمود. در بخش دوم از اساتید و مدرسان ششمین دوره اردکان شناسی با اهدای لوح و هدیه تقدیر به عمل آمد و به صورت نمادین نیز گواهی شرکت در این دوره به دو تن از شرکت کنندگان به نمایندگی اهدا شد. انجمن چارسوق کویر همچنین از زحمات دو تن از میراث دوستان اردکان یعنی معمار امیر کریمی استاد معمار میراث فرهنگی و سعید کمالی مسول سابق یگان حفاظت میراث اردکان با اهداء لوح و هدیه تقدیر نمود. در آخر نیز با اهداء لوح و هدیه ای از زحمات رضا ملاحسینی دبیر سابق انجمن به پاس فعالیت های وی در سالهای گذشته از سوی اعضاء انجمن چارسوق کویر تقدیر شد.

کیک یادبود شش سالگی انجمن هم در این جمع بریده شد و حاضران همچنین از نمایشگاهی که در حاشیه برنامه برگزار شده بود و فعالیت های انجمن را در سالهای گذشته نشان می داد بازدید نمودند. همچنین حاضران لوح یادبود آغاز ششمین سال فعالیت انجمن چارسوق کویر را نیز امضاء نمودند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید