جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بخش دوم تابلو ضامن آهو استاد فرشچیان رونمایی شد

خبر

بخش دوم تابلو ضامن آهو استاد فرشچیان رونمایی شد

گزارش و عكس: ماندانا خرم
خبرنگار ایران‌بوم

همزمان با میلاد حضرت علی علیه‌السلام و روز پدر آخرین اثر استاد فرشچیان با حضور جمعی از خبرنگاران، مسئولین، شاگردان و علاقه‌مندان به آثار وی در نگارخانه استاد فرشچیان واقعه در مجموعه تاریخی سعدآباد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایران‌بوم، استاد محمود فرشچیان در مراسم رونمایی آخرین اثر خود در ارتباط با این تابلو گفتند: در زمان زندگی امام رضا علیه‌السلام روزی آهویی از دست شکارچی به پیشگاه این امام پناه می‌آورد، شکارچی نیز به دنبال این آهوی به نزد امام رضا(ع) می‌آید و امام به شکارچی می‌گوید این آهو چند فرزند دارد که باید به دشت برود و به آنها شیر دهد بگذار برود و بعد از آنکه به فرزندان خود رسید، تو آن را شکار کن. شکارچی ابتدا با این مسئله مخالفت می‌کند و در پاسخ به امام رضا(ع) می‌گوید: من یک شکارچی هستم و زندگیم را از راه شکار می‌گذرانم اگر این آهو به دشت رفت و باز نگشت چاره چیست و امام در پاسخ می‌گوید: شتر من را به جای این آهو بردار و بگذار این آهو به دشت رود، شکارچی آهو را رها کرده و شتر امام را به جای شکار خود می‌برد. چندی بعد آهو به همراه فرزندان خود و یک گرگ برای سپاس‌گزاری به نزد امام رضا(ع) می‌آید و شکارچی با دیدن این صحنه تصمیم می‌گیرد هرگز سراغ شکار نرود.
این تابلو روایتی است از بخش دوم ماجرا یعنی زمانی که آهو و فرزندانش به همراه یک گرگ نزد امام رضا می‌آیند و شکارچی از این ماجرا درس می‌گیرد تصمیم می گیرد هرگز سراغ شکار نرود. بخش اول این تابلو پیشتر رونمایی شده است و در موزه آستان قدس رضوی نگه داری می‌شود.

وی ادامه داد برای تهیه این تابلو بیش از یک سال وقت صرف شده است و در زمانی که مشغول کشیدن این تابلو بودند عضله دستشان که پیشتر دچار آسیب شده بود شفا پیدا کرد.

گفتنی است این اثر تا دوماه دیگر در موره استاد فرشچیان واقعه در مجموعه تاریخی سعدآباد نگهداری می‌شود و پس از آن به موزه آستان قدس رضوی برای نگهداری دائم می‌رود.
نگارخانه استاد فرشچیان یکی از ساختمان‌های مربوط به دوران قاجار با مساحت 150 متر مربع می‌باشد و بیش از 50 اثر از آثار استاد محمود فرشچیان در آنجا نگهداری می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نگارخانه و آخرین اثر استاد می‌توانند همه روزه از ساعت 8:30 تا ساعت 17:30 با مجموعه سعد آباد واقع در خیابان زعفرانیه تهران مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید