جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی استاد محمود فرشچیان روایت «آدم و حوا» را نگارگری می‌کند

رویدادهای فرهنگی

استاد محمود فرشچیان روایت «آدم و حوا» را نگارگری می‌کند

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25971، دوشنبه 24 شهریور 1393
 

استاد محمود فرشچیان استاد هنر نگارگری ایران از ساخت ضریح عبدالعظیم حسنی‌‌(ع) با حضور هنرمندان اصفهانی و همچنین خلق دو تابلو جدید با موضوع «هدایت» و «داستان آدم و حوا» خبر داد.

محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروژه ساخت ضریح حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: مرحله طراحی آن را به پایان رسانده‌ام و قرار است با حضور استادکاران و هنرمندان اصفهانی کار ساخت آن آغاز شود.

این هنرمند نگارگر با بیان این که این ضریح یکی از شاهکارهای هنر دینی ایران خواهد بود، افزود: خوشنویسی این ضریح را نیز استاد موحد از استادان به‌نام خوشنویسی کشور بر عهده دارند.

فرشچیان که پیش از این طراحی ضریح امام حسین (ع) را نیز به انجام رسانده است درباره تداوم برنامه هایش در زمینه طراحی ضریح ائمه توضیح داد: اگر برای طراحی ضریح ائمه و اماکن متبرکه دیگر به من مراجعه شود، با جان و دل به صورت افتخاری و بدون دریافت هیچ وجهی می پذیرم و انجام خواهم داد.

این پیشکسوت هنر نگارگری ایران در ادامه درباره تازه ترین آثار نگارگری خود بیان کرد: اخیراً تابلو «معراج» را به آستان مقدس امام رضا (ع) اهدا کرده ام و به تازگی هم کار روی دو تابلو را شروع کرده ام که موضوع یکی از آنها «هدایت» است و دیگری درباره موضوع رانده شدن حضرت آدم از بهشت و خوردن میوه ممنوعه است.

خالق تابلو «ظهر عاشورا» با بیان این که برای خلق تابلو رانده شدن آدم از بهشت مطالعات بسیاری را انجام داده است، ادامه داد: طراحی این تابلو کار بسیار دشواری بود و پیش از آن مطالعات بسیاری در متون مذهبی در ادیان مختلف داشتم. به طور مثال من دوستانی در میان موبدان زرتشتی دارم که با آنها گفتگو کردم، تورات عهد عتیق و عهد جدید را مطالعه کردم و حتی اعتقادات بودایی ها را در این زمینه بررسی کردم، همه آنها بر این اعتقاد هستند که شیطان میوه ممنوعه را به دست حضرت حوا می‌دهد و حضرت حوا آن را به حضرت آدم می خوراند.

فرشچیان با اشاره به آن چه در دین اسلام دراین باره وجود دارد یادآور شد: تنها دین بزرگی که معتقد است حضرت آدم و حوا در این اتفاق شریک هستند، دین مبین اسلام است که امتیازی برای زن یا مرد قائل نشده و هر دو را برابر هم دیده است.

«تأسیس دانشگاه هنرهای سنتی ایران یکی از دغدغه‌های اساتید پیشکسوت و هنرمندان سنتی کشور است که پس از پیگیری‌های معاونت صنایع دستی کشور این هدف محقق شد و تولیت آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری واگذار شد.»

به گزارش ایسنا، پس از پیگیری‌های به عمل آمده از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی و رایزنی با سازمان‌های مختلف، مبنی بر راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی ایران به نام استاد محمود فرشچیان، کلیات مجوز این دانشگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأیید قرار گرفت. گفتنی است این برنامه به میزبانی استاد فرشچیان و در موزه‌ اختصاصی او در سعدآباد برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید