جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ثبت 4 اثر جدید جهانی از کشورهای گواتمالا، جمهوری اران (آذربایجان)، مغولستان و اوگاندا

خبر

ثبت 4 اثر جدید جهانی از کشورهای گواتمالا، جمهوری اران (آذربایجان)، مغولستان و اوگاندا

درهشتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو که از دو روز گذشته در باکو آغاز به کار کرده است ، تاکنون 4 اثر جدید مورد بررسی وتصویب قرار گرفته است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ درهشتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو که از دو روز گذشته در باکو آغاز به کار کرده است ، تاکنون 4 اثر جدید مورد بررسی وتصویب قرار گرفته است.


4 اثر تصویب شده از سوی کمیته بین‌المللی برای حفاظت اضطراری از میراث معنوی شامل بازی چوگان به پیشنهاد کشورآذربایجان است. بازی ایرانی چوگان با تلاش مقامات فرهنگی جمهوری آذربایجان دراین نشست با نام اسب سواری وبازی سنتی قراباغ که عنصری قدرتمند درهویت وفرهنگ چادرنشینان محسوب شده معرفی شده است.

 

مراسم" پاچ" یا آداب آیینی درکشورگواتمالا از دیگر آثارمعنوی بود که به تصویب کمیسیون در برداشت محصول غلات وذرت که درجریان آن مردان و زنان کهنسال با لباس‌های مخصوص دست به رقص و آواز با سازهای محلی می‌زنند.

 

همچنین سنت خوشنویسی از سوی مغولستان به عنوان تکنیک ویژه نگارش دستی در دستنوشته‌های کلاسیک مغولستان ازدیگر آثار ثبت شده است که درنشست اخیر کمیسیون میراث معنوی یونسکو به تصویب رسید.

به گزارش یونسکو این تکنیک نگارشی که دارای 90 حرف است که به صورت عمودی کلمات را تشکیل می دهند، تا دهه 1990 و پس از ده‌ها سال سرکوب از سوی مقامات سابق مغولستان و روی کارآمدن دولت دموکراتیک دراین کشور، تولد دوباره یافته و طبق سنت‌های کهن همچنان استادان برترین دانشجویان را برای یادگیری طی دوره‎ای هفت یا هشت ساله انتخاب می‌کنند. درحال حاضر تنها سه استاد میان سال در یک گروه محلی کوچک این سنت را تنها به 20 خوشنویس جوانان آموزش می‌دهند.

 

همچنین سنت" ایمپاکو" از اوگاندا نیز در فهرست میراث معنوی ثبت شده که همگی به دلیل تحولات دنیای مدرن و کاهش استفاده و کاربرد این سنت ها نیازمند حفاظت و حمایت اضطراری است. سنت ایمپاکو نوعی سیستم نامگذاری است که در جماعت های محلی اوگاندا مورد استفاده است که طبق آن کودکان را با یکی از 12 نام مشترک در تمام جامعه محلی را طی مراسم خاصی با شرکت وحضور رییس قبیله و بستگان کودک نامگذاری می کنند. این سنت هم به دلیل تحولات زندگی رومزه دراین منطقه رو به افول گذاشته و نیازمند حمایت اضطراری شناخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید