جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی جمهوری اران (آذربایجان) در پی تصاحب چوگان ایرانی!

جمهوری اران (آذربایجان) در پی تصاحب چوگان ایرانی!

بعد از ثبت مفاخر و سنت‌های ایرانی از سوی ترکیه و تاجیکستان، در تازه‌ترین مورد، جمهوری آذربایجان به دنبال ثبت معنوی ورزش چوگان در سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش ایسنا، حمزه ایلخانی‌زاده رئیس فدراسیون چوگان ایران به عصر ایران گفت: جمهوری آذربایجان بعد از تلاش برای ثبت حکیم نظامی به نام خود می‌خواهند قدیمی‌ترین ورزش ایرانی - چوگان - را به نام خود ثبت کنند و درخواست رسمی ثبت به نام جمهوری آذربایجان را به یونسکو ارائه داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کشور در چوگان سابقه‌ای دارد، اظهار کرد: شاید زمانی که جمهوری اران (آذربایجان) بخشی از ایران بوده در آنجا چوگان بازی می‌شده است وگرنه در دوره معاصر، هیچ اثر و سند تاریخی قابل استنادی درباره چوگان ندارند و آنها با استناد به اشعار شاعر بزرگ ایران‌زمین حکیم نظامی و منظومه خسرو و شیرین سعی در ثبت این رشته به عنوان میراث معنوی خودشان در یونسکو دارند.

یکی از 5 عضو موسس فدراسیون جهانی چوگان گفت: در اینجا دو نگاه ورزشی و فرهنگی وجود دارد. در بحث ورزشی، فدراسیون جهانی چوگان و تمام صاحب‌نظران دنیا این ورزش را ورزش تاریخی و اصیل ایرانی می‌دانند اما در بحث فرهنگی و معنوی چند سال پیش چینی‌ها به دنبال ثبت این ورزش در یونسکو بودند که در آن زمان با تلاش‌های قابل تقدیر مرحوم دکتر احسان نراقی و دکتر میرفندرسکی و بازدید مسئولان یونسکو از زمین‌های چوگان اصفهان و شیراز، چینی‌ها مجبور به بازپس گرفتن درخواست خود شدند و این قضیه منتفی شد.

این پیشکسوت چوگان با اشاره به تلاش‌هایش از 20 سال قبل برای ثبت این رشته در یونسکو از طریق نهادهای مسئول گفت: در دولت گذشته من 2 بار با آقای مشایی دیدار کردم و به ایشان گفتم ما مطالعات تاریخی و مستندسازی این ورزش را انجام داده‌ایم که آن را برای ثبت جهانی در اختیار شما می‌گذاریم اما به دلیل اینکه آقای مشایی مشغله سیاسی‌اش زیاد بود، این بحث دیگر پیگیری نشد و تنها ثبت ملی صورت پذیرفت.

رئیس فدراسیون چوگان با بیان اینکه چندی پیش یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی خبر از تلاش اران برای ثبت جهانی این ورزش در یونسکو داد، اظهار کرد: یکی از اصول ثبت جهانی یک اثر، ارائه مستندات تاریخی است که ما بعد از چند سال تلاش این مستندات را تهیه کردیم و به نهادهای مسئول ایرانی ارائه کردیم اما متاسفانه آنها تلاشی برای ثبت جهانی چوگان انجام ندادند.

وی افزود: البته به زودی این اسناد و گزارش‌های تاریخی مورخان ایرانی، یونانی و اروپایی درباره چوگان که از زمان هخامنشیان شروع می شود را در قالب یک کتاب منتشر می‌کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید