جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 84

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 84

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 84، سال سیزدهم، آذر و دی ماه 1393، رویه 21 تا 22


جدال هسته‌ای ایران یک بحران ساختگی است

نویسنده و روزنامه نگار برجسته آمریکایی طی سخنانی در «هلسینکی» تصریح کرد که بحث هسته ای ایران یک بحران ساختگی است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، « گرت پورتر» نویسنده کتاب «بحران ساختگی»، طی سخنانی در «هلسینکی» در خصوص ادعای غرب مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران گفت که در بررسی این موضوع در سال 2002، گمان می کرده است که ممکن است این ادعاها درست باشد اما بعد از آنکه تحقیقات کاملی در این زمینه صورت داده، به طور کل نظرش در اینباره تغییر پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: من به این مساله پی بردم که هیچ یک از شواهد (در خصوص تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران) کاملاً صحیح نیست و این اسناد و مدارک تهیه شده از برنامه هسته ای ایران بر اساس منابع اصلی نبوده است یا اینکه از نظر منطقی بین شواهد ارائه شده هماهنگی وجود نداشته است.
رئیس سابق هسته ای در جمع فیلمسازان جوان چه گفت؟
    رئیس سابق انرژی اتمی در جمع فیلمسازان جوان انقلاب گفت: نمی دانم چرا با ادامه دهندگان راه شهید «شهریاری» برخورد می شود؟
    همزمان با سالروز شهادت مجید شهریاری، دانشمند هسته ای کشور، بیست و چهارمین نشست نقد فیلمسازان جوان سینمای انقلاب نیز با اکران و نقد مستند «میراث مجید» برگزار شد. این مستند به کارگردانی مصطفی آتش مرد، منش این شهید والامقام را در زندگی شخصی و علمی از زبان خانواده، همکاران و دانشجویان او روایت می کند.
    فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به فشارهای وارده بر دانشجویانی که از شهید شهریاری دفاع کردند گفت: چرا با کسانی که میتوانند خط شهریاری را ادامه بدهند برخورد می شود.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه حاضران را به دانشمندان زنده هسته ای کشور نیز جلب کرد و گفت: الان استعدادهای خوبی در جامعه ما هستند که نباید از آنها غفلت کنیم و افراد را به دلایل مختلف کنار بگذاریم یا حذف کنیم.

 

 خصوصی سازی مدارس عجولانه صورت گرفت

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که برای اجرای این طرح (خصوصی سازی مدارس) در نظر گرفته شده بود، کوتاه بوده و تصمیم عجولانه بود؛ مدیران کشور هم توجیه نشدند و در همه جا هم به یک شیوه و به طور کامل مطابق با اهداف طرح اجرا نشد.
وی افزود: احتمال اینکه معلمان سابقه تدریس نداشته باشند و در واگذاری این مدارس، توانمندی موسسان در نظر گرفته نشده باشد، وجود دارد و این اشکالات باید رفع شود.
خسروی با اشاره به این که آموزش و پرورش در این طرح میتوانست از مربیان پیشدبستانی که 10 سال سابقه هم داشتند، استفاده کند، اظهار داشت: امکان استفاده از مربیان پیش دبستانی در این طرح و در حالت تساوی با سایر نیروها وجود داشت که آموزش و پرورش به آن توجهی نکرده است.
خسروی با تشریح روش اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: موسسان غیردولتی که سوابق مشخص در اداره مدارس دارند، دعوت به کار شدند و مدرسه در قبال یک قرارداد به آنها واگذار شد و در قبال هر دانشآموز حدود 500 تا 600 هزار تومان به موسس غیردولتی پرداخت و این موسس موظف شد دبیر لازم را خودش تامین کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دبیران نیز باید آموزشدیده، باتجربه و منطبق با سیاستها باشند و حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشند.

 

نامه‌ی معاون وزیر درباره برجهای تهران

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور در نامهای خطاب به استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران، دستور توقف صدور مجوزهای مغایر برای برجسازی را ابلاغ کرد. پیروز حناچی در این نامه با اشاره به اینکه هماکنون پیشنویس ضوابط و دستورالعمل احداث بلندمرتبه در مراحل نهایی بررسی و تصویب قرار دارد، تاکید کرده است: مدیریت  شهری تهران تا زمان تدوین این دستورالعمل، باید هنگام صدور مجوزهای موردی در کمیسیون ماده5، ضوابط مصوب 5/11/77 شورای عالی شهرسازی در ارتباط با برجسازی را رعایت کند و به بلندمرتبهسازیهای مغایر خاتمه دهد.
معاون وزیر راهوشهرسازی در نامه خود تصریح کرده است: با توجه به اهمیت موضوع بلندمرتبهسازی و تاثیرات سوءمصوبات موردی بر طرح تفصیلی و همچنین قرارگیری ضوابط بلند مرتبهسازی در مرحله تصویبی کمیسیون ماده 5، هر گونه تصمیمگیری موردی برای بلندمرتبهسازی در کمیسیون ماده 5 شهر تهران چنانچه مغایر با ضوابط احداث ساختمانهای 6 طبقه و بیشتر مصوب 5/11/1377 شورای عالی باشد، باید متوقف شود و صدور پروانه در این خصوص منوط به رعایت ضوابط احداث ساختمانهای بلندمرتبه مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری و اصلاحات بعدی آن است..

 

واریز میلیاردی به حساب یک عضو شورای شهر

ایسنا نوشت: عبدالحسین مختاباد در اولین تذکر پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: تذکر من در مورد یکی از اعضای شورای شهر است، چون براساس یک تصمیم غلط این فرد چند میلیارد تومان پول به حساب خود واریز کرده که این قضیه نادرست است، چطور ممکن است یک نماینده عضو شورای شهر که حق امضا نیز دارد، میلیاردها تومان پول را خرج کند. او با بیان اینکه پولهایی برای کمک به بنگاههای خیریه و... در اختیار اعضا قرار داده میشود، گفت: اما این چند میلیارد تومان پول در حساب نماینده ننگ شورا است و باید پاسخگو باشد، چون بهره بانکی این پول نزدیک به صد میلیون تومان است و از شما تقاضای رسیدگی دارم در غیر این صورت از سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی خواهم داشت. در ادامه این جلسه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با ارائه توضیحاتی عنوان کرد که به این موضوع رسیدگی میشود.


شهرداری بوستان مادر را  میبلعد؟
پس از سومین تذکر شورایعالی شهرسازی و معماری برای توقف عملیات ساختمانی در زمین 1/7 هکتاری موسوم به بوستان مادر در منطقه پنج و اجرایی نشدن این دستور از سوی شهرداری تهران، از ماه گذشته قوه قضائیه برای تعیین تکلیف نهایی وارد میدان شد. این نهاد برای روشن شدن موضوع از شورای شهر تهران خواست تا اظهار نظر نهایی خود را در این خصوص ارائه دهد.
اگرچه قالیباف و شهردار منطقه پنج در دفاعیات خود کاربری فضای سبز زمین بوستان مادر را به دهه 70 و تغییر کاربری آن به پهنه تجاری را از طریق مجوز شورایعالی شهرسازی، در سال 92 عنوان کردند اما به گفته مقامات شورایعالی شهرسازی تغییر کاربری رخ داده فاقد سند یا صورتجلسه مکتوب در کمیسیون ماده پنج و آرشیو شورایعالی شهرسازی است.
محمدحقانی عضو شورای شهر تهران توضیحات ارائه شده توسط قالیباف را دارای 20 ابهام دانست و اعلام کرد: به دلیل قانع نشدن از توضیحات، ارائه طرح سوال از شهردار تهران کلید خواهد خورد.

 

پاسخ به توضیحات شهردار تهران

توضیحات شهردار تهران مبنی بر صدور مجوز تغییر کاربری از سوی شورایعالی شهرسازی در حالی است که به گفته مقامات ارشد این نهاد تاکنون هیچ سندی در این خصوص به دست آنها نرسیده است، بلکه در سال 92 و بعداز برگزاری انتخابات ریاستجمهوری 450 شیت نقشه به امضای اعضای کمیسیون ماده پنج رسیده است که مصوبهای برای این تغییرات وجود ندارد و شورایعالی شهرسازی نیز بر این موضوع صحه نخواهد گذاشت.
خواندنی: شهردار محترم 1/7 هکتار یا 71 هزار متر زمین را بلعیدند و با آه و ناله شورای شهر آن را پس نخواهند داد.
چنانچه، گربه، جوجه را پس نخواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه