جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ایران به «حذف همه‌گیری ایدز» پیوست

خبر

ایران به «حذف همه‌گیری ایدز» پیوست

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از پیوستن ایران به برنامه بین‌المللی «حذف همه‌گیری ایدز» تا سال 2030 خبر داد و اهداف 90 - 90 - 90 را در حذف این همه‌گیری تشریح کرد.

دکترعباس صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیوستن ایران به تعهد بین‌المللی حذف همه‌گیری ایدز تا سال 2030 گفت: در چند سال اخیر با تلاش دانشمندان و پژوهشگران، روند بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است؛ لذا تصمیم جهانی بر این است که برای سال‌های 2030 تا 2015 برنامه جدیدی تهیه شود به نام " حذف همه‌گیری ایدز". این به آن معناست که در هیچ کشوری ایدز، یک دغدغه و یک مشکل بهداشتی، یک مشکل اجتماعی و یک مشکل فرهنگی نباشد و ابتلا به این بیماری یک ابتلای ساری و جاری در جوامع نباشد. بر این اساس تمام کشورها از جمله ایران متعهد به انجام این برنامه جدید شدند و هریک تعهداتی دارند تا به اهداف 90-90-90 نائل شوند.

اهداف 90- 90 - 90 در حذف همه‌گیری ایدز

وی افزود: بر اساس این اهداف انتظار می‌رود تا سال 2020 میلادی، 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی شناسایی شوند، 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان لازم قرار گیرند و در 90 درصد افراد تحت درمان مطمئن شویم که درمان با ثبات و پایدار و موفق است و تا سال 2030 به حذف همه‌گیری برسیم.

صداقت با اشاره به اینکه تنها یک سوم افراد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: رسیدن به این تعهد بین‌المللی دشوار ولی انجام شدنی است. کشورهایی در حال حاضر به این اهداف رسیده‌اند. کشور ما در منطقه‌ای واقع شده است که عفونت نه تنها سیر نزولی پیدا نکرده، بلکه همچنان سیر صعودی دارد. بر اساس مدل‌سازی ریاضی مبتنی بر مطالعات انجام شده تنها یک سوم افراد مبتلا به HIV در کشور را شناسایی کردیم. ما باید راه را به طور میانبر طی کنیم تا به اهداف ذکر شده برسیم.

کاهش تدریجی سن ابتلا به ایدز/خطر افزایش ابتلای زنان

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به جوان بودن کشور و کاهش سن ابتلا به ایدز، ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان ابتلا به HIV در کشور افزایش یافته و به عبارتی سن ابتلا آهسته آهسته پایین‌تر آمده است. هرچه سن ابتلا پایین‌تر باشد، کشور در معرض خطر بیشتر است. از سوی دیگر تعداد زنان مبتلا به خصوص در دو سال اخیر افزایش یافته است. هرکشوری که تعداد زنان مبتلا در آن بیشتر باشد، در معرض خطر بیشتری است؛ زیرا نسل‌های آینده نیر می‌توانند مبتلا شوند. از این رو اطلاع رسانی علمی و همگانی به دور از هر برخورد احساسی برای مردم به خصوص نسل جوان از اهمیت بالایی برخورداست. بر اساس مطالعات انجام شده بسیاری از جوانان از راه‌های انتقال بیماری آگاهی صحیح ندارند، نگرش آنها باید تغییر یابد و حتی باید شاهد تغییر در رفتار آنها باشیم.

صداقت ادامه داد: افزایش آگاهی عمومی و همچنین دسترسی به مراکز مشاوره، باعث می‌شود تا کسانی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند، برای مشاوره و در صورت لزوم انجام آزمایش تشخیصی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند. در این مراکز خدمات آموزش، مشاوره و آزمایش محرمانه و رایگان به منظور تشخیص HIV و خدمات کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد ( توزیع سرنگ، سوزن ) و کاندوم ارائه می‌شود.

کلید درمان ایدز

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت کلید درمان HIV را پیشگیری عنوان کرد و افزود: با وجود آن که در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد، اما درمان‌های موجود می‌توانند بیماری را تحت کنترل درآورده و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی افراد مبتلا و افزایش طول عمرآنها شود. درمان ‌HIV کلید پیشگیری است. از این رو توصیه می‌شود افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند با آزمایش HIV، هر چه سریع‌تر از وضعیت ابتلای خود به این بیماری مطلع شوند تا بتوانند از خدمات درمانی و مراقبتی مناسب در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بهره‌مند شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه