سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ترکیه واسطه فروش نفت سرقتی داعش از سوریه

خبر

ترکیه واسطه فروش نفت سرقتی داعش از سوریه

ترکیه با استفاده از کانال‌هایی که در اختیار دارد و بر اساس روابط نزدیکی که با داعش برقرار کرده است، واسطه انتقال نفت سرقتی سوریه به اروپای شرقی است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، ترکیه به نفت سوریه به عنوان یک غنمیت جنگی نگاه کرده و با توجه به روابطی که با داعش دارد و نیز با استفاده از کانال های ارتباطی خود، واسطه فروش نفت سرقتی از سوریه به اروپای شرقی است

پنهان کردن خط نفتی «داعش- آنکارا» دیگر ساده نیست زیرا داعش ترکیه را سرزمین کمک و حمایت از خود دانسته و با آنکارا روابطی را بر اساس منافع ایجاد کرده است که بر اساس آن در مقابل فروش نفت و دریافت پول و تسهیلات مرزی با ترکیه هماهنگی بعمل می آورد.

تا پیش از این روابط بین آنکارا و داعش به این اندازه محور توجه قرار نگرفته بود، به این معنی که تا به امروز موضوع روابط دو طرف در چارچوب تحلیل ها و اشاره به موضوعاتی از این قبیل محدود مانده بود که ترکیه و داعش دو دشمن مشترک دارند: بشار اسد و کُردها.

اما در ژوئن سال 2014  اعضای داعش 49 دیپلمات و کارمند کنسولگری ترکیه در موصل را ربودند و چندی بعد احمد داوود ا وغلو نخست وزیر ترکیه ضمن اعلام خبر آزادی گروگان ها از بازگشت همه آنان به کشور خبر داد.

به این ترتیب پرونده این موضوع بسته شد و فقط برخی گمانه زنی ها در خصوص عملیات تباددل دیپلمات ها با زندانیان اسلامگرا در ترکیه مطرح شد.

پنهان ماندن روابط اقتصادی و تجاری داعش و ترکیه

علاوه بر این روابط اقتصادی بین ترکیه و داعش برای جهانیان به این شکل فاش نشده بود گرچه این موضوع روشن بود اما اکنون دیگر اطلاعات موجود حاکی از این است که آنکارا مسئولیت فروش نفت داعش عهده دار شده است به این ترتیب که روابط دو طرف مبتنی بر نفت مقابل پول و سلاح و گشودن گذرگاههای مرزی برای استقبال از مهاجران است.

یک عضو داعش در گفت وگو با روزنامه الاخبار به توضیح  در مورد ماهیت روابط ترکیه و داعش پرداخته و تاکید کرد که ترکیه برای سران داعش به مثابه سرزمین یاری و حمایت است و هرگونه اختلاف بین دو طرف بر روابط موجود تاثیرخواهد گذاشت از همین رو داعش به قبر سلیمان شاه ( پیش از انتقال به روستای مرزی الشمة) تعرض نکرد.

حساب و کتاب پول های نفت به دست اتباع قطری داعش است

به گفته این منبع داعش با استفاده از برخی واسطه ها به طور منظم نفت را به ترکیه می فروشد و نیروهای داعش با تابعیت قطری هستند که پرونده ثروت های نفتی داعش را در دست دارند زیرا ترک ها به آنان اعتماد بسیار زیادی دارند.

این منبع که بین رقه در سوریه و موصل در عراق در رفت وآمد است، می افزاید: ترکیه نفت داعش را به مثابه غنیمت جنگی دانسته و خود را در آن سهیم می بیند و این غنیمت بر اساس روابط بین دو طرف کم و زیاد می شود.

به گفته وی هرچه منافع دو طرف بیش از پیش مستحکم شود، صادرات نفت داعش به ترکیه نیز افزایش می یابد و هرچه روابط با رکود همراه شود این صادرات نیز دستخوش رکود می شود.

ترکیه با استفاده از کانال هایی که در اختیار دارد واسطه انتقال ثروت نفتی داعش به کشورهای اروپای شرقی است.

و در همین ارتباط وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که داعش علاوه بر کسب مبالغ فراوان در مقابل نفتی که به ترکیه منتقل می کند، مقادیری سلاح و مهمات و کمک های مالی نیز از این کشور دریافت می کند.

نکته قابل ملاحظه اینکه هرچند به سختی می توان آمار دقیقی از میزان تولید نفت در سوریه و صادرات آن از سوی داعش پس از تسلط بر بیش از 60 درصد از میدان های نفتی این کشور به دست آورد، اما می توان گفت که میزان تولید نفت سوریه در پایان سال 2010 380 هزار بشکه در روز بود.

در این میان داعش اکنون از میدان های نفتی دیرازور حدود 25 تا 30 هزار بشکه نفت در روز برداشت می کند و میانگین تولید ماهانه آن 750 تا 900 هزار بشکه است که تولید نفت در رقه و شدادی و مناطق دیگر را نیز باید به آن افزود.

هواپیماهای آمریکا به کاروان های نفتی داعش حمله نمی‌کنند

اما راه اصلی که داعش برای انتقال نفت از ان استفاده می کند از روستاهای حسکه و دیرالزور و رقه و حلب می گذرد و از ریف شمالی حلب به مرزهای ترکیه می رسد و بیش از یک سال است که در این مسیر هزاران کاروان مستقر شده است بدون اینکه از سوی هواپیماهای ائتلاف آمریکایی هدف قرار بگیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید