جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اولین همایش ملی غار کرفتو برگزار می‌شود

خبر

اولین همایش ملی غار کرفتو برگزار می‌شود

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو از برگزاری نخستین همایش ملی غار کرفتو در شهر دیواندره استان کردستان خبر داد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

علی هژبری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در این زمینه توضیح داد: اولین بار پس از 200 سال شناختی که از کرفتو می‌گذرد، با هدف تصحیح اطلاعات پیشین و نیز آماده سازی پرونده ثبت جهانی این اثر ارزنده در حوزه‌های باستان شناسی و تاریخ، معماری و هنر، مردم شناسی و فولکلور، جانور شناسی و گیاه شناسی، زمین شناسی و غارشناسی و نیز گردشگری و توسعه با حضور پژوهندگان ایرانی برگزار خواهد شد.

او افزود: این غار دارای دو بخش طبیعی و دستکند حداقل از دوره هخامنشی استقرار داشته و تا قرن هشتم هجری قمری بارها کاربری آن عوض شده است. به نظر می‌رسد در دوران تاریخی یکی از معابد مهم مهرپرستی بوده است و در دوران اسلامی بعنوان پناهگاهی برای یک جامعه کوچرو مورد استفاده قرار می گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون آنگونه که شایسته یک اثر ارزشمند با این ویژگی‌ها، کاری صورت نگرفته و برای ثبت جهانی این اثر، همایش پیش‌رو اولین گام جدی برای این مهم است.

هژبری افزود: زیرساخت‌های ایجاد شده در طول سال‌های 78 تا 81 برای گردشگری ایجاد شده و این اثر بخشی از منطقه حفاظت شده «عبدالرزاق» با گونه‌های جانوری منحصر به فرد است. همچنین با تغییرات الگوهای زیستی بافت مردم شناسی منطقه در خطر است و باید برای حفظ این گنجینه انسانی پا پیش گذاشت.

به گفته‌ی وی این همایش در روزهای پنج شنبه 6 و جمعه 7 خرداد سال جاری در شهر دیواندره استان کردستان برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه