پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کتاب راهنمای جامع سیروز کبدی برای عموم

خبر

کتاب راهنمای جامع سیروز کبدی برای عموم

برگرفته از فرهنگستان زبان و ادب فارسی

معرفی: مرتضی قاسمی
 
پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی، به‌منظور پیشبرد سیاست زبان فارسی به‌عنوان زبان علم، با انتخاب آثاری که مورد نیاز جامعۀ علمی و فرهنگی تاجیکستان است، در صدد انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی برآمده است. به همین منظور این پژوهشگاه در نخستین گام با همکاری بیمارستان ابن‌سینای تاجیکستان، برگردان و انتشار بخشی از کتاب‌های درسی دانشجویان رشتۀ پزشکی را در دستور کار خود قرار داده است.
    پیش از این، کتاب راهنمای جامع هپاتیت سی، اثر دکتر سیّد مؤیّد علویان، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله و فوق تخصص گوارش و کبد و بنیان‌گذار و رئیس مرکز هپاتیت تهران، به‌عنوان نخستین کتاب از این مجموعه منتشر شد و اکنون نیز کتاب راهنمای جامع سیروز کبدی برای عموم، از همین نویسنده، به دو خط فارسی و سیریلیک منتشر شده است. کتاب مذکور شامل یک پیشگفتار و هشت فصل به شرح زیر است: فصل اول: ساختمان و عملکرد دستگاه گوارش؛ فصل دوم: سیروز کبدی، مقدمه و علل؛ فصل سوم: با علائم و نشانه‌های سیروز کبدی آشنا شوید؛ فصل چهارم: روش‌های تشخیص سیروز کبدی؛ فصل پنجم: درمان سیروز و علائم آن؛ فصل ششم: تغذیه سیروز کبدی؛ فصل هفتم: سرطان کبد؛ فصل هشتم: پیوند کبد.
    این کتاب به دو خط فارسی و سیریلیک به چاپ رسیده است که به‌این‌ترتیب، کتاب مذکور، ابزاری کمک‌آموزشی به‌منظور فراگیری خطّ نیاکان نیز خواهد بود. در برگردان اثر فوق، پس از ویرایش مجدد متن فارسی بر اساس دستور خط مصوّب فرهنگستان و معادل‌گزینی واژگان فارسی به‌جای اصطلاحات بیگانه، متن آن به سیریلیک برگردانده شده، پس از نمونه‌خوانی، در دو نوبت ویرایش شده است. در مورد آثار پزشکی، یک نوبت ویرایش متن توسط پزشک متخصص نیز به مراحل کار افزوده شده است. در این ا‌ثر برابرنهادهای تاجیکی اصطلاحات پزشکی رایج در ایران در داخل کمانک (پرانتز) آمده و معادل روسی برخی اصطلاحات ناآشنا نیز در پانوشت ثبت شده است.
    کتاب راهنمای جامع سیروز کبدی برای عموم، نوشتۀ دکتر سیّد مؤیّد علویان، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله است که در پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی (سفارتخانه ایران در تاجیکستان) و با همکاری بیمارستان ابن‌سینای تاجیکستان، به دو خط فارسی و سیریلیک تاجیکی در بهار 1395 (2016 م) در 120 صفحه در چاپخانۀ «پیوند» منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه