جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تمدید حضور منشور کوروش در ایران

خبر

تمدید حضور منشور کوروش در ایران

برگرفته از تابناك

موزه‌ی بریتانیا اعلام کرد که امانت دادن منشور کوروش به ایران برای سه‌ماه دیگر براساس درخواست مقامات ایرانی تمدید می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، دفتر خبررسانی موزه‌ی بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است که منشور کوروش که از ماه سپتامبر امسال در موزه‌ی ملی ایران نمایش داده شده است و قرار بود، 16 ژانویه (26 دی‌ماه) به انگلیس برگردانده شود، تا 15 آوریل 2011 میلادی (26 فروردین‌ماه 1390) و پس از تعطیلات نوروزی، در تهران خواهد ماند.

براساس اعلام موزه‌ی بریتانیا، تمدید مدت حضور منشور کوروش، به مردم دیگر استان‌های ایران فرصت می‌دهد تا این منشور را ببینند.

پیش از این، رییس موزه‌ی ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام کرده بود: اقدامات اولیه و پی‌گیری‌ها برای درخواست‌ تمدید مدت حضور منشور کوروش در ایران انجام شده است و این کار باید مراحل اداری خود را طی کند.

منشور کوروش ساعت 6 و 45 دقیقه‌ی نوزدهم شهریورماه امسال از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به تهران وارد شد و قرار بود به‌مدت چهارماه در ایران بماند.

منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه‌ی کوروش نیز شناخته می‌شود، از جنس سفال است و در سال 539 پیش از میلاد ساخته شده است. دور این استوانه‌ی سفالین که 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض دارد، در حدود 40 خط به زبان میخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است. منشور کوروش به‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال 1971 میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد. بدلی از این منشور نیز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه