پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نوروز 1390، ایرانیان در کنار منشور کورش خواهند بود

یادمان

نوروز 1390، ایرانیان در کنار منشور کورش خواهند بود

برگرفته از تارنگار ایران نامه

 

پس از استقبال و دیدار گسترده ایرانیان از منشور کورش در موزه ملی ایران و درخواست سازمان‌های مردم نهاد برای تمدید مهلت حضور این سند ارزشمند تاریخی در ایران، امروز در لندن اعلام شد که منشور کورش بزرگ تا نوروز در ایران خواهد ماند. مسئول دفتر امور رسانه‌های موزه بریتانیا در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی، ضمن اعلام این خبر گفت که بنا بر توافق قبلی، قرار بود منشور کورش روز ۱۶ ژانویه به بریتانیا بازگردانده شود اما بر اساس تصمیم تازه موزه، این منشور تا ۱۵ آوریل و بعد از نوروز سال ۱۳۹۰ در ایران خواهد ماند. موزه بریتانیا در بیانیه تازه‌ای اعلام کرده است که تمدید مدت حضور منشور کورش در ایران که به دلیل استقبال خوب بازدیدکنندگان صورت گرفته است، سبب می‌شود مردم استان‌های مختلف ایران و گروه‌های دانش آموزی فرصت داشته باشند که این منشور را از نزدیک مشاهده کنند. 

 

منشور حقوق بشر کوروش، که به شکل یک استوانه از جنس سفال است، برای آخرین بار ۳۷ سال پیش و به مناسبت مراسم بزرگداشت دو هزار و پانصدمین سالگرد تاسیس شاهنشاهی هخامنشی به طور امانت در اختیار ایران قرار گرفت و به گفته مقامات سازمان میراث فرهنگی، تنها به مدت ده روز در ایران بود.

مذاکرات برای امانت گرفتن منشور حقوق بشر کوروش از حدود پنج سال پیش از آن آغاز شده و سرانجام حدود دو سال پیش، موزه بریتانیا با نمایش موقت آن در ایران موافقت کرده بود. قرار بود این منشور در سال گذشته برای بار دوم در ایران به نمایش گذاشته شود، اما مسوولان موزه بریتانیا درباره زمان امانت دادن این اثر باستانی دچار تردید شدند. سرانجام این منشور ۱۹ شهریورماه 89 وارد فرودگاه تهران شد و از آنجا به خزانه موزه ملی ایران انتقال یافت.

منشور حقوق بشر کوروش، یک استوانه سفالین به طول ۲۳ سانتی متر و عرض ۱۱ سانتی متر است که بر سطح آن، متنی به زبان بابلی و خط میخی نگاشته شده است و به عنوان نخستین سند احترام به حقوق بشر در تاریخ جهان در برگیرنده فرمان کوروش درباره نحوه روابط حکومت و مردم و دستور او برای آزادی دینی، رهایی بردگان، آزاد کردن اسیران، منع بیگاری و همچنین، ممنوعیت دست اندازی سپاهیان ایرانی به جان و مال مردم حتی ملت های شکست خورده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه