پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کشف علمی دکتر انگلیسی، دزدی از آب در آمد!

خبر

کشف علمی دکتر انگلیسی، دزدی از آب در آمد!


بنا بر این گزارش، دستاورد علمی و درخشان دانشمندان ایرانی ـ که در بهمن ماه سال 88 رونمایی شد ـ روش نوین تری است که هنوز دکتر انگلیسی به آن دست پیدا نکرده و اکنون تنها روشی را به نام خود معرفی کرده که نزدیک ده سال پیش در ایران عملیاتی شده و به ثبت رسیده که به دلیل معایب و مضرات خطرناک جراحی و دیگر عوارض آن، دانشمندان ایرانی به کشف روش نوین تولید اعضای مصنوعی به روش تک مرحله ای و بدون جراحی اقدام کرده اند.

در همین زمینه، دکتر غنوی که مخترع این روش بوده، در گفت وگو با «تابناک» اظهار داشته است: با توجه به مدارک موجود، دکتر «الکس سیف علیان» که اکنون این روش را در انگلیس به نام خود معرفی کرده، نزدیک هشت سال پیش، به تیم تحقیقاتی ما معرفی شد و همه اطلاعات علمی و آزمایش ها و حتی تصاویر این تحقیقات ـ که توسط تیم ایرانی به نتیجه رسیده ـ در اختیار آقای سیف علیان قرار گرفته بود که ایشان پس از بازگشت به انگلیس، به استفاده غیراخلاقی و غیرحرفه ای از این دستاوردها، اقدام کرده است.

دکتر غنوی افزود: روش ساخت اعضای مصنوعی بدن به ویژه نای، نخستین بار توسط ایران کشف و عملیاتی شده و حتی روش نوین آن ـ که همان تک مرحله ای است و با تزریق ماتریکس به بدن بیمار و بدون جراحی است ـ نیز توسط ایران در ایالات متحده آمریکا به شماره 20110064810 و با نام «روش مهندسی بافت برای بازسازی اعضا به روش تزریق ماتریکس» ثبت جهانی شده است.

وی با ابراز تعجب از پوشش خبری گسترده این دستاورد ده سال پیش ایران توسط دکتر انگلیسی ـ آن هم به تازگی و حتی در رسانه های داخلی ـ ادامه داد: به دلیل برجستگی و ویژگی های منحصر به فرد این دستاورد علمی، همه مراحل ثبت این روش، در مدت سه ماه در آمریکا ثبت جهانی شد که در نوع خود کم سابقه است.

گفتنی است، این کار غیرحرفه ای و غیراخلاقی محققان انگلیسی که با پوشش بسیار گسترده و عجیب رسانه ای به ویژه در بی بی سی صورت گرفته، در حالی است که پیشتر دكتر علی اكبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در یک نشست خبری، با اعلام خبر تولید نخستین نای مصنوعی جهان، اظهار داشت: نخستین پیوند نای مصنوعی به روش تك مرحله ای در انسان بدون نیاز به جراحی و داروهای سركوبگر ایمنی در بیمارستان مسیح دانشوری با موفقیت انجام شد. این عمل جراحی منحصر به فرد برای نخستین بار در جهان روی یك زن 29 ساله ـ كه در تصادف رانندگی، نای خود را از دست داده بود ـ در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.




وی گفت: پیوند نای مصنوعی، فعالیتی است كه از چند ماه پیش به مرحله عمل رسیده و برای نخستین بار در دنیا انجام شده و ابداع نای مصنوعی و پیوند آن به انسان پس از سال ها تجربه و تحقیق به مرحله عمل رسیده است؛ نای مصنوعی طرحی است كه یك سال گذشته، معرفی و روی گوسفندی امتحان شد كه این گوسفند همچنان زنده است.

دكتر ولایتی، پیوند نای مصنوعی را به انسان، كاری بدون نیاز به جراحی خواند و گفت: این پیوند امروز در دو  مرحله صورت گرفت؛ نخست نیمه پایینی نای و سپس بخش بالایی آن پیوند زده شد كه در قسمت نخست، ماده ابداعی به جدار نای تزریق شد تا سلول های بنیادی متناسب با عضو پیوندی سلول های مورد نیاز را بسازند و در تزریق دوم، سلول های پوششی برای پوشش داخلی ساخته شدند.

این پیوند نیاز به عمل جراحی نداشته و بدون عوارض است. همچنین بیمار نیازی به داروهای سركوبگر ایمنی ندارد.

دكتر مسجدی، قائم مقام پژوهشكده سل و بیماری های ریوی نیز در این نشست گفت: با فعالیت های بارزی كه در بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه پیوند نای انجام شده، مركز نای بیمارستان مسیح دانشوری، جزو سه مركز شناخته شده در آمریكاست.

دكتر مسجدی با بیان این كه نای، تنها راه عبور هوا و رساندن اكسیژن به بدن است و ایجاد آسیب در نای، عوارض بسیاری در پی خواهد داشت، یادآور شد: برای درمان بیماران مبتلا به مشكلات مربوط به نای، در مواردی مجبور می شویم بخشی از نای را بیرون آوریم.

وی افزود: نخستین پیوند نای مصنوعی برای خانم 29 ساله ای انجام شد كه به دنبال تصادف، دچار آسیب های شدید در قسمت نای شده بود. این بیمار پس از موفق نبودن درمان های داخل کشور، به خارج از كشور رفت كه البته در آنجا نیز درمان ها، موفقیتی برای او نداشت و پس از درمان های مداوم ناموفق برای این بیمار، تصمیم گرفته شد كه پیوند نای امتحان شود و این پیوند كه برای نخستین بار در دنیا انجام شده، موفقیت بسیار بزرگی برای بیمارستان مسیح دانشوری و كشورمان به شمار می رود.

دكتر جلال الدین غنوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و مبدع این روش درمانی نیز در این زمینه در این نشست خبری گفت: با انجام پیوند، تحقیقات انجام شده در دوازده سال به نتیجه رسید.

وی با اشاره به ساخت نای مصنوعی برای نخستین بار در ایران طی یكی دو سال گذشته ادامه داد: برای درمان تنگی نای، داربستی طراحی شد كه بتواند سلول های بنیادی در گردش خون خود را بسازد. در این روش، طبیعت بدن دوباره به بدن برگردانده می شود.

دكتر غنوی در توضیح مزایای این روش بازسازی نای در مقایسه با دیگر روش ها گفت: در همه روش ها به جراحی نیاز است، ولی در این روش، جراحی انجام نمی گیرد.

همچنین در صورت پیوند نای، باید از داروهای سركوبگر ایمنی استفاده شود كه در این روش از این داروها نیز استفاده نمی شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه