جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تشخیص هویت با پرینت لب!

خبر

تشخیص هویت با پرینت لب!

محققان موفق به ارائه طرحی منحصر فرد که پرینت از لب هر شخص است شده‌اند که می‌تواند ابزار مهمی برای کشف جنایات در اختیار بازرسان پلیس قرار دهد.

shock drop air force 1 full uv reactive | adidas jumpsuit womens wide jeans - H02579 - Buy now adidas Y - 3 Y - 3 YOHJI STAR

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویرجینا کاستا و اینس کالداس، از دانشگاه پورتو در مقاله‌یی عنوان کردند که دانشمندان الگوهای لب مردم جهان را به گروه‌های استاندارد دسته‌بندی کردند.

آنها همچنین در این مقاله چگونگی تغییر طرح لب پس از مرگ را مطرح کردند.

تعداد اندکی از اجساد دارای نمونه چاپ شده لب قبل و بعد از مرگ هستند که این امر انجام مطالعات تطبیقی را با چالش مواجه کرده است.

جرزی کاسپراک از مدرسه پلیس نظامی لهستان در سال 1990 این پرسش را مطرح کرد که آیا هر یک از ساکنان کره زمین و اجدادشان دارای طرح لب منحصر به فرد هستند؟

وی در مقاله خود می‌نویسد که مطالعات محققان ژاپنی بر روی یک هزار و 364 لب نشان می‌دهد که آرایه خطوط بر روی بخش قرمز رنگ لب منحصر به هر فرد است.

در سال 2009 نیز گروهی از دانشمندان هندی وجود یا عدم وجود تمایز بین الگوی چاپی لب زنان و مردان را با استفاده از نوار سلوفان, عدسی بزرگنمایی و تعدادی از وسایل آرایشی مورد بررسی قرار دادند و توانستند جنسیت 17 زن را از 20 زن حاضر و همچنین 17 مرد را از 20 مرد تشخیص دهند و بنابراین تحقیقات آن‌ها حاکی از وجود این تمایز بود.

طبق مطالعات دانشمندان اسپانیایی در سال 2002 نیز، پیشرفت‌های قابل توجه در صنایع آرایشی در تولید مواد آرایشی ماندگار مختص لب و اخلال در نسخه چاپی واضح این عضو از بدن، نیروهای پلیس را بر آن داشت که پیشرفت‌هایی را در زمینه تشخیص هویت از طریق نسخه چاپی لب افراد صورت دهند.

هم اکنون طرح لب به یک موضوع تحقیقاتی در حوزه‌یی کاملاً جدید تحت عنوان لب‌نگاری (cheiloscopy) تبدیل شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید