پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر در نتیجه تلاش فیزیکدانان؛ دنیای عکاسی متحول شد/ ساخت عدسیهای مسطح و فوق باریک

خبر

در نتیجه تلاش فیزیکدانان؛ دنیای عکاسی متحول شد/ ساخت عدسیهای مسطح و فوق باریک

در نتیجه تلاشهای فیزیکدانهای دانشگاه هاروارد که مرزهای نور فیزیک نور را کنار زده اند، دنیای عکاسی با ساخت عدسیهای مسطح که تصویرهای بی نقصی می گیرند، متحول خواهد شد.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از یک نوع عدسی های جدید تصاویر بی نقصی خلق کرده اند. این گروه تحقیقاتی نوعی عدسی ها فوق باریک و مسطح ساخته اند که تنها 60 نانومتر ضخامت دارد و دو بعدی است اما با این وجود نور را بدون انحراف متمرکز می کند.

این فناوری می تواند همه چیز را از عکاسی حرفه ای و عکاسی با تلفنهای هوشمند و کابلهای فیبر نوری متحول کند و برای انتقال اطلاعات و تصاویر به کار رود.

فدریکو گاپاسو محقق ارشد این تحقیقات اظهار داشت: ما روش جدیدی را برای ساخت عدسی ارائه می کنیم که به جای فاز تأخیری درحالیکه نور از ضخامت ماده عبور می کند، می توان یک فاز لحظه ای و آنی درست در سطح عدسی ساخت. این عدسیهای مسطح نوع جدیدی از فناوری را به روی ما می گشاید.

کاپاسو وهمکارانش این عدسیهای جدید را با روکش کردن یک قرص سیلیسیم سلیکونی بسیار باریک با یک لایه یک نانومتری از طلا ساخته اند. در مرحله بعدی آنها لایه طلا را جدا کردند تا یک آرایه از ساختار V شکل ایجاد کنند که فاصله منظمی روی سطح گذاشته است.

وقتی که این گروه یک لیزر را به این عدسیهای مسطح می تابانند، این ساختارها به عنوان نانو آنتنهایی عمل می کنند که نور وارد شده را گرفته و آن را پیش از انتشار دوباره اندکی نگاه می دارد.

یک عدسی مسطح ریزنگار که از سیلیکون ساخته شده است: سطح این عدسی با حلقه های هم مرکز نانوآنتنهای نوری طلا پوشانده شده که از تأخیرهای مختلفی برای حرکت دادن نور برخوردار است. این حلقه های رنگی نشان دهنده میزان فاز تأخیر به نسبت هر حلقه است

این تأخیرها که در سطح عدسیها به طور دقیق تنظیم شده است جهت نور را به همان سمتی تغییر می دهد که یک عدسی دارای ضخامت که امروز استفاده می شود نور را هدایت می کند.

این عدسی مسطح، مانند عدسی چشم ماهی عمل می کند و انحرافات نور را رفع می کند. همچنین سایر انحرافات نوری در این نوع عدسی مسطح رخ نمی دهد، به همین دلیل تصویر نهایی کاملا دقیق بوده و به هیچ شیوه اصلاحی نیاز ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید