جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اجرای قصه قدیمی ایرانی در نمایش عروسکی "گلاب" از همدان

خبر

اجرای قصه قدیمی ایرانی در نمایش عروسکی "گلاب" از همدان

خبرگزاری مهر: نمایش عروسکی "گلاب" با اجرای یک قصه قدیمی ایرانی در جشنواره ضامن آهو به روی صحنه ای رفت.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش تمام عروسکی گلاب کاری از همدان به کارگردانی و نویسندگی محسن پورقاسمی، از جمله آثار قوی است که از ابتدای جشنواره ششم تاکنون به روی صحنه رفته است.

این نمایش که از شاخصه های مهم آن تعدد شخصیت های عروسکی و تعدد عروسک گردانان است، داستان پسری به نام رجب را دنبال می کند که پیش عمه خود زندگی می کند.

رجب که پدر و مادر خود را از دست داده است، از والدینش تنها یک تصویر در قاب که در کنار حرم امام رضا(ع) گرفته شده است را دارد.

رجب به دلیل قد بسیار بلندش منزوی شده و مدام مورد تمسخر هم سن و سالان خود قرار می گیرد.

داستان این گونه ادامه می یابد که عمه رجب زمانی می‌بیند که وی منزوی شده است، به نزد نانوایی محل می رود و درخواست می کند که رجب به عنوان شاگرد در نانوایی فعالیت کند.

با این وجود نیز برخی ها رجب را مورد تمسخر قرار می دهند، تا این که رجب در نانوایی عاشق دختری به نام گلاب که دختر یکی از پولداران شهر است، می شود.

عمه رجب به نزد پدر گلاب می رود و او را برای رجب خواستگاری می کند که با واکنش تند پدر گلاب روبرو می شود.

رجب با این حال دست بردار نمی شود و به تقلای خود ادامه می دهد، تا این که در اتفاقی که پدر گلاب به قتل می رسد رجب را در صحنه و همراه با مدارک به جا مانده که حاکی از این است که وی قاتل است دستگیر می کنند، وی مدام بر بی گناهیش تأکید می کند اما کسی حرف او را باور نمی کند.

رجب که تا قبل از این که به دست و پا چلفتی و بی عرضگی در نزد همه شناخته شده بود به یک باره به آدمکشی ترسناک با قد بلند در نزد مردم تبدیل می شود.

رجب به زندان می افتد و کار به چوبه دار می کشد، در اتفاقی جالب مادر رجب در زندان به خواب او می آید و پارچه سبز متبرک شده ای را به او می دهد و به او می گوید که امیدش به خدا و امام رضا(ع) باشد.

سرانجام کار به چوبه دار و اعدام رجب می کشد و در حالی که قاضی و داروغه ها قصد اعدام کردن رجب را دارند، قد بلند او به کمکش می آید و در کار اجرای حکم چند ساعتی خلل وارد می کند.

به دلیل بلندی قد رجب، چوبه دار از قدش کوتاه‌تر است و قاضی دستور به بلندتر ساختن چوبه دار می دهد.

در این اثنی که چند ساعتی به طول می انجامد ناگهان مأموری فریاد زنان به سمت محل اجرای حکم می آید و می گوید که مراسم اعدام باید متوقف شود چرا که کسی دیگر که از دزدان با سابقه شهر است به کشتن پدر گلاب اعتراف کرده است.

به این ترتیب رجب نجات پیدا می کند اما کماکان گلاب از دست او ناراحت است تا این که رجب در یک حادثه آتش سوزی موفق به نجات یک کودک می شود و بدین ترتیب ذهنیتی که در مورد رجب در شهر به وجود آمده بود پاک می شود و رجب به یک قهرمان تبدیل می شود و به عنوان آتش نشان شهر انتخاب می شود.

از قضا گلاب نیز تلاش رجب را برای نجات کودک در آتش گیر افتاده می بیند و بعد از این در چشم گلاب رجب به یک قهرمان تبدیل شد.

سرانجام گلاب و رجب عروسی می کنند به حرم امام رضا می روند.

ششمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو از 28 شهریور الی دوم مهرماه در بندرعباس برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید