چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تاریخچه نخستین رایانه‌ها

خبر

تاریخچه نخستین رایانه‌ها

رایانه در ابتدا به منظور انجام محاسبات پیچیده و حجیم ساخته شد و به همین دلیل آن را «کامپیوتر: به معنی «حسابگر و شمارنده» نامیده‌اند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

امروزه رایانه یا همان کامپیوتر به یک وسیله چند منظوره تبدیل شده که دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است.

از این رو رایانه قادر به انجام عملیات و محاسبات ریاضی و منطقی روی اطلاعات است و از نظر سرعت ثبت اطلاعات و نگهداری اطلاعات پر حجم سرعت بازیابی و خستگی‌ناپذیری بر انسان برتری دارد. نخستین کامپیوتری که بشر ساخت از ابتدای نام‌های مخترعین آنها گرفته شده که به صورت ‏‎(ABC)‎‏ بوده و از ابتدای نام‌های ATANSOFF-BERRY-COMPUTER‎‏ گرفته شده است.‏‎ ‎نخستین کامپیوتر بین سال‌های 1937 تا 1942 ساخته شد و هدف از ساخت آن حل معادلات بود.

بعدها کامپیوترها بزرگ‌ تر و پیچیده‌ تر شدند، اما پس از این دوباره به مرور که کامپیوترها پیشرفت کردند اندازه آنها کوچک ‌تر شدند که در حال حاضر کامپیوترهای امروزی بسیار کوچک‌ تر و ارزان‌تر از کامپیوترهای اولیه هستند. کامپیوترهای ‏اِی - بی - سی و انیاک را جزو کامپیوترهای نسل اول می‌دانند و کامپیوترهای نسل دوم در سال 1959 ایجاد شدند و ساختار مدار آنها از ترانزیستورها بود.

با پیدایش تراشه‌های کوچک سیلیکونی نخستین مدارهای مجتمع ساخته شدند. سال 1975 سال ظهور کامپیوترهای شخصی است. با ورود میکروپروسسورها، برنامه نویسان دستورالعمل‌هایی را نوشتند که به زبان ‏basic‏ به کدهای مورد نیاز در میکروپروسسور ترجمه می‌شد. نخستین برنامه‏‎ ‎‏‌نویسان به این طریق «بیل گیتس» و «پاول آلن» بودند که شرکت مایکروسافت را به صورت تجارتی درآوردند و در حال حاضر از تولید کنندگان بزرگ نرم‌افزار در دنیا هستند. برنامه‌های تحت ویندوز و میکروپروسسورهای اینتل متعلق به این شرکت یعنی مایکروسافت است. کامپیوتر آی‌بی‌ام‌ای‌ی که از میکروپروسسورهای 80286 استفاده می‌کند در سال 1984 ساخته شد.

این کامپیوتر در آن سال‌ها بسیار سریع‌تر از مدل‌های قبلی عمل می‌کرد زیرا میکروپروسسور آن قوی بود. در سال 1987 شرکت آی بی ام تولید کامپیوترهای خود را با نام ‏PS2‎‏ شروع و ‏PS1‎‏ را نیز وارد بازار کرد که از میکروپروسسورهای 80386 و 80486 استفاده می‌شد. کامپیوترهای امروزی را کامپیوترهای نسل چهارم می‌نامند. بعد از میکرو پروسسورهای 80486 میکروپروسسورهای پنتیوم وارد بازار شدند.
 

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید