پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز جنایت‌های ابتکاری کسب و کار داعش است!

نگاه روز

جنایت‌های ابتکاری کسب و کار داعش است!

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 87، سال سیزدهم، تیر و امرداد 1394، رویه 14

شورای نویسندگان

زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت رسید، جنایات و واپسگرایی آن، شگفتی جهانیان را چندان برانگیخت که آن را اوج توحش و واپسگرایی دانستند. این رفتارها حتی ناخرسندی افراطی ترین گروه‌های واپسگرا را موجب شد.

هیچ کس باور نمی‌کرد روزگاری نه چندان دیر، گروه دیگری زیر نام داعش سر برآورد که جنایات طالبان را چنان کم رنگ کند که از یادها برود.

کسانی که فیلم‌ها و عکس‌های جنایات این گروه را در 13 ماه گذشته دیده اند و گزارش کارهای دهشتناک آنها را خوانده اند و پی گیر شده‌اند، به راستی خود دچار ناهنجاریهای روحی شده اند: سربریدنها با بی رحمانه ترین روشها، اعدام‌های دسته جمعی اسیران دست بسته، مثله کردن‌هایی که تن را می‌لرزاند، به اسارت گرفتن زنان، دختران و کودکان و رفتار با آنان چون کنیزکان و غلامان و... بخشی از کارنامه سیاه، ننگین و بی همتای این گروه استعمار ساخته است.

آنان بناها و یادمانهای هزاران سال تاریخ را تخریب می‌کنند، به دست کودکان 10- 9 ساله اسلحه می‌دهند تا اسیران را اعدام کنند، خود از این کار لذت میبرند و به کارهایشان هم می‌بالند !

در این میان،  سکوت وحشتناک سازمانهای بین المللی در برابر جنایتهای داعش بی سابقه است. گزارشی را که در زیر می‌آوریم، یک مقام سازمان ملل تهیه کرده است؛ اما سازمان ملل چه واکنشی نشان داده است؟ افزون بر سازمان ملل، دیگر نهادهای بین المللی و حتی دولتهای مدعی دفاع از حقوق بشر فقط نظاره گرند.

 به جرات می‌توان گفت اگر از خود گذشتگی گروهی روزنامه‌نگار مستقل و انسانهای شریف نبود، ما حتی همین اندازه هم درباره جنایتهای داعش نمی‌دانستیم.

 

فراتر از جنایت جنگی

زینب بانهور  نماینده ویژه  دبیر کل سازمان ملل متحد  در امور  تجاوز  به زنان، گزارشی  در باره وضعیت زنانی که به اسارت  «داعش» در می‌آیند، تهیه کرده است.

 این گزارش حاوی  اطلاعاتی در باره  جنایات وحشتناک  افراط گرایان  است:  دختران را  مثل برده می‌فروشند و به آنها تجاوز می‌کنند و کسانی را که   به مقاومت بپردازند زنده زنده می‌سوزانند.

مطابق با اطلاعات سازمان ملل، این جانیان پس از تصرف اراضی و با ورود  به روستاها، زنان  و مردان را جدا میکنند.  جوانان اگر بیش از 14 سال داشته باشند  اعدام میشوند؛ اما برای  دختران جوان و

دختر بچه‌ها ارزش بیشتری قائل هستند و آنها را در یک گروه جداگانه  جمع می‌کنند. همه دختران مورد وارسی بدنی توهین آمیزی قرار میگیرند.  ابتدا آنها را برهنه می‌کنند و  بعد  معاینه میکنند تا دریابند

دختر باکره است یا نه؟

قیمت  دخترانی که در  اراضی  تحت اشغال«داعش»  زندگی کنند  اندوهبار است. آنهایی که  زیبا نباشند  به قیمت 13 دلار  فروخته می‌شوند. اما قیمت دختران زیبای باکره میتواند بمراتب بیشتر باشد.
تمام  زنان بطور  منظم مورد تجاوز قرار میگیرند: 20 مرد، 30 مرد و حتی بیشتر میتواند  به یک زن تجاوز کند. به گفته  یکی از قربانیان که توانست از محل تحت اشغال  شبه نظامیان فرار کند، او 22 «عروسی» و «طلاق» را از سر گذراند.  در صورت  مخالفت با  نزدیکی جنسی،  شبه نظامیان  دختران را زنده زنده می‌سوزانند.

شایان ذکر است که این زنان  فقط قربانیان «داعش» نیستند ؛ بلکه سلاحی در دست افراط گرایان هستند  که از آنها  برای  جلب  اعضای جدید استفاده می‌شود.

یک گزارش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل حاکی است که «داعش» مردان جوان را با سوء استفاده از این زنان با اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها به صفوف خود جلب میکند: «در اینجا دختران باکره درانتظار شماست که میتوانید با آنها ازدواج کنید».

نماینده ویژه  دبیر کل سازمان ملل متحد،  وضعیتی  را که در اراضی تحت اشغال «داعش» ایجاد شده است، «جنگ  بر بدن زنان» نامید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید