جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز ای خواب زدگان وقت آن است که بیدار شوید

نگاه روز

ای خواب زدگان وقت آن است که بیدار شوید

محمد اسماعیل حیدرعلی (محمد حیدری)

افغانستان

 

چند سال پیش، فردی که عنوان استادی دانشگاه‌های ایران را نیز یدک می‌کشد، مقاله‌ای نگاشت با عنوان «تئوری توطئه». جان مایۀ نوشتار او این است که مطالب و هشدارهائی که صاحب نظران می‌دهند، و نیز این که هر اتفاقی می‌افتد مردم عادی می‌گویند «کار، کار انگلیس است» توهماتی بیش نیست.

خب! حالا که طرح تجزیه چند کشور در منطقه ما کلید خورده، خیلی مایلم بدانم این «استاد» چه می‌گوید؟

چند روز پیش، تقریبا همزمان با بازگشت نوه ملکه انگلیس به افغانستان برای خدمت در نیروهای انگلیسی مستقر در این کشور، سندی از یکی از نمایندگان مجلس انگلستان (توبیاس ایلوود) به بیرون درز کرد که مرحله نهائی طرح‌های انگلیس برای افغانستان را افشا کرد.

به موجب این سند در نهایت تا دو سال دیگر، افغانستان به هشت منطقه تقسیم خواهد شد، آن هم بر اساس تقسیم بندی قومی که مبنای آن همان اصل (تفرقه بیانداز و حکومت کن) است.

گرچه این خبر در رسانه های ایران نیز بازتاب یافت، اما کسی به ژرفای آن توجه نکرد. این در حالی است که خون افغان‌ها به جوش آمده و رسانه‌های این کشورچنان مواضع خشمگینانه‌ای گرفتند که سخنگوی وزارت خارجه افغانستان (جانان موسی زی) نا گزیر شد امروز لب به سخن بگشاید و برای آرام سازی افکار عمومی سخنانی در تقبیح این طرح بر زبان آورد. به عنوان نمونه واکنش یک رسانه افغانی (تلویزیون وان تی وی مدیا) را در زیر می‌آورم. نشانی تارنمای اینترنتی تلویزیون مزبور به این شرح است:

1tvmedia.com

خبر چاپ شده در تارنمای تلویزیون مزبور به این شرح است:

رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که وزارت خارجه بریتانیا، طرحی را تایید و با مقام‌های امریکایی و پاکستانی نیز، در میان گذاشته است که افغانستان به هشت ایالت تقسیم شده و طالبان نیز رهبری شماری از این ولایت ها را بدوش داشته باشند.
طرح تقسیم افغانستان به هشت ایالت، اینبار از سوی مقام‌های بریتانیایی به هدف رسیدن به حل بحران سیاسی افغانستان پیشنهاد شده است.

در همین ارتباط، یک عضو محافظه کار پارلمان بریتانیا گفته است که براساس این طرح، برخی از ایالت‌ها باید به طالبان واگذار شود و ایجاد یک دولت جدید منطقه‌یی زیر اداره یک نخست وزیر قدرتمند، می‌تواند اختلافات قبیله‌یی و فساد اداری را در این کشور ریشه‌کن کند.

توبایس الوود، یک عضو پارلمان بریتانیا به رسانه‌های غربی گفته است: "اگر یک راهبرد عملی سیاسی طالبان شمول وجود نداشته باشد، طالبان حاضر به گفتگو نخواهند شد و در حال حاضر، تقاضای ساختار سیاسی نامتمرکز برای تضمین ثبات دراز مدت افغانستان ضروری است".

این طرح افغانستان را به هشت ایالت چون کابل، کندهار، هرات، بلخ، کندز، جلال آباد، خوست و بامیان تقسیم می‌کند.
بربنیاد گزارش‌ها، این طرح به وسیله‌ی وزارت خارجه‌ی بریتانیا تایید شده و هم اکنون با مقام‌های امریکایی و پاکستانی در میان گذاشته شده است.
در همین حال، برخی از آگاهان و حکومت افغانستان با این طرح مخالفت کرده و این طرح را سبب گسترش بحران در کشور دانسته اند.
این در حالیست که روز گذشته مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رییس جمهور کرزی نیز، در پیوند با تغیر نظام سخن گفته است، اما طرح مشخصی را ارائه نکرد.

در همین حال، برخی دیگر از صاحب‌نظران به این باورند که در صورت موافقت آمریکا و پاکستان، این طرح می‌تواند به سود مردم افغانستان واقع شود.

پیش از این هم طرح تغیر نظام افغانستان از ریاستی به فدرالی، به وسیله‌ی برخی از مقام‌های امریکایی پیشنهاد شده و نشست‌های نیز با شماری از اعضای گروه‌های مخالف سیاسی حکومت افغانستان برگزار شده بود. اما رییس جمهور کرزی این چنین طرح‌ها و نشست‌ها در پیوند با مسایل سیاسی کشور را، دخالت آشکار خارجی‌ها در امور سیاسی افغانستان خوانده و آن را با لحن تندی نکوهش کرده بود.

دیدگاه‌ها   

+1 #1 Guest 1391-07-09 10:05
بسیار خبر مهم و افشاگرانه ای بود.کاش کسانی را نیز که در ایران از این اندیشه ها دارند معرفی ورسوا میکردید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه