جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز انتقاد جعفریان از ممانعت‌های اخیر در خاکسپاری چند چهره

نگاه روز

انتقاد جعفریان از ممانعت‌های اخیر در خاکسپاری چند چهره

رسول جعفریان از ممانعت از به خاکسپاری چهره‌هایی در قطعه‌ی هنرمندان و نام‌آوران انتقاد و ابراز تأسف کرد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام رسول جعفریان در سخنانی عنوان کرد: یک مسأله مهم، حمایت عاطفی از پژوهشگران و محققان است. طبیعی است آن‌ها به خاطر سال‌ها تحقیق و پژوهش نگاهی خلاف‌آمد عادت داشته باشند و از این جهت نباید مورد بازخواست قرار گیرند.


او در ادامه اظهار کرد: من شرمنده‌ام که می‌بینم بسیاری از پژوهشگران گاه محتاج نان شب هستند و جای تأسف دارد که اخیرا از به خاک‌سپاری سه پژوهشگر در قطعه هنرمندان و نام‌آوران (بهشت زهرا (س)) ممانعت به عمل آمد. گاه ممکن است یک پژوهشگر با نگاه ما همسویی نداشته باشد؛ اما این دلیل نمی‌شود برای او محدودیت قائل شویم.

به گزارش ایسنا، این اواخر چهره‌هایی همچون احسان نراقی، جاهد جهانشاهی و مرتضی ثاقب‌فر امکان خاک‌سپاری در قطعه‌ی نام‌آوران و هنرمندان بهشت زهرا (س) را پیدا نکردند.


رسول جعفریان که عصر امروز (دوشنبه، 18 دی‌ماه) در مراسم تودیعش از ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس سخن می‌گفت، همچنین از دولتی شدن فعالیت‌های پژوهشی انتقاد کرد و متذکر شد: فعالیت‌های پژوهشی دارد رنگ دولتی می‌گیرد و اگر تفکر به جایی وابستگی پیدا کند و محدودیت‌هایی پیش بیاید و پژوهش‌ها تحت کنترل باشند، نمی‌توانند آن‌طور که باید، راهگشا باشند. ضرورت دارد دولت از مؤسسه‌های پژوهشی حمایت مالی کند؛ اما در عین حال آن‌ها فعالیت مستقل خود را داشته باشند و استقلال‌شان حفظ شود تا مسائل فکری که نیاز آینده ماست، تولید و ارائه شود.


او در مراسم تودیعش از ارائه گزارش درباره فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه مجلس پرهیز کرد و با انتقاد از کم‌توجهی و نبود حمایت لازم از پژوهش و پژوهشگران، گفت: لازم است از پژوهش و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف حمایت شود. نخستین و مهم‌ترین حمایت، حمایت معنوی از پژوهشگران است و لازم است کتابخانه‌های مهم اسناد و کتاب‌های مورد نیاز پژوهشگران را بدون دغدغه در اختیار آن‌ها بگذارند. ضمن این‌که پژوهشگران به لحاظ معیشت در مضیقه هستند و به معنایی شغل ثابتی ندارند و ضرورت دارد از آن‌ها حمایت مالی صورت گیرد. گاهی پیش می‌آید پژوهشگران هزینه کپی کردن اوراق یا اسکن کردن کتابی را ندارد.

جعفریان همچنین در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از تلف شدن استعدادهای بسیار در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تأکید کرد: ضرورت دارد منابع کتابخانه‌یی و تحقیقی به راحتی در اختیار دانشجویان قرار گیرد. ما متأسفانه در حوزه فعالیت کتابخانه‌یی 200 سال عقب هستیم. ما تا حدی تلاش کردیم که درهای کتابخانه را باز کنیم تا پای دانشجویان به کتابخانه باز شود.


این نویسنده و پژوهشگر افزود: علی‌رغم حرف‌های کلی که گفته می‌شود، ما چندان به نخبگان جامعه توجه نمی‌کنیم، در حالی‌که درصد نخبگی دانشجویان ایرانی از بسیاری کشورهای دیگر دنیا بالاتر است. خوشبختانه در این دوران ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به کتابخانه داشتند و امیدوارم در آینده هم همین‌طور باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید