سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی ارگ اربیل و شهر تاریخی جده به فهرست میراث جهانی پیوستند

رویدادهای فرهنگی

ارگ اربیل و شهر تاریخی جده به فهرست میراث جهانی پیوستند

با ثبت دژ یا ارگ اربیل در کردستان عراق، تعداد آثار میراث جهانی عراق به 13 اثر رسید. همچنین امروز شهر تاریخی جده نیز از سوی کشور عربستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Air Jordan

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین الملل ـ با ثبت دژ اربیل در کردستان عراق، میراث فرهنگی عراق در فهرست جهانی به 13 اثر رسید. همچنین شهر تاریخی جده نیز از سوی کشور عربستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد.


عراق با برخورداری از آثار عظیم باستانی هم اکنون 13 اثر درفهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرده است که آخرین آن دژ اربیل و از دیگر آثار آن نیز شهر باستانی اور ،نمرود،شهر باستانی نینوا و نیز سایت باستانی واسط را می‌توان نام برد.


این کشور در سال 2014 درشرایطی که بسیاری از آثار تاریخی و مذهبی عراق در معرض خطر و حمله گروه‌های شبه نظامی داعش قرار گرفته و از سوی یونسکو نسبت به شرایط میراث فرهنگی آن هشدار داده شده، به یمن آرامش و صلح حاکم بر منطقه خودمختار کردستان عراق، موفق شد با ارائه ارگ اربیل، اعتبار فرهنگی و تاریخی خود را در عرصه جهانی افزایش دهد.

اربیل نامزد پایتخت گردشگری جهان عرب در سال 2014 نیز هست و منطقه کردستان عراق طبق طرح راهبردی خود برای صنعت گردشگری در سال 2013 تا 2015 قصد دارد بیش از 7 میلیون گردشگر جذب کند. طبق ارزیابی‌ها کردستان عراق درآمدی بیش از 170 میلیون دلار از گردشگری پیش بینی کرده‌است.


ارگ اربیل محوطه‌ای است دارای بیش از 300 خانه باستانی که طی سال‌های اخیر با رعایت استانداردهای دقیق معماری ترمیم شده و حفاری‌های باستان شناسی برای کشف تاریخی کهن‌تر این شهر ادامه دارد.

ثبت این دژ یا ارگ تاریخی برای منطقه کردستان به ویژه در شرایطی که این منطقه در تلاش است تا به عنوان یک مقصد گردشگری در نقشه توریسم جهان مطرح شود، فرصتی بی‌نظیر تلقی می‌شود و هرچند که رسانه‌های کردستان عراق خبر از رد پرونده این اثر از سوی ایکوموس به دلیل احراز نکردن معیارهای لازم داده بودند، با این حال مقامات کمیته عالی ارگ اربیل اعلام کردند که هرچند ایکوموس نقش نظارتی موثری در کمیته میراث جهانی دارد، اما حق تصمیم‌گیری نهایی تنها برعهده کمیته میراث جهانی است. اربیل اخیرا شاهد رشد 30 درصدی در تعداد گردشگران خارجی خود بوده است که عمدتا از کشورهای اروپایی و امریکا به این منطقه سفر می‌کنند.

این منطقه به عنوان یک منطقه خودمختار برخلاف دیگر مناطق عراق که گرفتار چرخه پایان ناپذیری از خشونت و حملات شبه نظامی است، از امنیت و ثبات ورشد اقتصادی برخوردار است.


ژاپن و هلند هم آثارشان را ثبت کردند

درنشست جاری کمیته میراث جهانی که هم اکنون در دوحه قطر در جریان است، یک اثر فرهنگی نیز از کشور ژاپن با کسب حمایت و تشویق گسترده اعضای کمیته به ثبت رسید.

این کمیته همچنین با بررسی یک کارخانه به عنوان یک اثر از میراث صنعتی در کشور هلند که با اکثریت آرا به تصویب رسید، ادامه یافت. همچنین شهر تاریخی جده با عنوان "دروازه مکه "از سوی عربستان مورد بررسی کمیته قرار گرفت و پس از بحث و جدل بسیار درنهایت مورد تصویب حاضران قرارگرفته ودر فهرست میراث جهانی ثبت شد.

کشور عربستان نیز در سال های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای جذب گردشگر و درآمد ناشی از آن آغاز کرده و در همین راستا برای کسب پرستیژ فرهنگی در عرصه های جهانی سخت در تقلاست. ثبت جده گام موفقی برای این کشور تلقی می شود که می تواند درآمد گردشگری مذهبی خود را بیش از پیش افزایش دهد.

نشست جاری کمیته میراث جهانی هم اکنون در دوحه درحال بررسی "خور دبی" از سوی کشور امارات است.

*****


در ششمین روز نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو :  سخنرانی دبیرکل یونسکو و آغاز بررسی پرونده دژ اربیل عراق

دبیرکل یونسکو درنشست میراث جهانی خواستار کمک‌های مالی و تخصصی کشورهای توسعه یافته از کشورهای بحران زده همانند عراق و سوریه و مالی شد. این نشست اکنون پرونده دژ اربیل عراق را آغاز کرده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ ایرنا بوکووا دبیر کل یونسکو با شرکت در اجلاس میراث جهانی خواستار همکاری همه کشورها برای حفاظت ازمیراث فرهنگی کشورهای بحران زده همانند سوریه و عراق شد. این نشست اکنون در دوحه در حال بررسی پرونده  دژ اربیل از سوی کردستان عراق است.


وی که صبح امروز در ششمین روز اجلاس در دوحه حضور یافته بود، ضمن تشکر از اقدامات دولت قطر دراختصاص کمک یک میلیون دلاری برای حفاظت ازمیراث فرهنگی در رویارویی با بلایای طبیعی به وضعیت تراژیک درعراق وسوریه و دیگر نقاط جهان اشاره کرد و گفت که میراث فرهنگی دراین کشور ها همزمان با ادامه تنش های داخلی درخطر است و می بینم که به عنوان پناهگاه نظامیان مورد استفاده قرار می گیرد. حملات نظامی به پارک ملی کنگو نمونه دیگر است. این اقدامات سبب تخریب تاریخ و خاطرات جهانی مردم می‌شود. مشاهده می‌کنیم که دراین درگیری ها میراث فرهنگی و طبیعی نیز قربانی است.


باتوجه به این که خاطرات تاریخی برای درک متقابل و گفتگو وصلح و حفظ حیات انسان‌ها، نقش مهمی دارد، نباید حفاظت از میراث فرهنگی را از حفاظت از حیات بشر جدا کنیم.بنابراین انتظار می‌رود با تشدید بحران در کشورهای مختلف، کشورهای دیگر نیز با کمک‌های مالی و سیاسی، چاره‌ای فوری بیندیشند.


چنانکه در برخی موارد شاهد همکاری‌های تخصصی و کمک‌های مالی کشورهای دیگر در حمایت از میراث فرهنگی دیگر کشورها بودیم . بازسازی میراث فرهنگی کشور مالی به کمک فرانسه و همچنین بازسازی میراث فرهنگی بامیان در افغانستان با کمک مالی وتخصصی ایتالیا نمونه‌ای از این جمله است.


تخریب‌ها در میراث فرهنگی محدود نیست . درشیلی با آتشسوزی وحشتناکی مواجه شدیم و بازسازی میراث فرهنگی در فیلیپین بعد از توفان، نیازمند حمایت همه کشورهاست. بنابراین ازهمه اعضا و شرکا دعوت میکنم که حمایت خو د را از میراث فرهنگی نشان دهند.


یونسکو نیز به سهم خود به تلاش های خود افزوده است. ما سیستم مونیتورینگ در سوریه راه اندازی کرده ایم. همچنین می‌کوشیم با همکاری حراج خانه‌ها از قاچاق اثار این کشورها جلوگیری کنیم. از نظر مالی وتخصصی نیز از اتحادیه اروپا قول همکاری گرفته‌ایم. درنهایت به رغم همه این مشکلات ما برنده این میدان هستیم.  همچنین کشورهای نروژ و سوئد نیز با یونسکو همکاری دارند. همینجا درخواست میکنم که تیمباکتو و فرانسه در زمینه نجات میراث فرهنگی کشور مالی همکاری های خودرا گسترش دهند. دنیا باید مسئولیت بیشتری در قبال حفظ میراث فرهنگی در افریقا و کشورهای گرفتار تنش برعهده بگیرد.
ما خواستار دنیای ایده‌الی هستیم که درآن همه مردم در حفاظت ازمیراث فرهنگی دیگر کشورها همکاری و مشارکت کنند.


وی درپاین یادآور شد که این موفقیت مستلزم همکاری همه بخش‌های فعال دریونسکو و دبیرخانه‌ها و کمیسیون‌های میراث فرهنگی است.
 

از صبح امروز یک اثر فرهنگی از کشور زامبیا برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی پرونده دژ اربیل در عراق نیز آغاز شد اکنون نمایده ایکوموس نتیجه ارزیابی‌های خود را درباره این اثر ارائه می کند که از سوی نمایندگان کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*****

مسیری که از چین، قزاقستان و قرقیزستان می‌گذرد - ثبت بخشی از جاده ابریشم در فهرست یونسکو

در نشست جاری کمیته میراث جهانی بخش آغازین جاده ابریشم از کانال تیانشان که از طرف قرقیزستان، قزاقستان و چین به طور مشترک در نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ در ششمین نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو که تا سه روز دیگر در دوحه قطر ادامه دارد، بخش آغازین جاده ابریشم از کانال تیانشان که از طرف قرقیزستان، قزاقستان و چین به طور مشترک در نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
 
این جاده به عنوان یک کانال ارتباطی و تجاری مهم که قرن‌ها جهان شرق و غرب را به یکدیگر متصل کرده، اهمیت فرهنگی و تاریخی برجسته‌ای دارد.
 
به گزارش CHN به نقل از نماینده چین در کمیته، این اثر یک اثر میان ملیتی تلقی شده که 5 هزار کیلومتر از چین تا آسیای مرکزی ادامه داشته و کشورهای بسیاری را دراین منطقه به یکدیگر متصل می‌کرده است. این کریدور نقش مهمی در جاده ابریشم داشته است. این بخش از مسیر جاده ابریشم به ویژه در انتقال انواع مبانی مذهبی بودایی و نیز از نظر سیاسی و فرهنگی در وحدت چین و ایجاد ارتباط میان مناطق شهری و کشاورزی در ادوار مختلف تاریخی نقش مهمی داشته است. این بخشی از مسیر باستانی است که از قرن 2 پیش از میلاد شکل گرفته است.
 
همچنین یک اثر نامزد شده از سوی کشور کره جنوبی در فهرست میراث جهانی ثبت شد. این اثر به طور همزمان جنبه فرهنگی و طبیعی دارد و اکنون به عنوان پارک ملی با پیشینه تاریخی از جاذبه های مهم گردشگری کره جنوبی است. همچنین یک کانال تاریخی انتقال آب به عنوان یکی از روش‌های باستانی در انتقال و حفاظت آب ، به نام "کانال بزرگ"از کشور چین درفهرست میراث جهانی قرار گرفت.
 
اجلاس کمیته میراث جهانی همچنین در حال بررسی چاه آب سنتی  از کشور هند است . این چاه آب به نام  "رانی کیواو" در قرن 10 میلادی ساخته شده و به عنوان یک اثر فرهنگی پیشنهادی دیگری از سوی هندوستان  در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این اثر در زلزله 2001 دچار آسیب شده بود. با این حال این کشور موق شد این اثر را بخوبی محافظت و در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

*****

ثبت آثاری از تاریخ مایا و اینکا درمکزیک و اقوام بومی اروپا در آلمان

در ششمین نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو که تا سه روز دیگر در دوحه قطر ادامه دارد، نخستین اثر سریالی که به طور مشترک از سوی شش کشور پیشنهاد شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ در ششمین نشست کمیسیون میراث جهانی یونسکو که تا سه روز دیگر در دوحه قطر ادامه دارد، نخستین اثر سریالی که به طور مشترک از سوی شش کشور پیشنهاد شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.


مسیر یا سیستم راهسازی "کاپاکنان" متعلق به اقوام اینکا دراجلاس دیروز کمیته میراث جهانی به نام شش کشور امریکای لاتین آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو ثبت شد. این مسیر به عنوان یک شاهراه گسترده ارتباطی و تجاری که شبکه ای از جاده‌های دفاعی را در مسیری بالغ بر 30 هزار کیلومتر پوشش می دهد، طی قرن ها توسط اقوام اینکا ساخته شده اما ساخت بخش‌هایی از آن حتی به دوران پیش از اینکاها باز می‌گردد. این شبکه جاده‌ای شگفت انگیز در یکی از ناهموارترین مناطق از نظر زمین شناختی واقع درکوهستان آند ساخته شده‌است.


همچنین شهر باستانی متعلق به اقوام مایا به نام "کالاکمول، کامپچه " و نیز جنگل@های گرمسیری آن در شبه جزیره یوکاتان واقع در جنوب مکزیک، به عنوان یک اثر فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. با این اقدام مساحت مناطق طبیعی میراث جهانی از مرز 3000 هکتار گذشت . این شهربه عنوان پایتخت مایاها برای مدت 12 قرن نقش حیاتی در تاریخ منطقه داشته ا ست.


درنشست دیروز همچنین نوعی سازه به نام"وست ورک" در این فهرست ثبت شده است."وست ورک"نوعی سازه عمودی با سبکی خاص است که در دوران حکمرانی کارولنژین‌ها در قلمرو آلمان کنونی و در محیط های روستایی ساخته می‌شد. درعین حال مجموعه صومعه اصلی امپراتوری کارولنژی همچنان به عنوان ویرانه‌های یک اثر معماری حفاظت شده و تنها بخشی ازآن موردکاوش‌های باستان شناسی قرار گرفته است. این آثار مشخصات معماری خاص دوران کارولنژی را نشان می‌دهد.


اهمیت این آثار به و یژه به دلیل تاثیر پذیری از این سبک معماری و دکوراسیون در امپراتوری فرانک‌هاست که به ساخت صومعه‌های سلطنتی در تامین امنیت و اداره مناطق تحت کنترل و نیز انتشار و تبلیغ مسیحیت و فرهنگ و نظم سیاسی کارولنژی‌ها درسراسر اروپاست .
 

نیرومندترین طائفه ژرمن‌ها، فرانک‌ها بودند که یکی از شاهزادگان آنها به نام" پپن" عنوان کاخ دار را در پادشاهی مروونژین‌ها بر عهده داشت، به سال 751 م. خود امپراطوری جدید فرانک ها را تحت عنوان کارولنژین ها بوجود آورد. پس از او پسرش شار مارتل ـ که مرد قاطعی بود ـ توانست جلوی پیشروی مسلمانان، ساکسون‌ها، لمباردها و آوارها را بگیرد.
 
 امپراطوری کارولنژین را در شکل بسیار عظیم آن توسعه دهد، در سال 800 م. شارلمانی پسر شارب مارتل به دست پاپ تاج گذاری کرد و به امپراطوری مقدس کارولنژین معروف گشت که پایتخت آن شهر اکس لاشاپل (آخن) گردید. او با همراهی پاپ مسیحیت را در اروپای غربی گسترش داد و هر قسمت از ایالات امپراطوری توسط یک نفر نجبا اداره می شد. فعالیت آنان توسط بازرسان شارلمانی رسیدگی می شد، که بعد از او هیچ یک از وارثان نتوانستند مثل او باشند و همچنین مشغول درگیری و کشمکش میان خود بودند. حتی اسقف ها نیز بیش از حد در امور دخالت می کردند.
علاوه بر اینها در نابودی امپراطوری مقدس باید به حمله های خارجی مانند: مسلمانان، نرمان ها و وایکینگ ها نیز اشاره کرد. عاقبت در سال 888 م. به علت ضعف و بی کفایتی شارل فربه که مردی سست اراده بود امپراطوری دچار تجزیه و رو به زوال گذاشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه