سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی سالروز تولد حکیم هزاره ها، روزی با دو نام

رویدادهای فرهنگی

سالروز تولد حکیم هزاره ها، روزی با دو نام

ایرنا - یکم شهریور سالروز تولد حکیم هزاره ها ˈابوعلی سیناˈ، به نام روز ˈپزشکˈ و روز ˈهمدانˈ ثبت شده است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

سالروز تولد شیخ الرییس ابوعلی سینا به یمن تولد این طبیب و فیلسوف بزرگ ، در تقویم ایران، روز پزشک نام گرفته است.

آرامگاه ابوعلی سینا در یکی از میادین اصلی همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران حال و هوای خاصی به این شهر بخشیده و هر ساله گردشگران زیادی از آرامگاه شیخ الرییس ابوعلی سینا بازدید می کنند.

آرامگاه بوعلی سینا در همدان موجب شد که یکم شهریور سالروز تولد حکیم هزاره ها به نام روز همدان نیز نامگذاری شود تا در این روز با اجرای برنامه های فرهنگی بتوان این شهر تاریخی و گردشگری را بیشتر به مردم سایر نقاط ایران و دیگر کشورها معرفی کرد.

ˈابوعلی حسین بن عبداللَّه بن سیناˈ یکم شهریور سال 359 هجری خورشیدی در روستای خورمیثن مکانی میان بلخ و بخارا دیده به جهان گشود و بعدها به ˈحجه الحقˈ و ˈشیخ الرییسˈ شهرت یافت و پدرش عبدالله وزیر مالیه سلطان نوح بن منصور بود.

ابن سینا از پنج سالگی نزد پدرش حساب، ریاضیات، روخوانی قرآن، صرف و نحو ‏زبان عربی را فراگرفت و از ابتدا برای کسب دانش شوق و اشتیاق فراوانی داشت پس از ‏چندی به مکتب رفت و در 10 سالگی قرآن را حفظ کرد.

ابوعلی در 20 سالگی شروع به نوشتن کرد و مجموعه ای در 10 جلد به نام حاصل و محصول را به رشته تحریر ‏درآورد و دو کتاب یکی در باب اخلاق با عنوان ˈالبر و الائمˈ و دیگری در باب ‏فلسفه به نام ˈحکمت عروضیˈ را در 21 جلد نگاشت.

ابن سینا نخست به آموختن قرآن و ادبیات پرداخت و 10 ساله بود که همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت بطوریکه باعث شگفتی دیگران شده بود.

ابن سینا 18 سال داشت که در منطق، طبیعیات و ریاضیات چیره دست بوده و آنگاه به الهیات روی آورد و به خواندن کتاب متافیزیک (مابعدالطبیعه) ارسطو پرداخت.

از بوعلی سینا 238 کتاب و رساله و نامه به یادگار مانده و او تنها حکیمی است که تقریبا همه آثارش باقی مانده و برخی به زبانهای مختلف ترجمه شده است.

گنجینه های گرانبهایی از این اندیشمند بزرگ جهان اسلام در علوم مختلف به یادگار مانده است که می توان به ˈشفاˈ، ˈنجاتˈ، ˈالاشارات والتنبیهاتˈ و ˈحی بن یقظانˈ در فلسفه، ˈزاویهˈ، ˈاقلیدسˈ، ˈالارتماطیقیˈ، ˈعلم هیاتˈ، ˈالمجسطیˈ و ˈجامع البدایعˈ در ریاضی. ˈقانونˈ، ˈالادویة القلبیهˈ، ˈدفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیهˈ، ˈقولنجˈ،

ˈتشریح الاعضاˈ، ˈالفصد و الاغذیه والادویهˈ در طب اشاره کرد.

سرانجام ابوعلی سینا حکیم و فیلسوف نامدار ایران و جهان اسلام پس از سال ها تحقیق و تلاش در راه علم در 28 خرداد 416 هجری خورشیدی چشم از جهان فرو بست و آرامگاه او اکنون در همدان است.

آرامگاه کنونی ابوعلی سینا به همت انجمن حفظ آثار ملی در سالهای 1330 و 1331 شمسی به مناسبت هزاره ولادت ابن سینا، به دست ˈهوشنگ سیحونˈ ساخته شد و در سال 1333 شمسی طی کنگره شکوهمندی که عده زیادی از دانشمندان ایرانی و خارجی در آن شرکت داشتند، گشایش یافت.

سالروز تولد ابوعلی سینا به نام پزشک نامگذاری شده است و در تقویم به ثبت رسیده و به همین دلیل هر سال در روز یکم شهریور ماه به مناسبت سالروز تولد ابوعلی سینا برنامه های مختلف با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار می شود.

همچنین روز یکم شهریور ماه به دلیل همزمانی با روز تولد ابوعلی سینا به نام روز همدان نامگذاری شده است.

احترام به مقام شامخ بوعلی سینا ، برگزاری همایش حکمت سینوی و تجلیل از پزشکان از جمله مهمترین برنامه های این روز در همدان است.

رییس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینای همدان از انتشار مجله اطلاعات حکمت و معرفت ویژه عقلانیت سینوی خبر داد و گفت: شماره 101 شهریورماه 93 این ماهنامه با عنوان دفتری برای عقلانیت سینوی شامل 12 مطلب منتشر شده و در همایش عقلانیت و حکمت سینوی که اول شهریورماه در همدان برگزار می شود، در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

توکل دارایی از سخنرانی 17 ابن سینا پژوه ملی در همایش عقلانیت در حکمت سینوی خبر داد و گفت: در همایش یک روزه عقلانیت در حکمت سینوی این اساتید مقالات خود را ارایه می کنند.

وی افزود: بنیاد بوعلی سینا که در سال های گذشته در ترویج حکمت سینوی به سهم خود، فعالیت های اثرگذاری داشته، اول شهریورماه 93 همایش با عنوان عقلانیت در حکمت سینوی در همدان برگزار کرده که دبیری علمی آن بر عهده دکتر ˈغلامرضا اعوانیˈ، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران و عضو هیات امنای این بنیاد است.

دارایی حضور چشمگیر اساتید صاحب نام و ابن سینا شناس در این همایش که در فرصتی کوتاه مقالات خود را برای این همایش ارایه کرده اند، نشانه زنده بودن حکمت شیخ الرییس ذکر کرد و گفت: ابن سینا و آثار و اندیشه های او پس از هزار سال مورد توجه محافل علمی، فلسفی و پزشکی ایران و جهان است.

وی در ادامه افزود: کتابخانه بنیاد بوعلی سینا با سه هزار عنوان کتاب به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و محققان ابن سینا پژوه خدمات می دهد.

دارایی گفت: بنیاد بوعلی سینا در راستای عمل به اهداف و وظایف علمی و فرهنگی خود، کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد خود را راه اندازی کرده است.

وی اضافه کرد: این کتابخانه در حوزه فلسفی، حکمی، ابن سینا پژوهی و رشته های مرتبط با آن دارای کتاب های مرجع است و از طرفی این بنیاد مکان مناسبی برای عرضه کتب و مطالعه علاقه مندان در اختیار ندارد.

به گفته وی در شرایط حاضر تنها دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و محققان و نویسندگان با ارایه معرفی نامه از مرکز علمی و دانشگاه مربوطه می توانند از کتاب ها، مقالات داخلی و خارجی و لوح فشرده کتب خطی ابن سینا پژوهی استفاده کنند.

دارایی گفت: در مرحله اول طرح گردآوری آثار مخطوط و چاپی بوعلی سینا شناسی، تصویر تعداد 800 نسخه خطی از کتب و رساله های شیخ الرییس در موضوعات پزشکی و فلسفی و سایر علوم به همراه نسخه شناسی تک تک آن ها در این بنیاد تهیه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید