جمعه, 14ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش از انتخابی المپیک مونترال تا مسابقات غرب آسیا - تاریخچه کامل بازیهای ایران و عربستان

ورزش

از انتخابی المپیک مونترال تا مسابقات غرب آسیا - تاریخچه کامل بازیهای ایران و عربستان

تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان که به عنوان رقبای سختی در آسیا شناخته می‌شوند، بار دیگر به هم رسیدند تا فردا در کویت در چارچوب مسابقات قهرمانی فوتبال غرب آسیا دیدار جذاب دیگری را به نمایش بگذارند. این دو تیم در طول کمتر از نیم قرن گذشته 14 بار برای یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن 5 پیروزی، 5 تساوی، 4 شکست، 22 گل زده و 13 گل خورده برای تیم کشورمان بوده است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | 『アディダス』に分類された記事一覧

اولین بازی تاریخ دو تیم در مورخه دوم شهریورماه سال 1354 با پیروزی 3 بر صفر شاگردان "فرانک اوفارل" در مرحله انتخابی المپیک مونترال آغاز شد.


به گزارش «تابناک»، در آن دیدار که با قضاوت میلوویچ از یوگسلاوی سابق انجام شد تیم ملی کشورمان به برتری قاطع سه بر صفر رسید ، گلزنان ایران درآن دیدار غلامحسین مظلومی (12) و (83) و علیرضا خورشیدی (64) بودند .


تیم ملی ایران با این ترکیب به مصاف حریف رفته بود :


بهرام مودت، حسین گازرانی، حسن نظری ، حسن نایب اقا، مائیس میناسیان ، مسیح مسیح نیا، علی پروین ، علیرضا عزیزی ، حسن روشن ، غلامحسین مظلومی و علیرضا خورشیدی


بازیکنان تعویضی : ناصر حجازی ، محمد دستجردی ، آندرانیک اسکندریان ، ابراهیم قاسمپور و مسعود مژدهی


مربی : فرانک اوفارل


پرگل ترين بازى دو تيم در سال ۱۳۷۲ و در مقدماتى جام جهانى ۱۹۹۴ بود كه در يك بازى دراماتيك ايران ۴-۳ مغلوب حريف شد و آخرين اميدهاى خود را براى صعود به جام جهانى از دست داد. در آن بازى مهدى فنونى زاده و جواد منافى درخشش فوق العاده اى داشتند و عربستان با پيروزى بر ايران راه اولين صعود خود به جام جهانى را هموار كرد.


آخرین نبرد دو تیم هم به بازی تلخ شامگاه هشتم فروردین‌ 1388 باز می‌گردد که تیم ملی ایران با هدایت علی دایی، برتری یک بر صفر را با شکست 2 بر 1عوض کرد تا بیش از یکصد هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی، با غمی بزرگ به خانه‌های خود باز گردند.


در حالی که در نیمه اول، بازیکنان ایران در اکثر دقایق بازی صاحب توپ و میدان بودند عربستان در تک حمله های خود بسیار خطرناک ظاهر شد و حتی داور یک گل عربستان را به دلیل خطای بازیکنان آن تیم مردود اعلام کرد.


نیمه دوم با میدانداری بازیکنان تیم ملی ایران آغاز شد. گل اول ایران را مسعود شجاعی در دقیقه 60 بازی به ثمر رساند و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران بعد از این گل عقب کشیدند و فضا و میدان را در اختیار بازیکنان عربستان گذاشتند تا اینکه بیست دقیقه بعد، در دقیقه 80 بازیکنان تیم عربستان گل تساوی را وارد دروازه ایران کردند.


بازیکنان تیم عربستان در دقیقه 86 بازی روی اشتباه مدافعان ایران بار دیگر توپ را با تور دروازه ایران آشنا کردند تا به این ترتیب شکست یک بر صفر را با برد 2 بر یک عوض کنند. گل اول عربستان توسط نائف هزازی به ثمر رسید و اسامه الحربی نیز گل پیروزی تیمش را وارد دروازه تیم ملی ایران کرد.


تركيب تيم ملي ايران: سيدمهدي رحمتي، حسين كعبي، هادي عقيلي، سيدجلال حسيني، حسن اشجاري، حسين كاظمي، محمدرضا خلعتبري(78 مهرزاد معدنچي)، جواد نكونام، مسعود شجاعي، مهدي مهدوي كيا و غلامرضا رضايي(56 وحيد هاشميان). در ديگر ديدار اين گروه در همان روز كره شمالي با 2 گل امارات را مغلوب كرد. جدول رده بندي: 1- كره شمالي 10 امتياز؛ 5 بازي 2- كره جنوبي 8 امتياز؛ 4 بازي 3- عربستان 7 امتياز؛ 5 بازي 4- ايران 6 امتياز؛ 5 بازي 5- امارات يك امتياز؛ 5 بازي


در این سال‌ها ملی‌پوشان کشورمان 3 مرتبه برابر عربستان به پیروزی 3 بر صفر دست یافته‌اند که شیرین‌ترین نتایج ایران برابر این تیم عربی بوده است. البته یادمان نرود آخرین پیروزی فوتبال ایران برابر عربستان به 11 سال پیش باز می‌گردد، مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره‌جنوبی-ژاپن که تیم ملی با گل‌های علی دایی، این تیم را شکست داد.


ضمن اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان در مصاف تاریخی با عربستان به 5 پیروزی رسیده، 4 مرتبه نبرد دو تیم برنده نداشته و 5 بار هم عربستان پیروز میدان بوده است که 2 بار آن در ضربات پنالتی پایان بازی بوده است. در این مدت ایران 22 بار موفق به گلزنی شده و 13 بار دروازه‌اش برابر این تیم عربی گشوده شده است.


هرچند در مسابقات غرب آسیا تیم‌های اصلی ایران و عربستان برابر هم به میدان نمی‌روند اما پیروزی در این بازی می‌توانند تلخی‌های شکست فرودین 88 را به فراموشی سپرده و به طلسم یازده ساله ناکامی فوتبال ایران برابر عربستان پایان بخشد.


ضمنا ايران و عربستان تاكنون يك بار در استاديوم ملك فهد رياض با هم ديدار كرده اند كه اين بازى در چارچوب مسابقات مقدماتى جام جهانى ۱۹۹۸ بود و در آن بازى ايران مغلوب تك گل خالد مواليد شد. همان پيروزى باعث شد تا عربستان در گروه مقدماتى از ايران پيشى بگيرد و راهى جام جهانى شود. اگرچه ايران در مسابقه بعدى خود نيز مغلوب قطر شد.


- در زیر نتایج نبردهای تاریخی دو تیم ایران و عربستان طی 37 سال گذشته به شرح زیر است:


بازی شماره یک: انتخابی المپیک مونترال - سال 1354
* ایران 3 - عربستان صفر
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (12 و 83) و علیرضا خورشیدی (63) برای ایران


بازی شماره 2: مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1355
* عربستان صفر - ایران 3
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (16و 78) و حسن روشن (62) برای ایران


بازی شماره 3: مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1356
* ایران 2 - عربستان صفر
گل‌ها: محسن یوسفی (10) و حبیب شریفی (84) برای ایران


بازی شماره 4: جام ملت های آسیا - سال 1363
* عربستان یک - ایران یک (در ضربات پنالتی 5 بر4 به سود عربستان)
گل‌ها: شاهین بیانی(87 - گل به خودی) برای عربستان - شاهرخ بیانی (42) برای ایران
 ضربات پنالتی: اصغر حاجیلو، جعفر مختاری‌فر، حمید درخشان، شاهرخ بیانی(گل)، محمد پنجعلی(از دست داد)


بازی شماره 5: جام ملت های آسیا - سال 1367
* عربستان یک - ایران صفر
گل: عبدالمجید (20) برای عربستان


بازی شماره 6: مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا - سال 1372
* عربستان 4 - ایران 3
گل‌ها: سامی الجابر (21)، فهد المهلل (27)، منصور الموسی (47) و همزه فلاته (74) برای عربستان - مهدی فنونی‌‎زاده (43 و 52) و جواد منافی (90) برای ایران


بازی شماره 7: جام ملت‌های آسیا - سال 1375
* ایران 3 - عربستان صفر
گل‌ها: کریم باقری (12)، علی دایی (37) و خداداد عزیزی (47) برای ایران


بازی شماره 8: جام ملت‌های آسیا - سال 1375
* عربستان صفر - ایران صفر (در ضربات پنالتی 4 بر3 به سود عربستان)
گل: -
ضربات پنالتی: افشین پیروانی، حمید رضا استیلی و کریم باقری (گل) - علی دایی و داریوش یزدانی (از دست دادند)


بازی شماره 9: مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376
* ایران یک - عربستان یک
گل‌ها: کریم باقری (64) برای ایران - ابراهیم الشهرانی (32) برای عربستان


بازی شماره 10: مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376
* عربستان یک - ایران صفر
گل: خالد الموالید (88) برای عربستان


بازی شماره 11: مقدماتی جام جهانی 2002 کره‌جنوبی - ژاپن - سال 1380
* ایران 2 - عربستان صفر
گل‌ها: علی دایی (55- پنالتی و 65) برای ایران


بازی شماره 12: مقدماتی جام جهانی 2002 کره‌جنوبی - ژاپن - سال 1380
* عربستان 2 - ایران 2
گل‌ها: عبدالله الشهرانی (21- پنالتی) و حسن الیامی (59) برای عربستان - علی دایی (43) و سیروس دین‌محمدی (84) برای ایران


بازی شماره 13: مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی - سال 1387
* عربستان یک - ایران یک
گل‌ها: سعد الحرثی (29) برای عربستان -  جواد نکونام (83) برای ایران


بازی شماره 14: مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی - سال 1387
* ایران یک - عربستان 2
گل‌ها: مسعود شجاعی (57) برای ایران - نایف حزازی (78) و  اوسام الحربی (87) برای عربستان


بازی شماره 15: مسابقات غرب آسیا - سال 1391


* ایران ؟ - عربستان ؟


نگاهی به تاریخچه برگزاری مسابقات غرب آسیا


سال 2000


ایران با تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه با مربیگری جلال طالبی توانست تنها با یک گل خورده قهرمان  بلامنازع بازیها شود.ایران در بازی اول قزاقستان را با سه گل شکست داد.گل زیبای کریمی با دریبل چندبازیکن حریف  نکته مهم این بازی بود که از آن به عنوان یکی از زیباترین گلهای فوتبال آسیا نام می برند.ایران مقابل فلسطین با گلی که در دقیقه 92 خورد به تساوی رسید و همگان را به تعجب واداشت.اما توانست با تک گل کریمی از روی نقطه پنالتی   سوریه را شکست دهد و به دور بعد برود. در نیمه نهایی  مقابل اردن بازهم ایران با گل کریمی پیروز شد و به فینال رفت.در فینال هم  روی یک ضربه ایستگاهی  توسط سهراب بختیاری زاده به مقام قهرمانی بازی ها دست یافت.عراق سوم شد و اردن میزبان چهارم شد


 


 


سال 2002


این بار سوریه میزبان مسابقات شد و شش کشور در مسابقات حضور یافتند(در دوره های بعدی تا سال 2010هم همیشه شش تیم حضور داشتند).ایران که برای بازی های آسیایی خود را آماده می کرد اکثرا با بازیکنان زیر 23 سال حضور داشت در بازی اول  با یک گل موید سلیم  مقابل اردن شکست خورد  وبا  دو گل نیکبخت و کریمی لبنان را شکست داد و به نیمه نهایی رفت. اما در ضربات پنالتی 6بر 5 مقابل عراق شکست خورد(نیکبخت و عزیززاده پنالتیها را از دست دادند) و در رده بندی مقابل سوریه بعد از تساوی دو بر دو با دو گل کاملی مفرد و نیکبخت در ضربات پنالتی این تیم  را شکست داد وسوم شد. در فینال، عراق هم توانست تیم اردن را سه بر دو شکست دهد و قهرمان شود


 


سال 2004


این بار ایران میزبان مسابقات بود و در حالی که دیگر تیم ها چندان آماده بازیها نبودند تیم برانکو ایوانکوویچ با قدرت مسابقات را با قهرمانی به پایان رسید.ایران با هت تریک علی دایی 4 بر صفر لبنان را برد ومقابل فلسطین 7بر 1پیروز شد.در نیمه نهایی با دو گل نکونام وبرهانی در برابر تک گل احمد مناجد به فینال رفت و با اقتدار 4 بر 1 سوریه را شکست داد .کریمی ،دایی،برهانی و نکونام با گلزنی شان گل دقایق ابتدایی  سوریه را خنثی کردند و ایران با اقتدار قهرمان شدند.اردن هم 3بر 1 عراق را برد و سوم شد


سال 2007


ایران با تیم دوم خود و با مربیگری پرویز مظلومی  دوباره  در اردن قهرمانی مسابقات را کسب کردو امیدهای واهی رابرای قهرمانی تیم اصلی در مسابقات جام ملت های آسیا در همان سال به وجود آورد.ایران بعد از تساوی بدون گل مقابل عراق با دو گل میداودی و رجب زاده فلسطین را شکست داد و با تفاضل گل بهتر  به عنوان تیم اول صعود کرد .بازهم رجب زاده با یک گل زیبا اردن را در نیمه نهایی مغلوب کرد و در فینال هم مقابل عراق بادامکی و بیک زاده  برای ایران گل زدند تا گل دقابق پایانی صالح سدیر سعدون اثری نداشته باشد .


 


سال 2008


دوباره ایران میزبان مسابقات شد و در حالی که علی دایی سرمربی ایران  بود تیم ملی با تلفیقی از بهترین های لیگ در مسابقات شرکت کرد و بازهم قهرمان مسابقات شد. در بازی اول مقابل فلسطین با گل های کیانوش رحمتی ،رضایی و رافخایی سه بر صفر پیروز شد. دربازی دوم باز هم یک نتیجه فوق العاده گرفت و مقابل تیم قطر 6بر 1 پیروز شد. میداودی 2بار،آل نعمه،هادی عقیلی،حاج صفی و جلال رافخایی شش تایی کردن قطر را رقم زدند. در نیمه نهایی هم کیانوش رحمتی از روی نقطه پنالتی و غلامرضا رضایی  با دو گل سوریه از پیش رو برداشتند و در فینال مقابل اردن در حالی که با گل هادی عقیلی پیش بودند.با گل دقیقه 80 عامر ذیب ده هزار ایرانی استادیوم در بهت فرو رفتند.اما کیانوش رحمتی با گل زیبایش  قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورد.


 


سال 2010


اردن دوباره میزبان مسابقاتی  شد که این بار با 9 کشوربرگزار شد. میزبان تدارکات زیادی راه به راه انداخت تا شاید بالاخره با قهرمانی  آرزوهای شاهزاده علی  را تحقق ببخشد. اما  حتی از گروه سه نفره خودش هم بالا نیامد. ایران در گروه سه نفره خودش ابتدا بحرین را با دوگل عقیلی و گل  زیبای اولادی سه بر صفر بحرین را شکست داد. در بازی دوم مقابل عمان با گل میداودی جلو افتاد ولی تا پایان نیمه اول دو گل خورد و در نیمه دوم تنها  تیموریان یک گل را توانست جبران کرد وبازی دو بر دو تمام شد. در نیمه نهایی عراق را دوباره دو بر یک با گلهای جلال حسینی و محمد غلامی  شکست داد. اما در فینال در عین تعجب مقابل کویت شکست خورد. عبدالعزیزمشاین و یوسف ناصر با دو گل کویت را جلو انداختند و میداودی تنها یک گل را جبران کرد


 


سال 2012


با حضور عربستان سعودی و حضور 11 تیم در مسابقات امسال در کویت سطح مسابقات این دوره بسیار بالا رفته است. در گروه اول کویت در گروهی آسان  با لبنان،عمان و فلسطین هم گروه شده است. ایران در گروه دوم موسوم به گروه مرگ با بحرین ،عربستان و یمن قرار دارند. اما در گروه سوم عراق با اردن و سوریه قرار دارند.


عربستان که هنوز رایکارد را در اختیار دارد با دعوت از 24 بازیکن از جمله 7 بازیکن تیم الاهلی تیم دوم آسیا در نظر دارد  بعد از خاطره حذف از جام جهانی آغاز دوباره ای داشته باشد هرچند خود رایکارد در این دوره حضور ندارد و الغروشی با بازیکنان جوان تیم را هدایت می کند. کویت نیز قصد دارد با گوران تافازدیچ که از سال 2009 سرمربی کویت است از عنوان قهرمانی خود در کشورش  دفاع کند. بحرین که با برکناری پیتر تیلور ،گابریل کالدرون را استخدام کرده  قصد دارد خاطره  حذف توسط ایران را از یاد ببرد. سوریه بحران زده و جنگ زده که دوره گذشته از گروه سه نفره خودش بالا نیامده بود هنوز قصد دارد با حضور در تورنمنت ها خودش را تثبیت کند. لبنان پدیده مقدماتی جام جهانی این دوره که با مربی المانیش تئو بوکر پیشرفت زیادی کرده با بازیکنان جوان  قصد حضور در این مسابقات را دارد. عمان که با مربی فرانسوی پل لی گئون سرمربی سابق پاری سن ژرمن و کامرون از سال 2011 تاکنون نتایج خوبی گرفته و در دور نهایی مقدماتی  جام جهانی حضور دارد. اما عراق که  با مربی برزیلی معروفش زیکو هنوز شانس برای صعود به جام جهانی را داشت درحالی پا به این مسابقات می گذارد که زیکواستعفا کرده است هرچند هنوز از شانس های مسلم این دوره و رقیب جدی ایران هستند. اما ایران و فوتبال بحران زده اش این مسابقات فرصتی برای بازیکنان برتر لیگش است که بتوانند خود را به کی روش نشان دهند و در آینده در فوتبال ملی خودی نشان دهند.


به هر صورت مسابقات فوتبال غرب آسیا همیشه  فرصتی بوده که فوتبال ایران با قهرمانی امیدها را زنده کند به خصوص اگر در این دوره که سطح مسابقات پیشرفت هم کرده است بتواند عنوان قهرمانی را کسب کند، می تواند به اینده امیدوار باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه