شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش تاریخچه کامل بازی‌های پرسپولیس و ملوان

ورزش

تاریخچه کامل بازی‌های پرسپولیس و ملوان

تیم‌های پرسپولیس و ملوان فردا چهارشنبه در چارچوب رقابتهای جام حذفي از ساعت 16:15 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. جالب این که دو تیم پرسپولیس و ملوان سه بار در مرحله فینال جام حذفی به مصاف هم رفته اند که در هر سه بار برتری از آن سرخپوشان تهرانی شد ، ملوان هفت بار فینالیست جام حذفي شد و تیم پرسپولیس شش بار به فینال این رقابت ها رسید.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | AspennigeriaShops , Air Jordan 1 Mid 'Wolf Grey Aluminum' (W) , nike mercurial high top purple pants girls wear

به گزارش «تابناک»، تیم‌های پرسپولیس و ملوان بندرانزلی، تاکنون 48 بار در مسابقات لیگ به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن، نوزده پیروزی برای سرخپوشان تهرانی، هشت برد ملوان و بیست و یک دیدار دو تیم نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است؛ جالب این که شش پیروزی ملوان برابر پرسپولیس در لیگ بر‌تر رقم خورده است.

جالب این که دو تیم پرسپولیس و ملوان سه بار در مرحله فینال جام حذفی به مصاف هم رفته اند که در هر سه بار برتری از آن سرخپوشان تهرانی شد و این نتایج رقم خورد:

1366 ـ ۶۷ ـ پرسپولیس ۰:۱ (۰:۱) (۰:۰) ملوان (انصاری فر زننده تک گل پرسپولیس بود)

۱۳۶۹ ـ ۷۰ ـ پرسپولیس ۱:۲ ملوان (ناصر محمدخانی و حسن شیرمحمدی گل های سرخپوشان را به ثمر رساندند)

1389-1390 پرسپولیس 3:4 (2:4) (1:۰) ملوان ( در بازی رفت مهدي دغاغله در دقيقه 33 و محمد نزهتي در دقيقه 68 براي ملوان و عليرضا نورمحمدي در دقيقه 47، هادي نوروزي در دقيقه 64، محمد نوري در دقايق 72 و 86 (پنالتي) براي پرسپوليس)
و در بازی برگشت مهرداد اولادي در دقيقه 18 براي ملوان گلزنی کرد .

شناسنامه آخرین دیدار دوتیم در جام حذفی

در تاریخ 17 خرداد 90 ديدار رفت فينال جام حذفي فوتبال بين دو تيم پرسپوليس و ملوان از ساعت 19:45 در ورزشگاه آزادي و در حضور 82 هزار و سيصد نفر تماشاگر برگزار شد كه اين بازي با برتري 4 بر 2 پرسپوليس خاتمه يافت. مهدي دغاغله در دقيقه 33 و محمد نزهتي در دقيقه 68 براي ملوان گلزني كردند. عليرضا نورمحمدي در دقيقه 47، هادي نوروزي در دقيقه 64، محمد نوري در دقايق 72 و 86 (پنالتي) براي پرسپوليس گلزني كردند تا پرسپوليس با نتيجه 4 بر 2 ملوان را شكست دهد و به قهرماني در جام حذفي اميدوار شود.

 مازيار زارع هم در دقيقه 1+45 يك ضربه پنالتي را براي پرسپوليس از دست داد و توپ را تير دروازه‌ زد. عليرضا فغاني داور مسابقه به وحيد هاشميان، ابراهيم شكوري و هادي نوروزي از پرسپوليس و محمد رستمي، محمد نزهتي و آلن باسيچ از ملوان كارت زرد نشان داد. ابوالحسن جعفري در دقيقه 37 از ملوان با دريافت كارت قرمز مستقيم از ميدان اخراج شد. محمد رستمي ديگر بازيكن ملوان هم در دقيقه 88 اخراج شد.

 تركيب تيم پرسپوليس: عليرضا حقيقي، مجتبي شيري، رضا نورمحمدي، سامان آقازماني( از دقيقه 71 عليرضا محمد)، ابراهيم شكوري، حميد علي‌عسگر، محمد نوري، حسين بادامكي( از دقيقه 87 اشپتيم آرفي)، مازيار زارع، هادي نوروزي و وحيد هاشميان( از دقيقه 64 اميرحسين فشنگچي) سرمربي: علي دايي تركيب تيم ملوان: علي حسني صفت، سعيد سالارزاده، آلن باسيچ، عليرضا رمضاني، ابوالحسن جعفري، محمد رستمي، پژمان نوري، محسن مسلمان، مهرداد اولادي( از دقيقه 78 محمد حيدري)، مهدي دغاغله( از دقيقه 44 بابك پورغلامي) و محمد نزهتي سرمربي: فرهاد پورغلامي

تيم فوتبال پرسپوليس با وجود شكست برابر ملوان انزلي قهرمان جام حذفي شد و به ليگ قهرمانان آسيا راه يافت.

ديدار برگشت دو تیم در تاریخ بیستم خرداد 90 از ساعت 17 در ورزشگاه پر از تماشاگر تختي انزلي و در حضور بيش از 14 هزار تماشاگر برگزار شد و با برتري يك بر صفر ملوان خاتمه يافت اما با توجه به برتري 4 بر 2 پرسپوليس در ديدار رفت شاگردان دايي قهرمان شدند. مهرداد اولادي در دقيقه 18 براي ملوان گلزني كرد تا ديدار دو تيم با نتيجه يك بر صفر تمام شود ولي پرسپوليس با وجود اين شكست در مجموع ديدار رفت و برگشت با نتيجه 4 بر 3 به برتري رسيد و قهرمان جام حذفي شد.

پرسپوليس پيش از اين چهار عنوان قهرماني در كارنامه‌ داشت كه با اين قهرماني به ركورد استقلال كه پنج قهرماني در جام حذفي داشت، رسيد. هدايت ممبيني داور مسابقه به بابك پورغلامي، هادي تاميني و محمد همرنگ از ملوان و حسين بادامكي، عليرضا حقيقي و وحيد هاشميان از پرسپوليس كارت زرد نشان داد.

تركيب ملوان انزلي: علي حسني‏صفت، هادي تاميني، سعيد رمضاني، بابك پورغلامي، محسن مسلمان، محمد همرنگ، پژمان نوري، سعيد سالارزاده، محمد حيدري (از دقيقه 79 عزيز معبودي)، مهدي دغاغله و مهرداد اولادي سرمربي: فرهاد پورغلامي تركيب پرسپوليس: عليرضا حقيقي، عليرضا نورمحمدي، مجتبي شيري (از دقيقه 12 سپهر حيدري)، سامان آقازماني، ابراهيم شكوري (از دقيقه 84 سعيد حلافي)، مازيار زارع، حسين بادامكي، حميد علي عسگر، محمد نوري، اشپيتم آرفي (از دقيقه 54 اميرحسين فشنگچي) و وحيد هاشميان سرمربي: علي دايي.

کارنامه جدال سنتي دو تیم در جام حذفي

رويارويي پرسپوليس و ملوان به ‌واسطه دیدار گاه و بي‌گاه اين دو تيم در جام حذفي از مدت‌ها پیش، به نبرد كلاسيك اين جام حذفي تبديل شده است. دو تيم نخستين بار در سال 66 در فينال جام حذفي به مصاف هم رفتند و پرسپوليس پس از برتري يك بر صفر مقابل ملوان براي نخستين بار، قهرمان جام حذفي شد. اين دو تيم سه سال بعد براي دومين بار در نيمه نهايي جام حذفي به مصاف هم رفتند.

ملوان كه با سرمربيگري بهمن صالح‌نيا، دوران طلايي‌اش را مي‌گذراند، با عبور از سرخ‌هاي پايتخت، راهي فينال جام حذفي و پس از شكست استقلال براي سومين بار قهرمان جام حذفي شد. پرسپوليس براي انتقام گرفتن از انزلي چي‌ها، يك سال انتظار كشيد و در فينال جام حذفي سال 70، يك بار ديگر، رودرروي ملوان ايستاد. آنها اين بار دو بر يك ملوان را بردند و براي دومين بار، قهرمان جام حذفي شدند. ضمنا پرسپوليس و ملوان در اواسط دهه هفتاد يكديگر را ملاقات كردند كه در آن بازي، پرسپوليس در ضربات پنالتي مغلوب حريف شد و از صعود به نيمه نهايي بازماند.

پرسپولیس در اندیشه شکست رکورد استقلال

پرسپولیس هم از جمله تیم‌های پرافتخار در مسابقات فوتبال جام حذفی است که 5بار به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافته است. سرخپوشان که تا به امروز، 6 بار به دیدار نهایی مسابقات جام حذفی رسیده‌اند، 5 بار از سکوی قهرمانی بالا رفته‌اند. سرخپوشان در فصول ۶۶، ۷۰، ۷۸ ـ ۱۳۷۷ و ۸۹ و ۱۳۸۸ به مقام قهرمانی رسیده‌اند و اگر در فصل جاری نیز قهرمان شوند، با رکورد 6 قهرمانی آبی پوشان تهرانی برابری خواهند کرد.

ملوان متخصص قهرمانی در جام حذفی است

قوی سپید انزلی، یکی از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام حذفی است که سه بار در فصول ۵۵، ۶۵ و ۶۹ به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها رسیده است. ملوان 7 بار به دیدار نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور رفته که در سه مورد از آنها، با جام قهرمانی میدان را ترک کرده است.

این تیم، در نخستین دوره مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور ـ که در سال ۵۵ برگزار شد ـ به قهرمانی دست یافته است.

هرچند تیم پرسپولیس هنوز در قامت یک تیم مدعی، نتوانسته قد راست کند، در هفته‌های اخیر، راه پیروز شدن را یاد گرفته است.

در سوی دیگر میدان، ملوان انزلی هم به لحاظ جایگاه بهتر از پرسپولیس است و رده چهارم را در اختیار دارد .

در ضمن تاریخچه بازی‌های پرسپولیس و ملوان در لیگ به این شرح است:

نخستین بازی دو تیم در لیگ و در دیدار رفت نخستین دوره جام تخت جمشید در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۲ در انزلی برگزار شد که تیم پرسپولیس با تک گل رضا وطن خواه به برتری رسید.

همچنین نخستین دیدار دو تیم در لیگ بر‌تر، ۲۶ آذر سال ۱۳۸۰ در هفته ششم انجام شد که پرسپولیس به برتری دو بر یک رسید و سهراب انتظاری، زننده هر دو گل سرخپوشان بود و جواد شیرزاد برای ملوان گلزنی کرد.

از جمع بازیکنان کنونی ملوان، پژمان نوری رکوردار گلزنی به پرسپولیس است. او تاکنون پنج گل به این تیم زده و بهترین گلزن تاریخ ملوان مقابل سرخپوشان تهران است. نوری سه گل در فصل ۸۱ زد که دو گل او در بازی برگشت آن فصل، باعث حمله عجیب علی پروین به جلال مرادی، داور بازی و همچنین محمد دادکان شد. او در فصل ۸۹ نیز در هر دو بازی رفت و برگشت گلزنی کرد و با گل‌های او ملوان موفق به شکست پرسپولیس شد.

در نخستین دیدار در مرداد ماه سال ۱۳۵۲ بازیکنان پرسپولیس با این ترکیب به مصاف ملوان رفته بودند: بهرام مودت، ابراهیم آشتیانی، محراب شاهرخی (کاپیتان)، جعفر کاشانی، مسیح مسیح نیا، اصغر ادیبی (ایرج سلیمانی)، علی پروین، رضا وطن خواه، حسین کلانی، صفر ایرانپاک، اسماعیل حاج رحیمی‌پور (محمد دستجردی).
مربی: آلن راجرز

ردیف

سال

محل بازی

عنوان

نتیجه

گلزن

1

1352

انزلی

رفت اولین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (پرسپولیس)

رضا وطن خواه

2

1352

تهران

برگشت اولین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (پرسپولیس)

حاج رحیمی پور

3

1353

انزلی

رفت دومین دوره جام تخت جمشید

1 – 1

حاج رحیمی پور

4

1353

تهران

برگشت دومین دوره جام تخت جمشید

2 – 2

کلانی و ایرانپاک

5

1354

انزلی

رفت سومین دوره جام تخت جمشید

1 – 3 (پرسپولیس)

ایرانپاک (2 گل) و پروین

6

1354

تهران

برگشت سومین دوره جام تخت جمشید

1 – 2 (پرسپولیس)

خوردبین و خلعتبری

7

1355

تهران

رفت چهارمین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (ملوان)

---

8

1355

انزلی

برگشت چهارمین دوره جام تخت جمشید

1 – 1

پروین

9

1356

انزلی

رفت پنجمین دوره جام تخت جمشید

0 – 0

---

10

1356

تهران

برگشت پنجمین دوره جام تخت جمشید

2 – 2

پروین و آلن ویتل

11

1357

تهران

رفت ششمین دوره جام تخت جمشید

1 – 2 (پرسپولیس)

آلن ویتل (2 گل)

12

1368

انزلی

رفت اولین دوره لیگ سراسری قدس

0 – 0

---

13

1368

تهران

برگشت اولین دوره لیگ سراسری قدس

1 – 1

محرمی

14

1370

انزلی

رفت اولین دوره لیگ آزادگان

1 – 2 (پرسپولیس)

محرمی و آشوری

15

1370

تهران

برگشت اولین دوره لیگ آزادگان

0 – 0

---

16

1371

تهران

رفت دومین دوره لیگ آزادگان

0 – 3 (پرسپولیس)

شیرمحمدی (2 گل) و پیوس

17

1371

انزلی

برگشت دومین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

محمدخانی

18

1372

انزلی

رفت سومین دوره لیگ آزادگان

0 – 0

---

19

1372

تهران

برگشت سومین دوره لیگ آزادگان

0 – 4 (پرسپولیس)

درخشان (2 گل)، پیوس و تهرانی نژاد

20

1373

انزلی

رفت چهارمین دوره لیگ آزادگان

1 – 2 (ملوان)

شیرمحمدی

21

1373

تهران

برگشت چهارمین دوره لیگ آزادگان

0 – 2 (پرسپولیس)

دایی (2 گل)

22

1374

انزلی

رفت پنجمین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

گل محمدی

23

1374

تهران

برگشت پنجمین دوره لیگ آزادگان

0 – 1 (پرسپولیس)

دایی

24

1375

انزلی

رفت ششمین دوره لیگ آزادگان

1 – 3 (پرسپولیس)

محرمی، مهدی مهدوی کیا و افعی

25

1375

تهران

برگشت ششمین دوره لیگ آزادگان

3 – 5 (پرسپولیس)

شاهرودی، میناوند، بزیک، طاهرزاده و مهدی مهدوی کیا

26

1377

تهران

رفت هشتمین دوره لیگ آزادگان

0 – 1 (پرسپولیس)

نادر محمدخانی

27

1377

انزلی

برگشت هشتمین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

سراج

28

1380

تهران

رفت اولین دوره لیگ برتر

1 – 2 (پرسپولیس)

انتظاری (2 گل) وجواد شیرزاد برای ملوان

29

1380

انزلی

برگشت اولین دوره لیگ برتر

1 – 1

خانمحمدی

30

1381

انزلی

رفت دومین دوره لیگ برتر

1 – 1

محمدوند

31

1381

تهران

برگشت دومین دوره لیگ برتر

2 – 3 (ملوان)

استیلی – رأفت

(پرسپولیس) و پژمان نوری (2 گل) و قربانی (ملوان)

32

1383

تهران

رفت چهارمین دوره لیگ برتر

1 – 2 (ملوان)

سامبو جوجی

33

1383

انزلی

برگشت چهارمین دوره لیگ برتر

1 – 2 (پرسپولیس)

باقری و اولادی

34

1384

تهران

رفت پنجمین دوره لیگ برتر

1 – 4 (پرسپولیس)

اولادی، کاظمیان (2 گل) و حاجی زاده -مجتبی قربانی

35

1384

انزلی

برگشت پنجمین دوره لیگ برتر

1 – 3 (پرسپولیس)

رضایی، انصاریان و علیزاده و غلامین

36

1385

انزلی

رفت ششمین دوره لیگ برتر

0 – 0

---

37

1385

تهران

برگشت ششمین دوره لیگ برتر

0 – 1 (پرسپولیس)

کعبی

38

1386

انزلی

رفت هفتمین دوره لیگ برتر

1 – 1

نیکبخت واحدی(پرسپولیس) و

رافخاهی(ملوان) 

 

39

1386

تهران

برگشت هفتمین دوره لیگ برتر

0 – 2-(پرسپولیس)

خلیلی ونیکبخت واحدی






















40

1387

انزلی

رفت هشتمین دوره لیگ برتر

2 – 2

 

نیکبخت واحدی(2 گل)و رافخاهی (2 گل) -  

41

1387

تهران

برگشت هشتمین دوره لیگ برتر

2 – 0 (ملوان)

رمضانی و حیدری

(ملوان)

42

1388

تهران

رفت نهمین دوره لیگ برتر

1 – 1

غلامی - هوار ملامحمد

43


1388

انزلی

برگشت نهمین دوره لیگ برتر

1 – 1

باقری - پورغلامی


44

1389

تهران

رفت دهمین دوره لیگ برتر

2 – 3(ملوان)

نزهتی ، اولادی و نوری --غلامرضارضایی و زارع


45

1389

انزلی

برگشتدهمین دوره لیگ برتر

2 – 1(ملوان)

حیدری و نوری--فشنگچی


46

1390

 

تهران

رفت یازدهمین  دوره لیگ برتر

1– 1

دغاغله - بادامکی


47

1390

انزلی

برگشت یازدهمین دوره لیگ برتر

2 – 0 (ملوان)

مسلمان و رمضانی برای ملوان






48

1391

انزلی

رفت دوازدهمین دوره لیگ برتر

2 – )2)

مازیار زارع در دقیقه ۵ و احمد آهیمازیار زارع و احمد آهی برای ملوانو هادی نوروزی و فشنگچی برای پرسپولیس





9 گلزن سابق ملوان به پرسپولیس در ترکیب قوی سپید

9 بازیکن کنونی و سرمربی ملوان تاکنون 23 بار مقابل پرسپولیس گلزنی کرده‌اند که یک رکورد جالب در لیگ بر‌تر است.

پژمان نوری، رکوردار گلزنی به پرسپولیس است؛ او تاکنون پنج گل به این تیم زده و بهترین گلزن تاریخ ملوان مقابل سرخپوشان تهران است. نوری سه گل در فصل ۸۱ زد که دو گل او در بازی برگشت آن فصل، باعث حمله عجیب علی پروین به جلال مرادی داور بازی و همچنین محمد دادکان شد. او در فصل ۸۹ نیز در هر دو بازی رفت و برگشت گلزنی کرد و با گل‌های او ملوان موفق به شکست پرسپولیس شد.

محمد حیدری، هافبک تهاجمی ملوانان نیز تاکنون سه گل مقابل پرسپولیس به ثمر رسانده است. جواد شیرزاد و علیرضا رمضانی دو مدافع چپ ملوان نیز به ترتیب یک و دو گل به پرسپولیس زده‌اند. جلال رافخاهی، بهترین گلزن لیگ بر‌تر نیز سابقه سه گل زده به پرسپولیس را دارد و مهرداد اولادی، مهاجم سابق سرخپوشان نیز دو گل در لیگ بر‌تر و یک گل در جام حذفی به پرسپولیس زده است. محمد نزهتی یک گل در لیگ بر‌تر و یک گل در فینال جام حذفی به پرسپولیس زده و مازیار زارع، هافبک فصل گذشته پرسپولیس نیز در دیدار جام حذفی ۸۴ تک گل ملوان مقابل پرسپولیس را به ثمر رساند و در لیگ امسال هم یک بار گلزنی کرد ، احمد آهی هم در آخرین دیدار دو تیم موفق به گلزنی شده است.

اما محمد احمدزاده سرمربی ملوان نیز یک بار در جام حذفی 69 و در دیدار رفت نیمه نهایی در تهران مقابل پرسپولیس گلزنی کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه