پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران افزایش نمک دریای مازندران با آب شیرین‌کن‌ها

دیده‌بان مازندران

افزایش نمک دریای مازندران با آب شیرین‌کن‌ها

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه درصورت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها میزان نمک دریای خزر در طول یک‌سال ۳۲میلیون تن افزوده می‌شود، گفت: این میزان شوری برای اکوسیستم خزر فاجعه زیست‌محیطی به‌بار می‌آورد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با مهر، افزود: براساس توافق با وزارت نیرو و با توجه به اینکه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در دریای خزر موجب افزایش غلظت نمک در این دریاچه به میزان 32/5میلیون تن در سال می‌شود، قرار شد تا زمانی که دستورالعمل‌های علمی برای این اقدام مصوب نشود، ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها متوقف شود. به گفته وی، در حال حاضر میزان شوری دریای خزر 13گرم نمک به‌ازای هر لیتر است و از آنجایی که قرار است 250میلیون مترمکعب آب در سال از این دریاچه به سمنان منتقل شود، لذا با توجه به اینکه به ازای شیرین کردن هر لیتر آب 13گرم نمک به دریاچه بازگردانده می‌شود، در طول سال و برای 250میلیون مترمکعب میزان نمک چیزی حدود 32/5میلیون تن خواهد شد. کرباسی اظهار داشت: در توافق اخیر قرار شد در وهله اول ضرورت این انتقال و جنبه‌های اقتصادی این اقدام در مسائل زیست‌محیطی که درپی این انتقال ایجاد می‌شود، بررسی شده و درنهایت اگر از جمیع جوانب انتقال آب از خزر به سمنان مثبت ارزیابی شد، بایستی این انتقال براساس دستورالعمل علمی و بر مبنای تخلیه تلخ‌آب‌ها اجرایی شود. وی تصریح کرد: اگر لازم باشد دستورالعمل کتبی برای ساخت حوضچه‌های تبخیر به‌گونه‌ای که نمک حاصل از شیرین کردن آب، جمع‌آوری شده و به دریای خزر تخلیه نشود، در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.


منبع: روزنامه همشهری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید