پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران زباله؛ ارمغان گردشگری برای دریای مازندران

دیده‌بان مازندران

زباله؛ ارمغان گردشگری برای دریای مازندران

برگرفته از روزنامه همشهری
 
کارشناسان، تأثیر مخرب گردشگری بدون برنامه‌ریزی بر محیط زیست خزر را بررسی کردند

 

محمدباریکانی

تخریب‌های زیست‌محیطی ناشی از توسعه بدون برنامه گردشگری در 3 استان شمالی حاشیه دریای خزر و همچنین آلودگی‌های ناشی از هجوم گسترده 12 میلیون گردشگر در طول سال از استان‌های کشور به 3 استان حاشیه دریای خزر، سرانجام کارشناسان گردشگری و محیط‌زیست را ناگزیر به برگزاری یک همایش ملی با حضور مسئولان دولتی و استانی و کارشناسان اقتصادی، جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران گردشگری در ساحل خزر کرد تا راهکارهای علمی مدیریت گردشگری در سواحل دریای خزر، آسیب‌های جدی ناشی از تولید زباله به محیط‌زیست و تبعات منفی هجوم گردشگران به مناطق شمالی کشور و تأثیر آن بر  سواحل دریای مازندران بررسی شود.احمدناطق نوری نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با حضور در این همایش که عصر روز پنجشنبه در دانشگاه آزاد نور برگزار شد گفت: متأسفانه هنوز معنای توریسم و گردشگری را متوجه نشده‌ایم تا بتوانیم بستر لازم برای حضور گردشگر و رونق گردشگری را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به حضور جدی 3استان حاشیه دریای مازندران به‌منظور بررسی وضعیت گردشگری این بخش از کشور در مجامع علمی تاکید کرد: استان‌های شمالی کشور قابلیت تامین بودجه کل کشور را با استفاده از ظرفیت گردشگری دارند.

وی همچنین به علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی کشور گفت: اگر تنها یک بخش پاسخگوی سرمایه‌گذاران باشد آن‌وقت صنعت گردشگری در استان‌های شمالی کشور رونق می‌یابد.

 دکتر اسماعیل کهرم یکی از دعوت‌شدگان به این همایش نیز به اهمیت حفظ محیط‌زیست در استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: باید به‌گونه‌ای از طبیعت نگهداری کرد که نسل‌های بعد نیز از فواید آن برخوردار شوند. کهرم با اشاره به وضعیت تالاب بین‌المللی میانکاله در استان مازندران بر لزوم توجه جدی به این تالاب اشاره کرد و افزود: علاقه‌مندان به طبیعت ایران همچون چکاوک آسمانی نمی‌خواهند شاهد تخریب و آلوده کردن محیط‌زیست در سواحل دریای خزر باشند.

دکتر محمد فاضلی عضو کمیته علمی گردشگری پایدار سواحل خزر نیز در سخنانی با انتقاد از وضعیت گردشگری در استان‌های شمالی کشور گفت: متأسفانه اکنون صدای چکاوک آسمانی در استان مازندران با پول سنجیده می‌شود. فاضلی گفت: 12 میلیون گردشگر سالانه زباله‌های خود را تنها در یکی از استان‌های حاشیه خزر رها می‌کنند. به گفته فاضلی با روند کنونی موجود در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه در مازندران اراضی استان در کوتاه مدت فروخته یا تغییر کاربری داده می‌شوند تا جایی که در آینده دیگر زمینی نخواهد ماند تا گردشگر بخواهد برای استفاده از طبیعت به این استان‌ها سفر کند. این جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران تاکید کرد: باید با حواس جمع و توجه جدی به سلامتی دریا و نگاه به جنگل‌ها و همچنین تهدید سلامت شهروندان به‌دلیل تاثیر بیماری‌های ناشی از آلودگی منابع آب و خاک به موضوع گردشگری 3 استان حاشیه دریای خزر پرداخت.

دکتر محمد تقی رهنمایی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و صاحب‌نظر در صنعت گردشگری کشور نیز گردشگری استان‌های شمالی کشور را چالش برانگیز خواند و گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بی‌قید و شرط تسلیم توسعه شده باشد. رهنمایی افزود: سواحل دریای خزر در کل کشور بی‌نظیر هستند، به این معنا که اگر در یزد موضوع کویر با بحران مواجه شود می‌توان بیابان‌های دیگر نقاط کشور را جایگزین آن کرد درحالی‌که اگر شمال کشور با مشکل مواجه شود در هیچ کجای کشور نمونه مناطق شمال کشور وجود ندارد که بتوان جایگزین آن کرد.

رهنمایی تاکید کرد: استان‌های ساحلی دریای مازندران وضعیت ویژه‌ای دارند. تراکم جمعیت در این استان زیاد است و بیش از 11 درصد جمعیت کشور در 3/6 دهم تراکم کشور و در این منطقه از ایران زندگی می‌کند.

وی به گسست میان انسان و محیط‌زیست در استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: رابطه اقتصادی و اجتماعی میان جمعیت گردشگر محلی و گردشگری که از بیرون استان به این منطقه می‌آیند زیاد است که البته نگاه این دو به یکدیگر الزاما دوستانه نیست. رهنمایی تاکید کرد: اکنون چالش اصلی در استان‌های شمالی کشور در حاشیه دریای خزر به‌ویژه در مازندران تغییر کاربری اراضی در نوار ساحلی دریای خزر است.

هاشمی، معاون عمرانی استاندار مازندران نیز که در این همایش حضور داشت رویکرد علمی مطرح شده در این همایش را یکی از راهبردهای همایش بین‌المللی گردشگری پایدار دانست که قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده در محمودآباد برگزار شود. وی گفت: باید دید چگونه می‌توان با استفاده از گردشگری، دریای مازندران و شهرهای واقع در حاشیه آن را به توسعه رساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید