جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی دومین آلبوم‌خانه غنی دنیا آماده ثبت جهانی

دومین آلبوم‌خانه غنی دنیا آماده ثبت جهانی

مسئول دومین آلبوم‌خانه غنی جهان از ساماندهی این آلبوم‌خانه و تنظیم برنامه‌ای برای مدیریت بحران در زمان خطر برای آثار این مجموعه‌ ارزشمند خبر می‌دهد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan Release Dates 2020

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، کاندیدا شدن «آلبوم‌خانه» کاخ گلستان به عنوان دومین آلبوم‌خانه غنی جهان برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو، شاید بهانه‌ای شد تا این مخزن تاریخی و ارزشمند پس از موزه بریتانیا در انگلیس، راه ساماندهی شدن را که سال‌ها پیش قدم‌های نخست برای آن برداشته شده بود ادامه دهد.

«هلن اسدیان»، مسئول آلبوم‌خانه کاخ گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود 52 هزار قطعه عکس با دو تکنیک فتوگرافی و لیتوگرافی در کاخ موزه گلستان اظهار می‌کند: 9 هزار و 300 شیشه قدیمی در این مخزن وجود دارد که کاغذ عکس برخی از آن‌ها در آلبوم‌های این مجموعه وجود دارد، اما برخی دیگر از شیشه‌ها بدون تصویر چاپ شده‌اند، بنابراین با هدف حفاظت از این اسناد ارزشمند پروژه‌ی ساماندهی آن‌ها در حال حاضر در دست انجام است.

وی همچنین با اشاره به وجود نخستین فیلم دوره قاجار - مظفری در این آلبوم‌خانه بیان می‌کند: یکی از این فیلم‌ها 38 حلقه و دیگری 22 حلقه فیلم است که مجموعه نخست در زمان حیات مرحوم شهریار عدل برای بازسازی و مرمت به مجموعه CNC فرانسه (مرکز ملی حفاظت و مرمت فیلم) فرستاده و از 56 دقیقه از آن حلقه‌ها فایل دیجیتالی تهیه شد، این اقدام با همکاری مرحوم عدل و صداوسیمای ایران به صورت ضمنی و رایگان انجام شد.

مسئول آلبوم‌خانه و امین‌اموال کاخ گلستان با تاکید بر در دست انجام بودن پروژه‌ی ساماندهی و حفاظت شیشه‌های باقی مانده از دوره‌ قاجار تاکنون در این مرکز ادامه می‌دهد: در این پروسه پکیج‌های مناسب اسیدفری مکان مناسب برای این شیشه‌ها هستند تا از بلند شدن سطح آمولیسیون شیشه‌ها و زرد شدن آن‌ها جلوگیری کنند. پس از پاکسازی شیشه‌ها آن‌ها در کاور بدون اسید جایگزین و در نهایت داخل پکیج بسته‌بندی می‌شوند تا از آن‌ها بهتر حفاظت شود.

وی با تاکید بر این‌که مرمت شیشه در دنیا هنوز در مراحل اولیه و به عنوان یک علم جوان است، می‌افزاید: به همین دلیل در حال حاضر بیشتر بحث حفاظت این شیشه‌ها مطرح است و اکنون حرف اول را می‌زند.

اسدیان با اشاره به تصویربرداری تصاویر موجود در آلبوم‌خانه توسط «بوت‌اسکنر» می‌گوید: پس از این اقدام آن‌ها را در یک هارد و برای استفاده در زمان مدیریت بحران ذخیره می‌کنیم. در اصل با این اقدام از خود فایل یک نسخه پشتیبان تهیه می‌شود و آنچه که باقی می‌ماند متریال اولیه است که تاکنون 150 سال عمر کرده و قطعا اگر با همین روش حفاظت شوند و امولیسیون آن‌ها بلند نشود، قاعدتا تا 100 سال دیگر هم عمر می‌کنند.

وی ذخیره‌ی تصاویر را با سه روش «RA» یعنی ذخیره اطلاعات به صورت خام و قابل استفاده در زمان مدیریت بحران، روش «TIF» قابل استفاده برای چاپ کتاب و نشر اطلاعات و «JPEG» قابل استفاده محققان می‌داند و تاکید می‌کند که می‌توانیم از این اسناد به عنوان نسخه پشتیبان استفاده کنیم.

او با تأکید بر اینکه ساماندهی آلبوم‌خانه کاخ گلستان از حدود یک سال گذشته آغاز شده، ادامه می‌دهد: ‌برای تکمیل کار به متریال‌های دیگری نیز نیاز داریم که تلاش خود را برای تکمیل آن‌ها انجام می‌دهیم، اما این پروژه که حدود 5 سال پیش تعریف شده بود، در همان زمان بودجه‌ای برای برخی خریدهای اولیه مانند کاغذهای اسیدفری به خوداختصاص داد، هر چند تکمیل این پروژه هنوز نیاز به حمایت مالی و معنوی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه