پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی «مشاعره» در یونسکو ثبت معنوی می‌شود

«مشاعره» در یونسکو ثبت معنوی می‌شود

اسماعیل آذر مجری برنامه‌های «مشاعره» تلویزیون از پیگیری ثبت معنوی «مشاعره» در یونسکو خبر داد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش فارس، نشست خبری دکتر امیر اسماعیل آذر مجری برنامه‌های «مشاعره» به همراه امیرحسین آذر تهیه کننده این برنامه و اسرافیل علمداری قائم مقام شبکه آموزش امروز برگزار شد.


بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم امیرحسین آذر به ارائه تاریخچه‌ای از برنامه‌های مشاعره پرداخت و گفت: برنامه مشاعره تاریخچه 20 ساله دارد و ابتدا در شبکه یک تولید می‌شد، در ادامه و حدود 15 سال قبل در شبکه دو تولید می‌شد و حالا به مدت دو سال است که با کیفیت بالاتر و پیوستگی بیشتر در شبکه آموزش تولید می‌شود.


وی ادامه داد: ساختار این برنامه در ابتدا مسابقه گونه و در استودیو با حضور ژاله صادقیان بود ولی ما در ادامه سعی کردیم از آن قالب خارج شویم و شکل نوین و جذابی را ارائه دهیم. همچنین اشعار توسط گروه تحقیق و پالایش می‌شود. ما در ماه رمضان مشاعره را با محوریت اشعاری ویژه روزه، کعبه، امیرالمؤمنین و ... برگزار کردیم که بسیار هم کار سختی است.


وی با بیان اینکه ما مدام در حال تغییر شکل اجرای برنامه هستیم تا کسل کننده نباشد، تصریح کرد: نوروز امسال برنامه را از تاجیکستان ضبط کردیم و به روی آنتن بردیم که تا پیش از این در جای دیگری اتفاق نیفتاده بود.


به گزارش فارس، در بخش دیگری از این مراسم، امیر اسماعیل آذر نیز توضیح داد: مردمان هندوستان تا 90 سال پیش به زبان فارسی صحبت می‌کردند و تقصیر ماست که امروز انگلیسی حرف می‌زنند. اما تاجیکستان و افغانستان زبان فارسی را هنوز حفظ کرده‌اند و یکی از دلایل انسجام ایران نیز زبان فارسی است. امروزه مشاعره تبدیل به یک جریان شده است و اگر با کمک همه‌ آحاد مدیران کشور تقویت شود، می‌تواند در آینده‌ نزدیک روی ذهن و روان مردم تأثیر بگذارد مثلا دست خشونت را کوتاه کند. باید مشاعره را به گونه‌ای ابراز کرد. اگرچه وزیر ارشاد در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما قائم مقامی که برای شعر در نظر گرفته بودند کاری از پیش نبرد.


وی ادامه داد: من برای نگارش کتاب‌هایم مطالعه بسیاری انجام می‌دهم و گاهی 500 صفحه می‌خوانم و از این میان فقط یک صفحه عایدی دارد که آن را برای مخاطبانم می‌گویم. من باید به آنچه می‌گویم باید باور داشته باشم تا بتوانم تا آن را به مخاطبم ارائه دهم.


وی اظهارداشت: ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم که برای قوام زبان فارسی در تاجیکستان و افغانستان از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم. الان هم در حال رایزنی هستیم که بتوانیم از طریق مشاعره در تلویزیون‌های افغانستان و تاجیکستان برنامه داشته باشیم و لهجه‌ها را درست کنیم و بعد از کسب شهرت نیز از شهرتمان بهره برده و خط فارسی را جایگزین خط سیریلیک تاجیکستان کنیم.


وی همچنین از راه‌اندازی مدارس شاعره خبر داد و گفت:با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز رایزنی کردیم و قرار است مدارس مشاعره را در حدود هزار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور دایر کنیم. و الان در حال انجام کارها هستیم و افراد را در 48 ساعت آموزش می‌دهیم.


وی ادامه داد: خوشبختانه امروز در جایگاهی هستیم که مردم به لومپنیزم روی خوش نشان نمی‌دهند و سراغ چیزهایی رفته‌اند که برایشان ماندگار است و دیگر به هر ریز و درشتی نمی‌خندند. اگر حقوق یکی از فوتبالیست‌ها هزینه فرهنگ شود، ما بر فرهنگ آنها هم تاثیر می‌گذاریم.


آذر گفت: در میراث فرهنگی بحث بود که مشاعره در یونسکو ثبت معنوی شود اما به دلیل تغییرات بسیار مدیران میراث فرهنگی هنوز این اتفاق صورت نگرفته است اما این ظرفیت وجود دارد که مشاعره ثبت معنوی شود و در آینده این کار را خواهیم کرد و به تعویق افتاد. البته ما این کار را می‌کنیم به هر قیمت.


در ادامه این مراسم علمداری نیز در سخنانی اظهارداشت: هرچه برای ادبیات مملکت کار کنیم، کم کار کرده‌ایم و امیدوارم که چه در شبکه آموزش و چه در شبکه‌های دیگر فضایی ایجاد شود که نه تنها تاثیرات داخلی بلکه تاثیرات جهانی بگذاریم.


وی ادامه داد: غربی‌ها به ادبیات دراماتیک خود می‌نازند و تاثیرگذاریشان هم بر جامعه ما بیشتر بوده است. ما هم باید تلاش کنیم در حوزه نظم و نثر بر آنها تاثیر بگذاریم.


به گزارش فارس، در پایان این مراسم، مشاعره با موضوع حضرت علی (ع) بین دو تن از علاقه‌مندان به مشاعره انجام شد و امیر اسماعیل آذر از کتاب‌هایی که خود تألیف کرده به حاضران هدیه داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه