جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی فراخوان برای ثبت نام آثار جدید در فهرست حافظه جهانی یونسکو2012

فراخوان برای ثبت نام آثار جدید در فهرست حافظه جهانی یونسکو2012

ایران در یونسکو سه اثر ثبت شده دارد خبرگزاری میراث فرهنگی ـ یونسکو با دعوت از کشو‌‌رهای مختلف برای ثبت آثار جدید در فهرست حافظه جهانی اعلام کرد که نمایندگان کشورها می‌توانند تا 31 مارچ 2012 (برابر با اسفند 90) فهرست آثار و یا مجموعه‌های کتابخانه‌ای و آرشیوآثارخود را که دارای اهمیت و اثرگذاری جهانی است، به منظور ارتقای میراث مستند با ارزش‌های جهانی یونسکو و حفاظت از ازاین آثار، ارسال کنند.
 
آخرین مهلت ثبت نام برای این آٍثار 31 ماه مارچ 2012 است و فرم ویژه آن در وب سایت این برنامه درج شده است. طبق همین اطلاعیه تمامی آثار با استفاده از ابزا‌رهای الکترونیک نظیر ایمیل و" سی دی" و روش‌های" یو اس بی" نیز قابل ارسال است.
 
 آثار ارسالی برای ثبت دراین مجموعه جهانی می‌تواند طیف وسیعی از اسناد و مدارک از جمله انواع عکس، فیلم و نیز انواع اسناد صوتی ضبط شده باشد.
 
برنامه حافظه جهانی یونسکو برنامه‌ای‌است بین المللی که از سال 1997 تا کنون باهدف حفاظت از مجموعه‌های ارزشمند بشری از خطر فراموشی، غفلت ویا تخریب، کار خود را آغاز کرده‌است. این برنامه ثبت و حفاظت از تمامی آثارو اسناد مکتوب دیداری و شنیداری،هنری و مانند آن را که  تحت حفاظت  آرشیوها و مجموعه اسناد و کتابخانه‌ها در سراسر جهان قرار دارد، دربر می‌گیرد.هر دو سال یک بار، هر کشور می تواند دو اثر برای ثبت در حافظه جهانی به یونسکو پیشنهاد دهد.
 
درحال حاضر مجموعا 245 مجموعه از 98 کشور جهان و 3 سازمان بین المللی و یک بنیاد خصوصی در برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شده‌اند . این برنامه در سطح منطقه‌ای نیز فعالیت جداگانه‌ای دارد که شامل کمیته‌های جهانی برای کشورهای اسیا واقیانوسیه و نیز کشورهای منطقه امریکای لاتین است.
 
شاهنامه بایسنقری،وقف نامه ربع رشیدی ازنسخ خطی قرن سیزدهم میلادی درسال 2007 و مجموعه اسناد اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه  درسال 2009 پنج گنج نظامی و التفهیم ابوریحان بیرونی نیز در سال 2011 در شمار اثار ثبت شده ایران در فهرست حافظه جهانی هستند که به این مجموعه جهانی معرفی و ثبت شده‌اند.
 
نشست این کمیسیون آخرین بار درسال 2009 برگزار شد و طی آن آثاری چون گراورهای چوبی ازسلسله نگوین از ویتنام، کتابخانه صومعه کلرواکس متعلق به 1427 میلادی، ارشیو موزه نسل کشی تول اسلنگ در کامبوج، نگاتیو فیلم‌های خبری امریکای لاتین از موسسه هنر و صنعت سینما توگرافی کوبا، آرشیو سلطنتی ماداگاسکار، "دونگیبوگام" اسناد مربوط به اصول و حرفه پزشکی در شرق ازکشور کره، در این فهرست ثبت شدند.
 
 فرصت بعدی برای ثبت نام آثار در سال 2013 خواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید